Pertanian di Arab Saudi

Pertanian di Arab Saudi tertumpu kepada eksport kurma, produk tenusu, telur, ikan, ayam, buah-buahan, sayur-sayuran, dan bunga ke pasaran di seluruh dunia kerana ia telah mencapai sara diri dalam pengeluaran produk tersebut.[1] Kerajaan Arab Saudi banyak terlibat dalam industri pertanian dan memberi subsidi kepada perladangan korporat dan Kementerian Alam Sekitar, Air dan Pertanian[2] bertanggungjawab terutamanya terhadap dasar pertanian di negara itu. Sektor swasta juga memainkan peranan dalam pertanian negara, kerana kerajaan menawarkan pinjaman jangka panjang tanpa faedah dan air kos rendah, bahan api, elektrik, dan import bahan mentah dan jentera tanpa cukai.

Ladang pertanian di Lembangan Wadi As-Sirhan Arab Saudi seperti yang dilihat dari Stesen Angkasa Antarabangsa pada 2012

Walaupun Arab Saudi secara meluas dianggap sebagai gurun, ia mempunyai kawasan di mana iklimnya lebih menyukai pertanian. Hujan turun pada musim sejuk setiap tahun di Arab Saudi tetapi dengan purata maksimum 100mm kecuali di kawasan Selatan negara itu.[3] Kerajaan, khususnya, telah membantu proses ini dengan menukar kawasan padang pasir yang luas menjadi ladang pertanian.[1] Dengan melaksanakan projek pengairan utama dan mengguna pakai mekanisasi berskala besar, ini telah berkembang dalam membangunkan pertanian di negara ini, menambah kawasan yang sebelum ini tandus kepada stok tanah yang boleh diusahakan.[4]

Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) mengesyorkan dalam laporan bahawa memberi pertimbangan tambahan untuk mencipta dan memupuk sistem agro di padang pasir boleh membawa kepada gangguan dalam ekosistem padang pasir yang akan membawa kepada hasil yang tidak menyenangkan.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Agriculture & Water in Saudi Arabia". saudiembassy.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Februari 2016. Dicapai pada 24 Januari 2016.
  2. ^ [1] Diarkibkan 11 Disember 2017 di Wayback Machine - Dicapai pada 10 Disember 2017
  3. ^ a b Al-Hazmi, A.S. "Saudi Arabia". fao.org. Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Dicapai pada 5 Oktober 2023.
  4. ^ "Agriculture - SAMIRAD (Saudi Arabia Market Information Resource)". saudinf.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Julai 2011. Dicapai pada 24 Januari 2016.

Pautan luar sunting