Selamat datang ke Wikipedia Bahasa Melayu!
Salam sejahtera Sidina! Terima kasih kerana mendaftar di Wikipedia Bahasa Melayu!
Berikut merupakan beberapa pautan yang dapat anda layari jika masih baru di Wikipedia:

Lihat juga tutorial Wikipedia dan Meja bantuan. Untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbualan, seperti laman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Welcome to the Malay Wikipedia!
The following are relevant wiki links for users based here mainly for InterWiki purposes.

See also our list of local administrators. Should you require any assistance here, you may contact me or any one of our ambassadors listed at our embassy. You may also leave a message there for the attention of the whole Malay Wikipedia community. Should the assistance you require be technical in nature, please leave a note with one of our administrators.

To sign your message, please type four tildes (~~~~) after it if you are using your local Malay Wikipedia account, or the InterWiki link {{:[Wikipedia language code]: [Name of your page] | [Your personal ID] }}, followed by five tildes (~~~~~) to allow for the date to accompany your message if you are using your foreign Wikipedia account. It would be preferable if you could indicate which Wikipedia language version you are from (meaning the one you most regularly use) to simplify any referencing or liaison that may follow. Enjoy your stay here at the Malay Wikipedia. Cheers!


- Yk (b) 23:41, 13 Mei 2010 (UTC) Sejarah awal kewujuban Hang Tuah sebelum beliau berhijrah ke Melaka dan sejarah akhirnya selepas beliau meninggalkan Melaka tidah di ketahui orang dengan jelas, atas dasar itu macam-macam andaian yang tidak tepat telah kita baca dari masa ke masa penuh dengan prajudis!Balas

Saya telah membuat kajian yang begitu lama untuk menjejaki hakikat sebenar kewujuban panglima besar bangsa Melayu yang bukan saja mejadi kemegahan Melaka tetapi telah menjadi milik seluruh rumpun Melayu nusantara.Hasil atau kunklusi dari itu, dari apa yang telah saya dengar dan dari apa yang telah saya baca dari pelbagai skrip,dari skrip Arab, Ranjau sampai ke skrip Sanskrit. Maka apa yang akan saya catatkan dibawah ini adalah hasil kajian terbaik dan paling benar dengan apa yang telah terjadi;

Keturunan paling awal Hang Tuah yang dapat di kesan ialah bermula pada tahun 11 ribu BC, waktu itu di Hulu Kelantan telah wujud sebuah tamadun Melayu Purba,negeri itu bernama LEMBAH NANGGIRI di perintah oleh seorang panglima yang bernama HANG NYANYA. Hang Nyanya adalah moyang awal Hang Tuah yang dapat di kesan.Selepas ribuan tahun kemudiannya ramai dari keturunan Hang Nyanya berpindah keserata nusantara menjalani penghidupan baru di tempat baru dalam negara serumpun.dan moyang terkemudian Hang Tuah yang bernama Hang Sekebal menjadi panglima perang Raja Kobat Alang yang memerintah Padang Sejana Setiu sebelum kedatangan Islam ke Terengganu iaitu di awal kurun ke sepuloh Masihi.

Keperkasaan Hang Sekebal yang mengawal Padang Sejana bersama Panglima Tun Tembat dan Panglima Sang Sembah menyukarkan mujahid Islam pimpinan Panglima Nafie menaklok Padang Sejana. Paduka Raja Che Wan -1 yang memerintah negeri BESUT pada tahun 1024 Masihi,iaitu Che Wan Che Kassim putera kedua Sultan Ahmad Palembang dari Bukit Sigutang. memerintah Panglima Nafie bersama mujahid dari Karton Palembang menyerang Padang Sejana atas tujuan mengislamkan Raja Kobat Alang dan rakyatnya.selepas berjaya mengalahkan Pak Wong dan pengikut-pengikutnya di Besut.waktu itu juga Paduka Raja Chewan menghantar Panglima Hishamuddin yang terkenal dengan panggilan Panglima Hitam menyerang Panglima Bayu yang menguasai Pasir Putih dan Bachok.

