Penyatuan semula Jerman

Penyatuan semula Jerman (Deutsche Wiedervereinigung) berlangsung pada 3 Oktober 1990, apabila kawasan bekas Republik Demokratik Jerman ("Jerman Timur") digabungkan ke dalam Republik Persekutuan Jerman ("Jerman Barat").

Pembahagian Jerman Timur dan Jerman Barat

Selepas pilihan raya bebas pertama Jerman Timur pada 18 Mac 1990, rundingan di antara Jerman Timur dan Jerman Barat berkesudahan dalam satu kesatuan perjanjian, manakala rundingan di antara Jerman Timur dan Jerman Barat serta empat kuasa penjajah menghasilkan kononnya "Perjanjian dua tambah empat" yang membenarkan kemerdekaan penuh kepada kesatuan negeri Jerman.

Negara Jerman yang telah bersatu kekal menjadi seorang ahli bagi Komuniti Eropah (kemudian Kesatuan Eropah) dan NATO. Istilah "penyatuan semula" adalah digunakan berbeza di dengan penyatuan awal Negara Jerman pada 1871. Walaupun biasanya dipanggil "penyatuan semula", ia sebenarnya satu "penyatuan" bagi negeri Jerman kepada satu entiti yang lebih besar, yang tidak pernah wujud sebelum ini (lihat Sejarah Jerman).

Latar belakang sunting

Selepas tamatnya Perang Dunia II di Eropah, Negara Jerman telah dibahagikan ke dalam empat zon jajahan. Ibu negeri lama Berlin, sebagai kerusi Majlis Kawalan Bersekutu sendiri dibahagikan kepada empat zon. Walaupun niat kuasa pendudukan adalah untuk mengawal Jerman bersama-sama di sempadan dari 1947, kedatangan Perang Dingin menyebabkan Perancis, UK dan Amerika Syarikat menggabungkan zon-zon mereka ke dalam Republik Persekutuan Jerman (dan Berlin Barat) pada 1949, tidak termasuk zon Kesatuan Soviet yang kemudian menjadi Republik Demokratik Jerman (termasuk Berlin Timur) pada tahun yang sama. Selain itu, sejajar dengan syarat-syarat Persidangan Yalta pada Februari 1945, wilayah-wilayah timur Pomerania dan Silesia, serta separuh daripada selatan Timur Prussia, adalah ditambah oleh Poland dan separuh daripada utara Timur Prussia (kini dikenali sebagai Kaliningrad Oblast) adalah ditambah oleh Kesatuan Soviet.

 
Penjajahan Jerman pada 1945

Jerman Barat dan Jerman Timur kedua-dua membuat persaingan tuntutan untuk menjadi pengganti sah bagi Orang Jerman Reich. Bagaimanapun, Jerman Timur mengubah fikirannya selepas itu, menyatakan yang Negara Jerman telah berhenti untuk wujud di 1945 dan bahawa kedua-dua Jerman Barat dan Jerman Timur adalah negara baru.

Cadangan pertama untuk satu menyatukan bagi-baki wilayah Jerman dimajukan oleh Josef Stalin pada 1952 di bawah syarat-syarat sebagaimana yang kemudian diambil untuk Austria (lihat Perjanjian Negeri Austria). Ia memerlukan penciptaan satu Negara Jerman yang neutral dengan satu timur bersempadankan Garis Oder Neisse dan semua pasukan bersekutu dipindahkan pada tahun yang sama. Kerajaan Jerman Barat di bawah Canselor Konrad Adenauer lebih sukakan integrasi lebih rapat dengan Eropah Barat dan meminta penyatuan semula itu dirundingkan dengan syarat pilihanraya-pilihanraya seluruh Jerman dipantau antarabangsa. Syarat ini ditolak oleh Soviet. Satu lagi cadangan Stalin melibatkan penyatuan semula sempadan Negara Jerman mengikut sempadan 31 Disember 1937 di bawah syarat yang Negara Jerman berganding Pakatan Warsaw (Blok Timur).

Daripada 1949 dan seterusnya, Republik Perseketuan Jerman dibangunkan menjadi satu negara barat kapitalis dengan satu "ekonomi pasaran sosial" dan kerajaan demokratik berparlimen. Pertumbuhan ekonomi berpanjangan bermula dalam 1950 dan menghasilkan satu "keajaiban ekonomi" 30-tahun (Wirtschaftswunder). Manakala di sebelah sempadan, Republik Demokratik Jerman menubuhkan satu kerajaan yang autoritarian dengan satu gaya menguasai ekonomi Soviet. Walaupun Jerman Timur menjadi terkaya, paling maju negara dalam blok Timur, ramai daripada warganegaranya masih melihat ke Barat untuk kebebasan politikal dan kemakmuran ekonomi. Pelarian orang Jerman Timur ke negara bukan-komunis melalui Berlin Barat menyebabkan Jerman Timur menegakkan satu sistem sempadan (yang mana Tembok Berlin adalah sebahagian darinya) pada 1961 untuk mencegah perpindahan beramai-ramai ini.

