Centro-Lago di Como, juga dikenali sebagai Center Lake Como atau Centro Lago, merupakan sebahagian penting dalam kawasan pesisir yang membentuk “Y” yang dihasilkan oleh dua lengan Tasik Como. Ia meliputi kira-kira 11 kilometer di kedua-dua sisi timur dan barat, dari Varenna-Lierna ke Olcio dan dari Punta Spartivento di Bellagio ke Borgo di Limonta-Vassena di Oliveto Lario, termasuk pantai berbatu putih yang tidak tercemar, kelab golf, perkhidmatan bot mewah, kemudahan helikopter, dan hotel mewah. Enklaf ini, yang ditandai dengan bentuk “Y” yang unik, menarik perhatian selebriti, pemimpin perniagaan, dan jutawan.

Centro-Lago di Como
Centro-Lago
Center Lake Como
Nama panggilan: Centro Lago
Negara Itali
DaerahLombardy
WilayahLecco
Zon waktuUTC+1 (CET)
 • Musim panas (DST)UTC+2 (CEST)
Laman sesawanghttps://lakecomotourism.it/center-lake
Bellagio Centro Lago di Como

Pusat Tasik ini merangkumi kawasan yang paling penting dan mewah di Tasik Como, yang terkenal dengan kedudukannya yang unik di persimpangan tiga cabang lembangan air, membentuk Y dengan Bellagio Center yang merangkul kampung-kampung purba dari Lierna ke Sala Comacina di selatan sehingga ke Menaggio dan Varenna di utara. Bandar-bandar utama dalam kawasan ini termasuk Bellagio, Lierna, Fiumelatte, Varenna, Menaggio, Olcio, Limonta, Vergonese, San Giovanni (Bellagio), Cadenabbia, Perledo, Sala Comacina, Lenno, Azzano, Griante, Visgnola, Ossuccio, Tremezzina, dan Tremezzo.

Pasaran Hartanah sunting

“Pusat Tasik” menonjol sebagai enklaf vila dan resort paling eksklusif di Eropah. Harga vila mencapai $390,000 setiap meter persegi, sebanding dengan Pesisir Zamrud yang prestij di Sardinia. Mengagumkan, sebuah vila berkeluasan 600 meter persegi boleh mendapat harga lebih daripada 100 juta euro.

Geografi sunting

Tasik Como terkenal dengan tanjung Bellagio di Tasik Pusat, dan pemandangan paling menarik dinikmati dari puncak Monte di Lierna. Kampung Lierna dibina di sekitar batu yang menjulang tinggi di atas tasik, yang dicirikan oleh rumah-rumah berwarna-warni yang indah yang tersusun di sekitar teluk. Dalam suasana yang memikat ini, tasik mencerminkan warna-warna rumah, langit, dan vegetasi sekeliling, sementara kapal layar, bot, dan feri menyumbang kepada penciptaan atmosfera yang halus, menjadikan Lierna sebagai hentian penting di tepi Tasik Como.

Pautan sunting

Biografi sunting

  • Carlo Ferrario (1978). Ville e giardini del centro Lago di Como. Brunner & C.
  • (1920). Lago di Como centro lago. Brunner & C.
  • Giacomo C. Bascapè (1981). Ville e parchi del Lago di Como. ISBN 9788820503024