Perbincangan:Wan Mahmud bin Wan Ismail

Wan Mahmud bin Wan Ismail dan nama gelaran beliau sunting

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Apakah Haji Wan Mahmud bin Wan Ismail juga di kenali sebagai Tok Wali Haji Che Mud dan juga Syeikh Muhyiddin hujjatul mahaqqiqin ’afallahu ’anhu? Kerana menurut Tn. Haji Ramli Bin Haji Abdul Rahman, beliau bersama ayahandanya, Tn. Haji Syeikh Abdul Rahman juga Mat Kilau, Datok Bahaman dan beberapa orang lain menuntut ilmu persilatan dan kerohanian silat dari Tn. Syeikh Muhyiddin hujjatul mahaqqiqin ’afallahu ’anhu di Pattani. Ayahanda beliau adalah pengembang silat di negeri-negeri utara Semenanjung yang juga dikenali sebagai Lebai rambut panjang.

Apakah Syeikh Muhyiddin hujjatul mahaqqiqin dan Haji Wan Mahmud bin Wan Ismail orang yang sama disebutkan? Apakah Haji Wan Mahmud bin Wan Ismail guru kepada Syeikh Abdul Rahman bin Tohir? Jika ia apakah Seni gayung fatani ada cabangan perubatan ruhani juga? Kerana beliau beliau ini adalah ulama' ulama dalam Tareqah masing masing. Apakah Haji Wan Mahmud bin Wan Ismail ada salasilah ahlul bait?


116.50.60.180 06:28, 21 Disember 2017 (UTC) Che DinBalas

Anda bolehlah merujuk pada buku di bahagian rujukan, atau menghubungi pengarang buku yang menjadi sumber rujukan.Yosri (bincang) 07:33, 21 Disember 2017 (UTC)Balas
Kembali ke laman "Wan Mahmud bin Wan Ismail".