RS Pubilc Company Limited

Rekod di Thailand

RS Public Company Limited adalah sebuah syarikat hiburan terkemuka di Thailand. Perniagaan semasa RS mengandungi 3 perniagaan utama. Perniagaan Muzik yang hasilnya terdiri daripada 3 saluran utama; Pengedaran Digital, Pengeluaran Fizikal dan Hak Cipta. Tunjukkan Perniagaan seperti Konsert dan Acara, Acara Tailormade dan Pengurusan Artis. Perniagaan Media seperti Radio dan Televisyen. Stesen radio terdiri daripada 3 kumpulan sasaran yang berbeza "COOL Fahrenheit 93" muzik rentetan Thailand dengan gaya pendengaran mudah. "COOL Celsius 91.5" tampil dengan 50 minit Muzik Membebaskan konsep fikiran anda dan stesen muzik negara Thai "Sabaidee Radio" yang membina kejayaan TV Sabaidee. Televisyen yang terdiri daripada pelbagai jenis TV percuma TV "TV 8" percuma dengan drama pertama dan pelbagai rancangan popular dan 4 saluran TV satelit utama termasuk saluran muzik negara Thailand "Sabaidee TV" dengan kedudukan No. 1 dalam penarafan TV satelit. Saluran muzik "YOU Channel" untuk remaja yang suka muzik. Pelbagai hiburan "Channel 2" untuk pencinta bintang dan "Saluran Sun" Hiburan Ekstrim Hiburan Pelbagai saluran yang mengandungi sukan, berita dan hiburan.

Syarikat Awam RS Terhad
Jenis/bentuk sahAwam
IndustriHiburan dan media
Ditubuhkan1976; 48 tahun yang lalu (1976) (listed in 2003)
Ibu pejabat419/15 Chetchotisak building, Ladprao 15 (Soi Chom Phon), Chatuchak District, Bangkok, Thailand
Kawasan perkhidmatanThailand
Tokoh pentingPengasas: Kriengkai Chetchotisak
CEO: Surachai Chetchotisak
KeluaranMedia, Muzik dan Showbiz
Hasil3,484 million baht (from 2013 financial statement)
Pendapatan bersih395 million bht
Bilangan kakitangan1,182
Tapak webwww.rs.co.th
Discogs: 259919
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Encik Kriengkai Chetchotisak Kriengkai Chetchotisak memulakan perniagaannya sendiri dalam bidang pengeluaran jukebox dan rakaman kaset, sebelum mendirikan "Rose Sound Co., Ltd.", yang merupakan tonggak pertama dari "RS Group", dengan hanya 50,000 Modal Baht.

Pada tahun 1982, R.S. Sound Co. Ltd. ditubuhkan, dengan Kriengkai memutuskan untuk menyasarkan profil demografi remaja. Band pertama yang ditandatangani pada label rekod baru ialah Intanin, diikuti oleh Kiriboon, Fruity, Sixth Sense, Brandy dan Rainbow.

Menjelang 1992, R.S. Promosion 1992 telah memindahkan pejabatnya dari sebuah bangunan kecil di Urupong Rd. Ke bangunan "Chetchotisak" di Soi Ladprao 15 dengan 300 juta modal Baht. Selain daripada rakaman album, ia telah berkembang menjadi saluran hiburan lain: filem, program radio, program TV dan siri TV. Syarikat itu menubuhkan R.S. Star Club, kelab peminat muzik pertama di Thailand.

Pada tahun 1997, R.S. Promosion 1992 berkembang ke dalam industri TV dengan menubuhkan Shadow Entertainment Co., dan Magic Advertainment Co., Ltd untuk menghasilkan "Shock Game", ceramah pertunjukan permainan bandar. Ini diikuti oleh rancangan pelbagai, program muzik, video muzik dan siri TV yang memberi syarikat prestasi dan reputasi kewangan.

Pada tahun 1999, R.S. Promosion memasuki industri radio dengan menubuhkan sebuah syarikat baru yang dinamakan "Sky-High Network Co., Ltd" yang mengendalikan 2 stesen radio, "98 Cool FM" dan "88.5 Z Pop We Like".

Pada Mei 2003, syarikat itu disenaraikan di Bursa Saham Thailand sebagai R.S. Promosion Syarikat Awam Terbatas.

Pada tahun 2006, syarikat itu menukar namanya dari "Syarikat Awam Promosi R.S." kepada "RS Public Company Limited" dan menukar identiti korporatnya agar konsisten dengan imej keseluruhan organisasi. Kempen perayaan itu direka di bawah tema utama "perjalanan kebahagiaan". Syarikat itu melabur 50% dalam RS International Broadcasting and Sport Management Co., Ltd untuk mengembangkan perniagaan sukan. Syarikat itu diberikan hak media untuk kejohanan Piala Dunia pada 2010 dan 2014.

Pada tahun 2008, syarikat itu melabur di Yaak Co., Ltd untuk mengembangkan perniagaan media TV, mensasarkan segmen remaja. Program TV Yaak termasuk Teen Plus Show, Kamikaze 'Club, 2 Nite Live dan drama remaja, Daddy Duo. Syarikat itu melabur kira-kira 60 Juta dalam bidang bola sepak tujuh lapangan bersebelahan bernama "S-One", yang terletak di Jalan Km4 Bangna-Trad. Bidang bola sepak berfungsi sebagai lapangan sewa serta media untuk penaja yang menargetkan pemasaran olahraga. Syarikat itu diberikan hak media untuk siaran langsung Kejuaraan Bola Sepak Euro 2008.

