Yang tesis atau disertasi[1] adalah dokumen yang diserahkan untuk menyokong pencalonan untuk ijazah akademik atau profesional kelayakan menyampaikan penulis penyelidikan dan penemuan.[2] Dalam beberapa konteks, perkataan "tesis" atau sanak digunakan untuk bagian dari sarjana muda atau master tentu, sementara "disertasi" biasanya digunakan untuk gelar doktor, sementara dalam konteks yang lain, sebaliknya adalah benar.[3] istilah lulusan tesis adalah kadang-kadang digunakan untuk merujuk kepada kedua-dua tuan tesis dan kedoktoran disertasi.[4]

Kedoktoran majlis di Biarkanlah University (7 bulan julai 1721).

Yang diperlukan kerumitan atau kualiti penyelidikan tesis atau disertasi boleh mengubah oleh negara, universitas, atau program, dan minimum periode studi mungkin itu berbeza ketara dalam tempoh.

Perkataan "disertasi" boleh di masa yang akan digunakan untuk menggambarkan sebuah karya tanpa hubungan untuk mendapatkan ijazah akademik. Istilah "tesis" juga digunakan untuk merujuk kepada jenderal tuntutan sebuah esei atau kerja yang sama.

Etimologi sunting

Istilah "tesis" berasal dari bahasa yunani θέσις

yang bermaksud "sesuatu yang dikemukakan", dan merujuk kepada intelektual cadangan. "Disertasi" berasal dari bahasa Latin dissertātiō, yang berarti "jalan".

Rujukan sunting

  1. ^ Originally, the concepts "dissertation" and "thesis" (plural, "theses") were not interchangeable. When, at ancient universities, the lector had completed his lecture, there would traditionally follow a disputation, during which students could take up certain points and argue them. The position that one took during a disputation was the thesis, while the dissertation was the line of reasoning with which one buttressed it. Olga Weijers: The medieval disputatio. In: Hora est! (On dissertations), p.23-27. Leiden University Library, 2005
  2. ^ International Standard ISO 7144: Documentation—Presentation of theses and similar documents, International Organization for Standardization, Geneva, 1986.
  3. ^ Douwe Breimer, Jos Damen et al.: Hora est! (On dissertations). Leiden University Library, 2005
  4. ^ "The Graduate Thesis".

Pautan luar sunting