Kerajaan Jerman Barat dan sekutu NATOnya pada mulanya tidak mengiktiraf Republik Demokratik Jerman (jerman Timur) atau Republik Rakyat Poland, mengikut Doktrin Hallstein. Perhubungan antara Jerman Timur dan Jerman Barat kekal sejuk sehingga canselor Barat Willy Brandt melancarkan pemulihan hubungan baik yang menimbulkan kontroversi Jerman Timur (Ostpolitik) pada 1970-an.

Berakhirnya pembahagian ("Wende") sunting

Pada pertengahan-1980s, prospek Orang Jerman penyatuan semula adalah meluasnya dianggap dalam lingkungan kedua-dua Timur dan Barat Negara Jerman sebagai satu harapan jauh, tidak dapat dicapai lama seperti sebagai kerajaan Komunis Eropah Timur diperintah. Bagaimanapun, harapan untuk penyatuan semula adalah dengan mendadak diletakkan dalam lingkungan jangkauan oleh perubahan politik dikalangan Kesatuan Soviet. Kedatangan reformis pemimpin Soviet Mikhail Gorbachev di 1985 menyebabkan gelombang bentuk semula untuk menyebarkan seluruh blok Timur, menyampaikan satu peluang untuk pertukaran di dalam Jerman Timur.

Pada Ogos 1989, Hungary dipindahkan sempadannya sekatan-sekatan dengan Austria dan pada September lebih 13,000 Germans timur terhindar kepada Barat melalui Hungary. Demonstrasi besar-besaran bertentangan dengan timur rejim Jerman bermula pada akhir 1989, kebanyakan tersempal Demonstrasi isnin di Leipzig. Berhadapan dengan kerusuhan awam, pemimpin jerman timur Erich Honecker telah dipaksa untuk meletakkan jawatan di Oktober 18, 1989. Lebih perletakan jawatan diikuti apabila kabinet orang jerman timur dan seluruh dipijak jatuh di November 7. Sekatan-sekatan perjalanan untuk Germans timur adalah dengan kemudiannya dipindahkan oleh kerajaan baru di November 9, 1989, dan ramai orang segera pergi pada Dinding di mana sempadan pengawal-pengawal dibuka akses mata dan membenarkan mereka melalui. Memberanikan, banyak Germans di kedua-dua belah bermula robohkan sebahagian daripada Tembok sendiri, mengetuai untuk satu daripada cerita-cerita berita yang kebanyakan lama bertahan abad ke-20.

Di Mac 18, 1990 pilihan raya bebas pertama dan satu-satunya dalam sejarah Jerman Timur telah diputuskan, mengeluarkan kerajaan yang mandat utama adalah untuk berunding satu penghujung untuk sendiri dan negerinya. Sebagai satu Timur Orang Jerman pendukung ideologi terkenal dalam 1989, "Poland akan kekal Poland walaupun jika komunisme jatuh, tetapi tanpa komunisme Timur Negara Jerman tidak mempunyai sebab untuk wujud."

Bawah Perdana Menteri Lothar de Maizièsemula, Timur Negara Jerman dirundingkan dengan Barat Negara Jerman, United Kingdom, Perancis, Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet syarat-syarat untuk satu penyatuan semula Jerman. Walaupun menarik balik pembangkang awalnya untuk penyatuan semula, Kesatuan Soviet dibantah ke Timur Negara Jerman ada diserapkan ke dalam perikatan NATO. Bagaimanapun, satu perjanjian adalah menjangkau yang membenarkan satu reunified Negara Jerman untuk tinggal sebahagian daripada mengenai keadaan NATO askar-askar NATO itu bukan adalah tempat yang ditugaskan dalam wilayah orang jerman timur.

Selarian kepada rundingan pelbagai hala, rundingan-rundingan dua hala antara Timur dan Barat kerajaan-kerajaan Orang Jerman menyebabkan mula belayar 18 Mei satu perjanjian untuk satu langkah pertengahan, satu Ekonomi, sosial dan Kesatuan Matawang, yang termasuk dalam pasukan di 1 Julai. Di 23 Ogos parlimen jerman timur (Volkskammer) diluluskan cadangan 3 Oktober penerimaan kepada Jerman Barat. Einigungsvertrag (Perjanjian penyatuan) telah ditandatangani di Ogos 31, 1990 oleh wakil-wakil Jerman Barat dan Jerman Timur. Di September 12, 1990 Perjanjian di Penyelesaian Akhir berkenaan dengan Negara Jerman (Dua plus empat Perjanjian) telah ditandatangani dan secara rasmi menubuhkan semula kedaulatan kedua-dua negara Jerman.

