Ra.One ialah filem superhero fiksyen sains India tahun 2011 yang ditulis dan diarahkan oleh Anubhav Sinha. Filem ini dibintangi Shah Rukh Khan yang memegang dua watak, Kareena Kapoor, Armaan Verma dan Arjun Rampal. Shahana Goswami, Dalip Tahil dan pelakon Cina Amerika, Tom Wu, muncul sebagai peranan sokongan, bersama-sama dengan Rajinikanth, Sanjay Dutt dan Priyanka Chopra yang membuat penampilan istimewa dalam filem ini. Filem berikut Shekhar (Khan), pereka permainan bodoh hidup dan berpusat di London bersama-sama dengan isteri (Kapoor) dan anak (Verma), yang mereka bentuk permainan gerakan-sensor berasaskan di mana penjahatnya adalah jauh lebih berkuasa daripada wira. Dalam proses itu, penjahatnya terlepas dari permainan video dan mula untuk mengesan satu-satunya orang yang pernah mengalahkan dia, Lucifer (Verma). Ra.One bersama dihasilkan oleh Eros International dan syarikat pengeluaran Khan, Red Chilli Entertainment. Pada mulanya dijangka melanda teater pada 3 Jun, 2011, siaran filem itu telah ditolak kembali ke hujung minggu Diwali Oktober 26, 2011 akibat banyak kerja selepas pengeluaran melibatkan kesan-kesan khas dan penukaran 3D. Pembangunan projek itu dimulakan pada tahun 2004 apabila Sinha menulis cerita pendek tiga muka surat berdasarkan komersil yang dia telah melihat. Apabila Menyelesaikan cerita, kerja pra-pengeluaran bermula selepas pengumuman Khan Om Shanti Om pada tahun 2007, dengan fotografi ibu bermula pada bulan Mac 2009. Pada Julai 2011, ia telah mengumumkan bahawa itu filem keseluruhan akan akan ditukar ke dalam 3D.Kesan visual filem itu telah dijalankan oleh Red Chilli VFX, di bawah pengawasan Hollywood kesan juruteknik Jeffrey Kleiser. Dengan bajet kira-kira 135 crore (AS $ 27,38 juta), Ra.One filem kedua paling mahal pernah dihasilkan di pawagam India, selepas filem Enthiran.Di samping itu, kira-kira 52 crore (AS $ 10,55 juta) telah dibelanjakan untuk pemasaran, yang menetapkan rekod untuk bajet pemasaran yang terbesar di India. Filem itu menghadapi pelbagai masalah sebelum dilepaskan, termasuk penapisan, soundtrack "kebocoran" dan hak cipta, yang kedua yang kos pengeluar 1 crore (US $ 202,800). Filem ini menyaksikan tahap kempen publisiti yang pernah dilihat dalam filem-filem India, dengan pemasaran yang berlaku sepanjang tempoh sembilan bulan dan melibatkan jenama utama tie-up, barangan, permainan video berasaskan tema dan pemasaran viral yang luas. Filem ini juga menghadapi ketidakpastian mengenai kesediaan filem pelepasan, dengan beberapa khabar angin dan cerita-cerita media bahawa filem ini tidak akan selesai pada masa.

Ra.One
Poster pawagam
PengarahAnubhav Sinha
Penulis
Lakon layar
Cerita olehAnubhav Sinha
Dihasilkan olehGauri Khan
Dibintangi
Sinematografi
Disunting oleh
Muzik olehVishal-Shekhar
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
    • 24 Oktober 2011 (2011-10-24) (Dubai)
    • 25 Oktober 2011 (2011-10-25) (London)
    • 26 Oktober 2011 (2011-10-26) (Toronto dan antarabangsa)
Masa tayangan
156 minit[1]
NegaraIndia
BahasaBahasa Hindi

Sebelum ditayangkan di seluruh dunia, Ra.One telahditayangkan dulu di Dubai, London dan Toronto dalam tempoh 24 Oktober - 26 kemudian filem ini dikeluarkan di seluruh 3100 skrin di India dan 904 cetakan di luar negara dalam kedua-dua 2D dan 3D, dan juga dikenali dalam bahasa Tamil dan Telugu, menjadikannya pelepasan sinematik India terbesar di dunia. Setelah dibebaskan, manakala pengkritik India memberikan ulasan yang bercampur-campur, pengkritik filem luar negara yang diterima filem hangat. Filem ini telah memecahkan pelbagai rekod box-office, termasuk koleksi hari tertinggi Diwali, koleksi tertinggi dalam satu hari, tertinggi koleksi tiga hari dan koleksi terbesar di luar negara tahun 2011. Dalam masa seminggu jangka teater, Box Office India mengisytiharkan filem terhebat di India.Filem ini telah secara meluas dipuji kerana kesan visual dan tindakan, walaupun kritikan telah dijana mengenai skrip dan arahan. Selepas itu, kejayaan kesan dan versi 3D filem itu telah menyebabkan beberapa pembikin filem Bollywood yang lain untuk mempertimbangkan teknologi sebagai sebahagian daripada membuat filem, terutama memandangkan kejayaan Ra.One dan pulangan menakjubkan yang lebih tinggi yang dijana daripada jualan tiket 3D.

