RAID (redundant array of independent disks; atau asalnya: redundant array of inexpensive disks); atau dalam (Melayu: susunan lewah cakera bebas), merupakan satu cara menyimpan data yang sama, pada tempat simpanan cakera keras berasingan atau berlainan. RAID merupakan satu cara mudah dan murah untuk mencapai kebolehpercayaan data.

Susunan cakera keras yang lebih dari dua, digabungkan dan membentuk kepada satu unit logikal. Dengan gabungan susunan cakera keras ini, data akan disalin secara sendirinya. Dengan ini juga, kelajuan capaian data dilajukan lagi dan tahap capaian data ditingkatkan, ia disebabkan kemampuan RAID yang dapat mengesan dan kemungkinan membetul ralat.

Teknik sunting

Terdapat tiga konsep utama dalam RAID, penjaluran cakera (disk striping) melibatkan pembahagian simpanan setiap ruang cakera ke dalam jarak unit-unit dari satu sektor (512 bait) sehingga kepada beberapa megabait. Penjaluran dari semua cakera adalah disisip dan dialamatkan secara turutan. Seterusnya adalah pencerminan cakera (disk mirroring) yang menyalin data kepada kepada lebih dari satu cakera. Manakala pengesanan ralat (error detection) yang menyimpan data berlebih untuk membolehkan masalah dikesan dan jika boleh, dibetulkan.

Rujukan sunting