Penyatuan semula sunting

Negara Jerman adalah secara rasmi disatukan pada Oktober 3, 1990 apabila lima menubuhkan semula negara-negara persekutuan (Bundesländer) Timur Germany–Brandenburg, Mecklenburg barat Pomerania, Saksoni, Saksoni Anhalt, dan Thuringia–secara rasmi berganding Pepublik persekutuan jerman (Barat Negara Jerman), memilih satu daripada dua opsyen dilaksanakan dalam barat orang jerman perlembagaan (Grundgesetz). Seperti ini lima baru mengasaskan negara-negara Jerman secara rasmi berganding Republik Persekutuan sejajar dengan (then-existing) artikel 23, kawasan dalam yang Grundgesetz (undang-undang dasar) berkhidmat sebagai perlembagaan adalah dengan hanya diperluas untuk merangkumi mereka. Alternatif tentu telah untuk Timur Negara Jerman bagi menyertai secara keseluruhannya bersama garis-garis satu kesatuan formal antara dua buah negara Jerman yang kemudian tentu telah untuk, di kalangan perkara-perkara lain, mewujudkan satu perlembagaan baru untuk baru ditubuhkan negara. Bagaimanapun pilihan pilihan dengan jelas adalah lebih mudah, ia dan telah bertanggungjawab untuk sentimen-sentimen di Timur dari ada "diduduki" atau "ruang tambahan" oleh persekutuan lama republik.

Untuk memudahkan proses ini dan untuk meyakinkan negara-negara lain, Jerman Barat dibuat beberapa perubahan kepada "Undang-undang Dasar" (perlembagaan). artikel 146 adalah dipinda agar Artikel 23 perlembagaan sekarang boleh digunakan untuk penyatuan semula. Kemudian, sekali lima "menubuhkan semula negara-negara persekutuan" di Timur Negara Jerman telah berganding, Undang-undang Dasar adalah dipinda sekali lagi untuk menunjukkan yang terdapat tidak bahagian lain Negara Jerman, yang wujud berada di luar bersatu wilayah, yang tidak menyetujui. Bagaimanapun, perlembagaan boleh dipinda sekali lagi demi beberapa tarikh masa depan dan ia masih membenarkan pengambilan perlembagaan lagi oleh Orang Jerman di beberapa ketika pada masa depan.

Di November 14, 1990, kerajaan Jerman ditandatangani satu perjanjian dengan Poland, menyelesaikan sempadan-sempadan Negara Jerman sebagai kekal bersama Garis Oder Neisse, dan demikian, melepaskan sebarang tuntutan untuk Silesia, timur Pomerania, Danzig (Gdańsk), dan Timur Prussia. Bulan berikut, pertama semua orang jerman pilihan raya bebas selepas 1933 telah diputuskan, berkesudahan suatu majoriti bertambah untuk kerajaan campuran Canselor Kohol Helmut.

Kesan penyatuan semula sunting

Kos penyatuan semula telah satu beban yang berat kepada Ekonomi jerman dan telah disumbangkan untuk Negara Jerman memperlahankan pertumbuhan ekonomi dalam tahun-tahun kebelakangan. Kos penyatuan semula adalah dianggarkan untuk berjumlah lebih €15 trilion (kenyataan Freie Universität Berlin) . ini adalah lebih daripada hutang negara negeri Jerman. Sebab utama ini adalah kelemahan teruk ekonomi jerman timur, terutama vis-à-vis barat ekonomi jerman, digabungkan dengan (secara politik bermotivasi) kadar pertukaran daripada Tanda orang jerman timur kepada Tanda Deutsche yang tidak mencerminkan realiti ekonomi ini, berkesudahan sangat tiba-tiba (biasanya membawa maut) kehilangan persaingan orang jerman timur industri-industri, membuat mereka runtuh dalam lingkungan satu masa yang amat pendek. Hari ini, ada juga pindah khas bagi lebih €100 bilion setiap tahun untuk "membina semula" timur Negara Jerman. Menyediakan barang-barang dan perkhidmatan kepada Timur Negara Jerman bertapis sumber daripada Barat Negara Jerman. Industri-industri wang menghilangkan dahulunya didorong oleh timur kerajaan jerman telah menjadi menswastakan.

Sebagai akibat daripada penyatuan semula, kebanyakan daripada bekas Jerman Timur telah deindustrialised, menyebabkan satu pengangguran kadar kira-kira 20%. semenjak itu, beratus ribu daripada Timur dahulu Germans telah berterusan untuk berhijrah ke barat Negara Jerman untuk mencari kerja-kerja, berkesudahan kehilangan bahagian-bahagian daripada penting penduduk, terutama dalam amat terlatih profesion. Ia adalah juga pemikiran menjadi punca sebenar kebanyakan daripada masalah-masalah di Negara Jerman yang dipersalahkan atas pertukaran kepada euro. Bundesbank (Bank pusat) sentiasa mempunyai mendesak yang masalah-masalah ekonomi tidak satu keputusan euro, dan adalah satu masalah yang Negara Jerman sendiri mesti memilih (agaknya merujuk untuk penyatuan semula).