Hang Sekebal berperang dengan tentera Besut selama lima tahun, tetapi terpaksa berdamai kerana mendapat ilham bahawa agama yang di bawa oleh Wong Beso itu adalah benar! langsong Kobat Alang dan anak buahnya masuk Islam, menjadikan Padang Sejana penyokong terkuat kepada kewujuban negeri Besut dan telah berjaya membawa Islam sampai ke sempadang Siam.

Empayar Besut merosot dalam kurun ke empat belas Masihi, dimasa itu gamit kepada Hang Sekebal yang bernama Hang Mahmood yang berkhidmat dengan negeri Besut mula hilang tumpun, di meninggalkan Padang Sejana membawa isteri kesayangannya Dang Merduwati ke Pulau Duyung dan tinggal disitu dengan menjual kain songket dan batik yang dikilang di Padang Sejana.di sinilah tempat Hang Tuah di lahirkan yang merupakan putra tunggal mereka.Tarih lahir yang dapat dikesan ialah bersamaan tanggal 23 haribulan May tahun Masihi 1395.

Hang Tuah mula kenal dan berkawan dengan Megat Panji Alang ketika mereka berguru dengan TUN SABAN yang bertapa di bukit Chehat di negeri PULUN [Hulu Terengganu] Pulun merupakan daerah jajahan Besut waktu itu.waktu itu Panji Alang berusia 15 tahun dan Hang Tuah berusia 10 tahun.Dan pada tahun 1410 Hang Mahmood membawa keluarganya ke Melaka untuk mengembang perniagaan menjual kainnya, waktu itu Hang Tuah berusia 15 tahun. Di Melakalah Hang Tuah berjumpa dan berkawan rapat seperti adik beradik dengan Hang Jebat yang datang dari SAMPURNA Kalimatan,dengan Hang Kasturi yang berhijrah dari PAGAR RUYUNG,Sumatera, dengan Hang Lekir dari Bukit Sigutang dan Hang Lekiu dari Temasik.

Mereka berlima bersatu hati dan tenaga,menjiwai silat tempur perkasa Pancasona dengan mahaguru Adi Putra,bersatu dalam lima asna pancasona mampu meruntuh sebuah empayar jiwa pancasona inilah yang di kehendaki oleh Hang Tuah agar di hayati oleh anak bangsanya supaya Melayu tidak hilang di dunia!!!

Dan kisah seterusnya yang tidak di tulis ialah selepas Tuah berkecil Hati terhadap Sultan Melaka atas serakah Sultan mahu membunuhnya dan kemudiannya memaksanya membunuh adiknya Hang Jebat.dia tidak menderhaka tetapi hatinya kecewa! setelah berkhidmat selama 67 tahun dengan empat orang Sultan, dia mengasingkan diri ke gunung Ledang ketika usianya mencecah 85 tahun, beberapa tahun selepas itu dia berada di kepuluan Riau pula dan tinggal di situ lebih dari satu dekad. dan selepas usianya menjengkau 100 tahun di pulang ke bumi tempat dia di lahirkan dan bermain di zaman kanak-kanak.Di sana dia tidak ke Pulau Duyung tapi ke Gunung Tembat gunung yang di beri nama sempena teman rapat moyangnya panglima Tun Tembat. kabarnya dia hari-hari tua moyangnya Hang Sekebal dan Tun Tembat meninggalkan Padang Sejana dan bertapa di gunung itu sehingga akhir hayatnya, gunung tempat bersemadinya ratusan hulubalang Melayu dari peguruan Pancasona.

Semasa bertapa mengabadikan diri kepada Tuhan yang Esa di Gunung Tembat Hang Tuah mengajar hanya beberapa orang murid saja, dan di hadapan muridnya itulah Panglima Besar Bangsa Melayu itu menghembuskan nafas terakhirnya dengan keadaan fakir tanpa sebarang kebesaran! hari matinya hulubalang agong ini ialah pada 10 haribulan Ogos tahun Masihi 1510 ketika berusia 115 tahun.muga-muga dicucuri rahmat kepada rohnya.Sidina (bincang) 18:08, 13 Mei 2010 (UTC) --Sidina (bincang) 18:08, 13 Mei 2010 (UTC)Balas

Wikipedia melarang bahan penyelidikan sendiri yang tidak diterbitkan dalam penilaian setara "peer review". Ini untuk mengelakkan bahan merapu dan merepek. Yosri (bincang) 22:50, 26 November 2010 (UTC)Balas