Piktogram, juga dipanggil piktograf, atau ringkasnya pikto,[1] dan dalam penggunaan komputer ikon, ialah simbol grafik yang menyampaikan maksudnya melalui persamaan bergambar dengan objek fizikal. Piktograf sering digunakan dalam penulisan dan sistem grafik di mana watak-wataknya agak bergambar dalam rupa. Piktogram juga boleh digunakan dalam mata pelajaran seperti masa lapang, pelancongan dan geografi.

Tanda AS memberi amaran bahawa tanda berhenti di hadapan

Piktografi ialah satu bentuk tulisan[2] yang menggunakan lukisan representasi, bergambar, sama dengan tulisan pepaku dan, sedikit sebanyak, tulisan hieroglif, yang juga menggunakan lukisan sebagai huruf fonetik atau rima penentu. Sesetengah piktogram, seperti piktogram Bahaya, ialah unsur bahasa formal.

Piktograf mempunyai makna yang agak berbeza dalam bidang seni prasejarah, termasuk seni terkini oleh masyarakat tradisional dan kemudian bermaksud seni yang dilukis di permukaan batu, berbanding dengan petroglif; hurufnya diukir atau dihiris. Imej sedemikian mungkin atau mungkin tidak dianggap sebagai piktogram dalam pengertian umum. Piktograf ialah simbol bergambar untuk perkataan atau frasa. Piktograf digunakan sebagai bentuk tulisan yang paling awal diketahui, contoh telah ditemui di Mesir dan Mesopotamia sebelum 3000 SM. Dalam cara lain, ia adalah perwakilan bergambar bagi statistik pada carta, graf atau skrin komputer.

Dalam kata mudah piktogram ialah lukisan ringkas yang mewakili sesuatu. Piktogram digunakan sebagai bentuk tulisan terawal.

Catatan sunting

  1. ^ Gove, Philip Babcock. (1993). Webster's Third New International Dictionary of the English Language Unabridged. Merriam-Webster Inc. ISBN 0-87779-201-1.
  2. ^ Goody, Jack (1987). The interface between the written and the oral. Cambridge [Cambridgeshire]. m/s. 4. ISBN 0-521-33268-0. OCLC 14242868.

Rujukan sunting

  • Reed, Ishmael (2003). From Totems to Hip-Hop: A Multicultural Anthology of Poetry Across the Americas, 1900-2002, Ishmael Reed, ed. ISBN 1-56025-458-0.

Pautan luar sunting