Plot sunting

Jenny Nayar (Goswami), seorang pekerja UK berasaskan Barron Industries, memperkenalkan teknologi baru di mana objek dari dunia digital boleh dibawa masuk ke dalam dunia sebenar, menggunakan transmisi wayarles dari pelbagai peranti wayarles. Shekhar Subramanium (Khan), seorang pekerja syarikat yang sama, menghadapi peluang terakhir untuk mereka permainan video dengan perbezaan. Dalam usaha untuk menarik perhatian anaknya Prateek (Verma), dan atas permintaan isterinya Sonia (Kapoor), Shekhar mengambil idea anaknya bahawa antagonis perlu lebih berkuasa daripada protagonis. Akashi (Wu) menyediakan bergerak, Jenny tidak pengaturcaraan dan Shekhar memberi muka kepada protagonis G. One, manakala Ra.One antagonis utama adalah tidak dikenali dengan kuasa yang ketara melangkaui kuasa yang diberikan kepada G. One. Permainan ini mempunyai tiga peringkat, dan sama ada pemain hanya boleh dibunuh pada peringkat ketiga dengan Hart beliau dada mereka dengan senapang khas yang mempunyai hanya satu peluru. Semasa mereka bentuk permainan, Akashi notis beberapa kerosakan, tetapi tidak menghiraukan mereka. Apabila permainan ini akhirnya dilancarkan, ia menerima tepukan gemuruh dan Prateek suka sehinggakan beliau menegaskan bermain serta-merta. Dia dilog di bawah alias 'Lucifer' dan akan turun ke peringkat kedua dengan mudah, tetapi akhirnya diganggu oleh Akashi kerana ia adalah masa untuk pulang. Ra.One, pernah dipukul sebelum dan tidak mampu untuk menamatkan giliran dengan Lucifer, bersumpah bahawa Lucifer akan mati.


Selepas kerangka utama tidak ditutup, Akashi panggilan Shekhar yang notis sesuatu yang serius yang salah. Ra.One (Rampal) menggunakan teknologi yang diperkenalkan pada mulanya untuk datang untuk hidup, membunuh Akashi, dan pergi selepas Shekhar untuk mengetahui yang Lucifer. Shekhar bergegas rumah tetapi juga disekat oleh Ra.One dalam perjalanan. Dalam usaha untuk menyelamatkan anaknya, Shekhar mendakwa bahawa dia Lucifer. Walau bagaimanapun, Ra.One mengimbas ID, dan membunuh dia untuk cuba untuk menyembunyikan Prateek. Apabila perasan kes pelik kematian bapanya, Prateek menyedari Ra.One yang telah datang dengan hidup untuk membunuhnya. Bersama-sama dengan Jenny, dia cuba untuk membawa G.One. Sonia tiba dan meminta Prateek meninggalkan dengan India. Ra.One, setelah mengambil bentuk Akashi, mengejar mereka, tetapi Sonia dan Prateek disimpan oleh G. One, yang telah memasuki dunia sebenar melalui komputer Jenny. G.One memulakan letupan gas yang memusnahkan Ra.One ke dalam kiub konstituen, dan mengambil Hart beliau Mencari mustahil untuk meninggalkan beliau, Sonia mengambil G. One ke India dengan melalui pasport Shekhar. Mereka pergi ke rumah nenek moyang mereka dan G. One berjanji bahawa dia akan menyelamatkan Prateek dari sebarang bahaya. Sementara itu, Ra.One kembali kepada kehidupan dan mengambil borang humanized model pada papan iklan dan pergi selepas G. One. Pada majlis hari jadi Prateek, Ra.One mengawal fikiran Sonia, mengandaikan bentuk dan menculik Prateek. Beliau mengarahkan G. One untuk memberi kepadanya H.A.R.T. kembali dan menghantar Sonia sebenar dalam kereta api tidak terkawal tempatan di Mumbai. G. One menyelamatkan Sonia hanya pada nama samaran masa, dan kemudiannya kembali untuk menyelamatkan Prateek. Permainan bermula dengan bergerak Prateek mengawal G. One.

