Program Penempatan Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Program Penempatan Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN-HABITAT) merupakan agensi PBB untuk agenda penempatan manusia. Ia diasaskan pada tahun 1978 dan berpusat di pejabat PBB di Nairobi, Kenya. Agensi ini diberi mandat oleh Perhimpunan Agung PBB untuk menggalakkan pembinaan bandar yang mantap dari segi sosial dan pemeliharaan alam sekitar, dengan matlamat menyediakan tempat tinggal yang cukup untuk semua penduduk dunia.

Program Penempatan Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Kerangka
KependekanUN-Habitat
Jenis/bentuk sahPertubuhan yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Sunting ini di Wikidata
Status undang-undangAktif
Tapak webwww.unhabitat.org
Twitter: unhabitat Instagram: unhabitat Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk1978; 46 tahun yang lalu (1978)
Pengurusan
KetuaPengarah Eksekutif UN-Habitat
Maimunah Mohd Sharif [1]
Organisasi indukPerhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
GabunganSistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatNairobi, Kenya
Lokasi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Menurut Laporan Tahunannya bagi tahun 2006, menjelang pertengahan tahun 2007, dunia ini akan melihat lebih banyak penduduk yang tinggal di bandar dan bandar raya, berbanding dengan kawasan luar bandar, buat pertama kali dalam sejarah. Ini dirujuki sebagai ketibaan "milenium bandar".

Tahun 2007 juga akan melihat bilangan penghuni kawasan sesak mencapai satu bilion. Berkenaan dengan arah aliran masa depan, 93% daripada pertumbuhan bandar akan berlaku di Asia dan Afrika, dan pada takat yang tidak begitu tinggi di Amerika Latin dan Caribbean. Menjelang tahun 2050, melebihi 6 bilion orang, iaitu dua pertiga daripada semua penduduk di dunia ini, akan tinggal di bandar dan bandar raya.

Dokumen-dokumen utama yang menggariskan mandat UN-HABITAT ialah:

UN-HABITAT mempunyai tiga buah pejabat kawasan, iaitu di Nairobi, Rio de Janeiro, dan Fukuoka.

Kontroversi sunting

UN-Habitat menyokong projek pembasmian kawasan sesak di Durban, Afrika Selatan yang telah dikritik dengan teruk kerana dilakukan dengan ganas dan menyalahi undang-undang. Projek ini juga telah dibantah oleh para penghuni teratak, dengan perarakan-perarakan yang disertai oleh sehingga 20,000 orang diadakan.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Ms. Maimunah Mohd Sharif of Malaysia elected new Executive Director of UN-Habitat". UN-Habitat. February 22, 2018.
  2. ^ Laman web Abahlali

Pautan luar sunting