REJIM AUTORITARIAN EQUATORIAL GUINEA

PENGENALAN

 Equatorial Guinea merupakan sebuah negara yang terletak di Afrika Tengah telah ditadbir oleh Presiden Teodoro Obiang Nguema Mbasogo sejak 1979. Di bawah kepimpinannya, Equatorial Guinea telah disifatkan sebagai rejim autoritarian dengan kebebasan politik yang terhad dan penyatuan kuasa di tangan parti pemerintah, Parti Demokratik Equatorial Guinea (PDGE).

1.      Kehadirannya yang berterusan dalam kuasa sejak 1979. Pemerintahan tanpa gangguan selama lebih empat dekad ini menunjukkan penyatuan kuasa di tangan seorang individu dan menimbulkan kebimbangan tentang kekurangan politik yang berdaya saing.

2.      Equatorial Guinea telah menghadapi kritikan berterusan daripada organisasi antarabangsa dan kumpulan hak asasi manusia kerana kebebasan politik yang terhad dan pencabulan hak asasi manusia. Freedom House, sebuah organisasi pengawas bebas secara konsisten meletakkan Equatorial Guinea sebagai tidak bebas dalam laporan tahunan Freedom in the World. Laporan itu menyerlahkan kawalan kerajaan ke atas media, batasan kebebasan bersuara, penangkapan sewenang-wenangnya dan penindasan pembangkang politik.

3.      Amnesty International juga membangkitkan kebimbangan mengenai situasi hak asasi manusia di negara itu termasuk laporan penyeksaan, pembunuhan di luar undang-undang, dan penahanan sewenang-wenangnya. Kawalan ketat kerajaan ke atas organisasi masyarakat sivil dan sekatan ke atas kebebasan berhimpun terus menyumbang kepada sifat autoritarian rejim.


I. KEPIMPINAN DAN KUASA EKSEKUTIF:

 Presiden Teodoro Obiang Nguema Mbasogo berkuasa melalui rampasan kuasa tentera pada 1979 dan sejak itu mengekalkan cengkaman kuat terhadap pihak berkuasa. Presiden menjalankan kuasa eksekutif yang luas termasuk pelantikan dan pemecatan pegawai kerajaan termasuk Perdana Menteri dan anggota kabinet. Pemusatan kuasa ini telah membolehkan Presiden mengawal institusi dan sumber utama dalam negara.

1.      Presiden Teodoro Obiang Nguema Mbasogo mengambil alih kuasa di Equatorial Guinea melalui rampasan kuasa tentera pada 3 Ogos 1979. Peristiwa ini didokumentasikan dengan baik dan diiktiraf secara meluas sebagai cara beliau berkuasa. Rampasan kuasa tentera mengakibatkan penyingkiran dan seterusnya hukuman mati terhadap bapa saudaranya, Francisco Macías Nguema yang merupakan presiden pertama negara itu selepas kemerdekaan.

2.      Presiden Obiang telah mengekalkan cengkaman kuat terhadap kuasa di Equatorial Guinea melalui pelaksanaan kuasa eksekutif yang meluas. Beliau mempunyai kuasa untuk melantik dan memecat pegawai utama kerajaan termasuk Perdana Menteri dan anggota kabinet. Kuasa ini membolehkan beliau membentuk komposisi kerajaan, memastikan kesetiaan dan kawalan ke atas proses membuat keputusan yang penting.

3.      Kawalan Presiden Obiang meluas ke institusi dan sumber utama di negara ini. Ia termasuk kawalan ke atas angkatan tentera, peralatan keselamatan dan rizab minyak negara yang luas merupakan sumber pendapatan penting bagi Equatorial Guinea.


II. PARTI POLITIK DAN PEMBANGKANG

  Walaupun pelbagai parti politik wujud di Equatorial Guinea, PDGE yang memerintah telah menguasai landskap politik selama beberapa dekad. Parti pembangkang menghadapi pelbagai cabaran termasuk penindasan politik, sekatan ke atas kebebasan bersuara dan berhimpun. Penguasaan PDGE telah menghalang pembangunan sistem berbilang parti yang teguh, mengehadkan pluralisme politik dan persaingan demokratik. Penguasaan PDGE dalam landskap politik Equatorial Guinea dapat dibuktikan dengan keputusan pelbagai pilihan raya dan cabaran yang dihadapi oleh parti pembangkang. Satu bukti fakta khusus ialah kemenangan besar PDGE dalam Pilihan Raya Presiden dan Parlimen Negara.


  Dalam Pilihan Raya Presiden 2016, Presiden Teodoro Obiang Nguema Mbasogo menang dengan 93.7% undian. Kemenangan besar ini mencerminkan pegangan kuat PDGE terhadap kuasa dan keupayaannya untuk memperoleh majoriti besar dalam proses pilihan raya. Selain itu, dalam Pilihan Raya Parlimen 2017, PDGE memperoleh 99 daripada 100 kerusi dalam Dewan Timbalan dan Dewan Rakyat Parlimen. Keputusan ini menyerlahkan lagi kedudukan dominan PDGE dalam arena politik negara meninggalkan perwakilan minimum untuk parti pembangkang.


