Presiden India ialah ketua negara India dan ketua komandan Angkatan Tentera India. Penjawat terkini kerusi ini ialah Draupadi Murmu yang dilantik sejak 25 Julai 2022.

Presiden
India
राष्ट्रपति
Penyandang
Draupadi Murmu
sejak 25 Julai 2022
StatusKetua negeri
Bidang kuasaIndia Edit the value on Wikidata
InstitusiPresident's Secretariat (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
KediamanRashtrapati Bhavan, New Delhi
Rashtrapati Nilayam, Hyderabad (musim sejuk)
The Retreat Building, Shimla (musim panas)
Dilantik olehKolej Elektoral India
Tempoh jawatanLima tahun
Diperbaharui
PeloporKetua Gabenor India
Penjawat sulungRajendra Prasad (1950–1962)
DibentukPerlembagaan India
26 Januari 1950; 74 tahun yang lalu (1950-01-26)
Timbalan/naibNaib Presiden India
Gaji500,000 (AS$7,400) (per month)[1]
SenaraiSenarai Presiden India Edit the value on Wikidata
Tapak webpresidentofindia.nic.in
Facebook: presidentofindia Twitter: rashtrapatibhvn Instagram: presidentofindia Youtube: UCqrJfqXKFIBs4llVPipWppg Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Presiden secara tidak langsung dipilih oleh sebuah kolej pilihan raya yang terdiri dari Parlimen India (kedua-dua rumah) dan dewan perwakilan masing-masing negara dan wilayah India, yang semuanya dipilih secara langsung.

Walaupun Perkara 53 Perlembagaan India menyatakan bahawa presiden boleh menjalankan kuasanya secara langsung atau oleh pihak berkuasa bawahan, dengan beberapa pengecualian, semua kuasa eksekutif yang terletak hak pada presiden adalah, dalam praktiknya, dilaksanakan oleh perdana menteri (suatu pihak berkuasa bawahan) dengan bantuan Majlis Menteri.[2] Presiden terikat oleh perlembagaan untuk bertindak atas nasihat Perdana Menteri dan kabinet selagi nasihat tidak melanggar perlembagaan.

Presiden sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "President, Vice President, Governors' salaries hiked to Rs 5 lakh, Rs 4 lakh, Rs 3.5 lakh respectively". Times Now News. IANS. 1 Februari 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Februari 2018.
  2. ^ Constitution of India (PDF). Ministry of Law and Justice, Government India. 1 December 2007. m/s. 26. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 9 September 2014. Dicapai pada 27 May 2013.

Pautan luar sunting