Pada tahun 2009, Syarikat memulakan perniagaan TV satelit dengan 2 saluran; "YOU Channel" dan "Sabaidee TV", yang pertama kali disiarkan pada Ogos 2009 kepada lebih daripada 4.5 juta isi rumah.

Pada tahun 2011, syarikat itu mengembangkan perniagaan TV satelit dengan menguruskan 2 saluran; "Saluran 8", pelbagai TV percuma 24 jam, dan "Yaak TV", TV percuma tanpa sensor 24 jam. Syarikat itu diberikan hak media untuk menyiarkan siaran bola sepak 2012-13 La Liga secara langsung.

Pada tahun 2012, syarikat itu memperluas TV satelitnya, dengan melancarkan saluran baru "RS Sport La Liga" untuk menyokong hak untuk menyiarkan bola sepak Sepanyol La Liga untuk tiga musim 2012-15. Syarikat itu juga telah mengubahsuai "Yaak TV" dengan melaraskan kandungan dan format untuk menampung semua kumpulan sasaran dan dinamakan semula kepada "Star Max Channel" dengan konsep "pelbagai hiburan untuk pencinta bintang". Dalam perniagaan radio, syarikat itu menyiarkan stesen muzik negara Thailand FM 88.5 MHZ "Sabaidee Radio" yang dibina atas kejayaan Sabaidee TV dan R-Siam.

Pada tahun 2013, Syarikat memasuki pengeluaran hiburan penuh yang memberi tumpuan kepada perniagaan media. Tahun ini, syarikat itu telah mengubahsuai "RS Sport La Liga" ke dalam TV semi-membayar "Sun Channel La Liga" yang merangkumi sukan, hiburan berita dan bola sepak La Liga Sepanyol. Dalam perniagaan radio, syarikat itu menjenamakan semula "Sky High" ke "COOLISM" dan membuka saluran radio baru "COOL Celsius 91.5". Stesen ini menawarkan muzik antarabangsa, pelbagai program dan kandungan dari luar negara.

Pada tahun 2014, Syarikat memenangi lelongan TV digital dan menyiarkan Channel 8 sebagai Digital Free TV dengan definisi standard. Syarikat itu juga menjenamakan semula "Saluran Starmax" ke "Saluran 2", untuk membinanya menjadi No.1 TV satelit di Thailand.

Perniagaan sunting

RS Muzik sunting

Terdapat lapan label rakaman di bawah RS Music, yang meliputi muzik Thai (rentetan) dan muzik negara Thai (luk thung) serta rock, hip hop, irama dan blues serta mendengar mudah. Labelnya adalah Ya! Muzik, Taman, Kamikaze, R-siam, The Demo dan CHO.

Artis sunting

Antara artis dengan RS Music ialah:

RS Televisyen sunting

RS Public Company Limited mengendalikan Saluran TV Digital 8 dan 4 saluran televisyen satelit terkemuka.

Channel 8 dihidupkan di bawah konsep "Rakan Anda di mana-mana, TV untuk Semua" yang membentangkan karya-karya mereka untuk memenuhi tuntutan untuk semua golongan umur dan kumpulan khalayak dengan menghasilkan dan mencipta semua jenis jenis hiburan. Konsep ini sama dengan saluran televisyen percuma lain yang terdiri daripada pelbagai program dengan kekuatannya semasa tempoh utama untuk drama televisyen baru dengan run pertama. Channel 8 disiarkan melalui Digital TV No.27 dan TV satelit No.8 dan 37 di C Band, KU Band dan TV Kabel tempatan di seluruh negara.

Channel 2 adalah pelbagai bintang pertama di Thailand. Ini adalah satu-satunya stesen yang mengumpulkan pelbagai acara dari artis, pelakon, selebriti, dan artis tempatan dan luar negeri. Di samping itu, kandungan popular telah disusun untuk disiarkan 24 jam untuk berkhidmat kepada kumpulan sasaran.

Saluran TV Sabaidee memberi tumpuan kepada kumpulan sasaran dengan menghargai lagu-lagu Thailand bukan sahaja terhad kepada muzik negara tetapi juga menyertakan lagu-lagu untuk kehidupan, lagu-lagu terdahulu, lagu-lagu lama yang jarang ditemui, muzik rentetan, termasuk pasaran muzik bawah tanah di mana muzik Pembuat diberi peluang untuk mempromosikan karya mereka, di bawah slogan "pelbagai gaya muzik Thai, menonton gembira untuk seluruh keluarga".

ANDA Salurkan saluran dengan konsep program "Televisyen untuk Pencinta Muzik" yang terdiri daripada pelbagai program seperti program live pelbagai pertolongan dan program pelbagai yang menarik untuk diikuti.

Sun Channel La Liga adalah saluran baru di bawah konsep "Extreme Entertainment Variety" yang terdiri daripada sukan, berita, maklumat, dan program hiburan. Kumpulan sasaran utama terdiri daripada orang-orang dalam kehidupan awal mereka, dan kumpulan dewasa yang suka bersukan. Saluran baru menekankan penyiaran kehidupan bola sepak Sepanyol La Liga untuk berkhidmat kepada kumpulan penonton yang suka bola sepak.

RS Filem sunting

RS Film adalah syarikat pengeluaran dan pengedaran filem. Marques produksi bersekutu termasuk Avant dan Pelancongan Filem. Selain membuat filem-filem Thailand, syarikat itu juga mengedarkan filem-filem untuk pameran di Thailand. Filem yang dihasilkan oleh syarikat termasuk:

Rujukan sunting

External links sunting