  Cabaran yang dihadapi oleh parti pembangkang di Equatorial Guinea juga menyokong hujah pluralisme politik terhad dan persaingan demokrasi. Tokoh pembangkang dan parti telah melaporkan insiden penindasan politik termasuk penangkapan sewenang-wenangnya, gangguan dan ugutan oleh pasukan keselamatan negeri. Sekatan ke atas kebebasan bersuara dan berhimpun menyukarkan parti pembangkang untuk menyatakan pandangan mereka, menganjurkan perhimpunan awam dan terlibat dalam aktiviti politik. Tambahan pula, akses kepada media sangat dikawal dengan kerajaan mengekalkan pengaruh yang kuat ke atas saluran media milik kerajaan. Parti pembangkang sering menghadapi kesukaran untuk mendapatkan liputan yang adil dan sama rata,yang menghalang keupayaan mereka untuk berkomunikasi secara berkesan dengan orang ramai dan bersaing di padang yang sama rata.


III. BADAN PERUNDANGAN DAN PEMERIKSAAN KUASA EKSEKUTIF

Pihak berkuasa perundangan yang terhad dan kawalan dominan parti pemerintah boleh dibuktikan dengan komposisi badan perundangan dwikameral dan pengaruh Presiden dalam sistem politik Equatorial Guinea.


  Pertama, komposisi badan perundangan menunjukkan kawalan dan kehadiran majoriti PDGE. Dewan Perwakilan dan Dewan Rendah Badan Perundangan terdiri daripada 100 kerusi. Dalam Pilihan Raya Parlimen 2017, PDGE memenangi majoriti besar 99 daripada 100 kerusi dengan berkesan memberikannya kawalan hampir keseluruhan ke atas Dewan Rakyat. Majoriti sedemikian membolehkan PDGE membentuk perundangan dan mengawal proses membuat keputusan.


  Kedua, pengaruh Presiden dengan ketara menyekat kuasa badan perundangan. Presiden Teodoro Obiang Nguema Mbasogo yang telah berkuasa sejak 1979 menjalankan kuasa eksekutif yang luas dan memegang jawatan dominan dalam sistem politik. Kuasa Presiden termasuk pelantikan dan pemecatan pegawai kerajaan, kawalan ke atas institusi dan sumber utama dan keupayaan untuk mempengaruhi keputusan perundangan.

IV. KEBIMBANGAN HAK ASASI MANUSIA

 Equatorial Guinea telah menghadapi kritikan antarabangsa kerana rekod hak asasi manusianya dan banyak laporan memberikan bukti penindasan politik, penangkapan sewenang-wenangnya, penyeksaan dan kebebasan bersuara yang terhad. Amnesty International secara konsisten telah mendokumentasikan pelanggaran hak asasi manusia di negara ini termasuk kes penyeksaan, pembunuhan di luar undang-undang dan penahanan sewenang-wenangnya. Laporan telah menyerlahkan kawalan kerajaan ke atas media, sekatan ke atas kebebasan bersuara dan gangguan terhadap wartawan dan pembela hak asasi manusia.


  Laporan Tahunan Negara Jabatan Negara A.S. mengenai Amalan Hak Asasi Manusia juga menyerlahkan penindasan suara sumbang dan sekatan ke atas kebebasan awam di Equatorial Guinea. Laporan itu menyebut penggunaan undang-undang yang ketat oleh kerajaan untuk menutup mulut pembangkang, mengehadkan kebebasan berhimpun dan menyekat kebebasan akhbar.


  Organisasi antarabangsa seperti Global Witness telah menimbulkan kebimbangan mengenai kekurangan ketelusan dan akauntabiliti dalam sektor minyak, menunjukkan pengalihan hasil minyak untuk kepentingan peribadi dan bukannya melabur dalam perkhidmatan dan infrastruktur awam.


KESIMPULAN

  Sistem politik di Equatorial Guinea dicirikan oleh rejim autoritarian yang dipimpin oleh Presiden Teodoro Obiang Nguema Mbasogo dan parti pemerintah PDGE. Penumpuan kuasa di tangan Presiden, kebebasan politik yang terhad dan sekatan ke atas parti pembangkang telah membantutkan pembangunan sistem demokrasi yang rancak. Penyalahgunaan hak asasi manusia dan rasuah terus menjejaskan politik dan sosial negara. Untuk mencapai kemajuan yang bermakna, Equatorial Guinea perlu menerima reformasi demokrasi, menggalakkan ketelusan dan menghormati hak asasi manusia dengan itu memupuk sistem politik yang lebih inklusif dan bertanggungjawab.