Perniagaan antarabangsa

disiplin akademik

Perniagaan antarabangsa merujuk kepada perdagangan barangan, perkhidmatan, teknologi, modal dan/atau pengetahuan sempadan negara dan dalam skala global atau transnasional.

Ini melibatkan transaksi barangan dan perkhidmatan rentas sempadan antara dua negara atau lebih. Transaksi sumber ekonomi mencakupi modal, keterampilan, dan orang untuk tujuan pengeluaran antarabangsa barangan dan perkhidmatan fizikal seperti kewangan, perbankan, insurans, dan pembinaan. Perniagaan antarabangsa juga dikenali sebagai globalisasi.

Untuk menjalankan perniagaan di luar negeri, syarikat multinasional perlu menembusi pasaran nasional yang terpisah menjadi satu pasaran global. Terdapat dua faktor skala makro yang menggarisbawahi tren globalisasi yang lebih besar. Yang pertama terdiri dari menghindari halangan untuk membuat perdagangan rentas sempadan lebih mudah (misalnya arus bebas barangan dan perkhidmatan, dan modal, yang disebut sebagai "perdagangan bebas"). Kedua, perubahan teknologi, khususnya perkembangan teknologi komunikasi, pemprosesan maklumat, dan transportasi.

Bacaan lanjut sunting

  • S. Tamer Cavusgil; Gary Knight; John Riesenberger (January 2011). International Business: The New Realities (2nd Edition). Prentice Hall. ISBN 0136090982.

Pautan luar sunting