ProQuest Dissertations and Theses

ProQuest Dissertations and Theses Global (PQDTG) merupakan pangkalan data dalam talian yang mengindeks, abstraks dan membekalkan teks penuh disertasi dan tesis. Pangkalan data ini mengandungi lebih 2.4 juta rekod dari tahun 1637 sehingga kini.[1][2] Ia dihasilkan oleh ProQuest dan dahulunya dikenali sebagai ProQuest Digital Dissertations dan ProQuest Dissertations & Theses.

ProQuest Dissertations & Theses Global
PenerbitProQuest (Amerika Syarikat)
Akses
KosLangganan
Liputan
Kedalaman rekodIndeks, abstraks, teks penuh
Liputan formatDisertasi dan tesis
Liputan sementara1637 - kini
Pautan

PQDT setiap tahun menerbitkan lebih daripada 90% daripada semua disertasi yang dikemukakan dari institusi yang diiktiraf pengajian tinggi di Amerika Utara dan juga dari kolej dan universiti di Eropah dan Asia. Sejak 60 tahun yang lalu, PQDT telah mengumpulkan lebih daripada 1.4 juta tajuk bermula dengan disertasi AS pertama diterima oleh sebuah Universiti Yale pada tahun 1861. ProQuest memulakan pendigitan disertasi pada tahun 1997 daripada arkib mikrofom. [3]

Pada Oktober 2015, ProQuest telah meminta penulis untuk memasukkan kod ORCID semasa mengemukakan tesis.[4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ ProQuest Dissertations and Theses Database
  2. ^ ProQuest Dissertations & Theses Global
  3. ^ "ProQuest Digital Dissertations: UMI begins to digitize dissertations". Information Intelligence Online Libraries and Microcomputers. 15 (2): 12. Feb 1997. |access-date= requires |url= (bantuan)
  4. ^ "Connected from the Beginning: Adding ORCID to ETDs". ProQuest. 12 October 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-25. Dicapai pada 15 October 2015.

Pautan luar sunting