Pop Indonesia

(Dilencongkan dari Pop Minang)

Indonesia pop (bahasa Inggeris: Indo Pop) juga dikenali sebagai pop Indonesia atau diringkaskan I-pop secara umumnya ditakrifkan sebagai musik pop Indonesia, Namun dalam erti yang lebih luas juga turut merangkumi budaya pop Indonesia yang juga termasuk filem dan sinetron (indonesian TVdrama).

Indonesian pop muzik ketika ini sangat dipengaruhi oleh trend dari Amerika, Inggeris dan Asia (Jepun dan Korea), namun dalam gaya indonesian musik pop telah mempengaruhi budaya pop serantau di Asia Tenggara, terutama kancah pop Malaysia, Singapore dan Brunei yang mulai meniru gaya indonesian muzik pop di tahun 2000-an.[1]

Sejarah sunting

Koes Bersaudara (Koes Plus) dianggap sebagai salah satu pelopor pop Indonesia dan rock 'n roll di muzik tahun 1960-an dan 1970-an. Beberapa penyanyi yang bertahan melalui beberapa dekad dan menjadi legenda muzik Indonesia, seperti Iwan Fals dan Chrisye.

Pada tahun 2000an, band-band popular termasuklah Peterpan (sekarang Noah), Radja, Gigi, Dewa 19, Sheila on 7, D'Masiv, Nidji dan penyanyi solo wanita seperti Agnes Monica dan Anggun C. Sasmi yang semuanya Tour secara rutin di Indonesia, Singapura dan Malaysia dan dipaparkan di MTV Asia.

Beberapa dari band pop Indonesia yang menghidupkan kembali dengan akar Melayu mereka dan menghidupkan semula sebuah genre yang disebut Band Pop Melayu dan popular di tahun 2000-an. Band-band pop Melayu adalah Kangen Band, Wali, Hijau Daun, Armada, Angkasa, dan ST12. Genre ini adalah bentuk kontemporari tua gaya Melayu Orkes, popular di wilayah di seluruh Indonesia dan Malaysia.

Pengaruh asing yang baru pada muzik pop Indonesia adalah gaya dan genre J-pop dan K-pop. Beberapa band seperti J-Rocks, Geisha, Daishi dan SM*SH boyband yang meniru gaya Jepun dan Korea .

Ketika ini indonesian musik pop menikmati populariti nasional dan serantau. Kerana budaya dan bahasa umum difahami antara bahasa Indonesia dan bahasa Melayu, musik indonesian menikmati populariti serantau di negara jiran seperti Malaysia, Singapura dan Brunei. Tetapi populariti yang luar biasa dari muzik Indonesia di Malaysia telah merisaukan industri muzik Malaysia. Pada tahun 2008 industri muzik Malaysia menuntut sekatan lagu Indonesia pada siaran radio Malaysia.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "National Geographic Indonesian Pop Music". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-01-04. Dicapai pada 2012-06-26.
  2. ^ Malaysian music industry wants Indonesian songs restricted