Berikutan perjuangan yang panjang, kedua-dua watak-watak akhirnya sampai ke tahap ketiga. Dengan kuasa yang sedikit kiri, Ra.One pasangan silap mata ke dalam menembak G. One tanpa Hart beliau dilampirkan kepadanya. Dengan menakjubkan Ra.One mengambil sepuluh bayangan. Prateek tidak dapat membezakan yang sebenar, sehingga dia meminta G.One memetik satu Shekhar mengatakan yang disimpan di dalam folder: "बुराई संग जो मेल रचाया, फिर कभी न छूटे उसका साया" ("Jika anda menyertai kuasa-kuasa jahat, bayang-bayang akan sentiasa mengikuti anda "). Pasangan itu kemudiannya menyedari bahawa hanya salah satu daripada sepuluh Ra.One mempunyai bayang-bayang. G. One pucuk dia dan mengangkut sendiri kembali ke dunia digital selepas menyerap Ra.One kekal. Beberapa bulan kemudian, Prateek dan Sonia kembali ke UK, di mana bekas akhirnya berjaya memulihkan G. One kembali ke dunia sebenarnya.

Pelakon sunting

Produksi sunting

Sejak awal pengambaran, Ra.One telah menghadapi pelbagai dakwaan palsu dan persamaan dengan projek-projek filem yang lain, iaitu Tamil sains fiksyen filem Enthiran 2010. Apabila ditanya tentang perkara ini, Khan menyatakan: "Saya mendapat ilham dari banyak filem superhero tetapi filem asal Malah, Ra.One akan filem berasaskan superhero yang pertama di dunia di mana kehidupan superhero dalam keluarga.. " Mengulas mengenai Enthiran, beliau berkata," mereka [kedua-duanya adalah filem-filem yang berbeza]. Saya tidak suka bercakap tentang orang lain, tetapi Tuan RajiniKanth amat dihormati oleh kami.

Pelakon Sanjay Dutt dan Priyanka Chopra telah disahkan untuk membuat penampilan tetamu manakala SuperStar Rajinikanth pelakon dijadual untuk melaksanakan dalam senario khas di mana dia akan berlakon semula peranan Chitti dari Enthiran (2010), skor latar belakang [tempat kejadian tunggal yang melibatkan Khan dan Rajinikanth]di muzik oleh AR Rahman.Latar belakang itu daimabil pada 2 Oktober 2011 di Whistling Woods Studios di Mumbai dengan Soundarya anak perempuannya walaupun terdapat beberapa masalah kesihatan. Untuk meminimumkan tekanan pada pelakon, pengambaran telah selesai dalam beberapa jam dan tabir digital dipindahkan ke dalam latar belakang yang perlu di kemudian hariBeberapa hari kemudian, ia telah diumumkan bahawa Amitabh Bachchan akan melakukan suara-lebih bagi latar belakang yang penting di dalam filem ini.

Oleh kerana kepentingan dihidupkan semula dalam teknologi 3D di India, pembuat filem itu mengumumkan bahawa mereka sedang menimbang untuk mengubah bahagian filem ke 3D. Khan mendedahkan bahawa bahagian-bahagian filem itu boleh ditukar kepada 3D, dengan syarat ujian dan skrin-tembakan beberapa adegan filem itu dianggap memuaskan oleh kru teknikal. Walau bagaimanapun, terdapat banyak keraguan mengenai penukaran itu, lebih-lebih lagi kerana pengambaran 3D memerlukan jenis kamera yang sama sekali berbeza.Pada bulan Julai 2011, ia telah mengumumkan bahawa seluruh filem akan ditukar kepada 3D, satu proses yang memerlukan kerjasama itu kira-kira 1,000 orang Fokus Perdana Menteri, yang telah mendapat pengalaman yang luas daripada melaksanakan penukaran 3D produksi Hollywood utama The Chronicles of Narnia: The Voyage Treader Dawn (2010) dan Transformers: Dark Bulan (2011), dipertanggungjawabkan dengan penukaran 3D Ra.One. kemudahan penukaran yang berasingan telah diwujudkan semata-mata untuk tujuan penukaran 3D filem itu.

Latar bunyi Ra.One, yang dikeluarkan oleh T-Series pada 12 September 2011, adalah terdiri oleh Vishal-Shekhar dengan lirik yang ditulis oleh Atahar Panchi, Vishal Dadlani dan Kumaar.Pengarah Anubhav Sinha mengumumkan bahawa R & B penyanyi Akon akan rakaman dua lagu-lagu untuk filem itu, manakala yang Prague Philharmonic Orchestra juga akan boleh membuat sumbangan. Pembuat filem itu telah dipatuhi dengan undang-undang hak cipta antarabangsa dan telah diperolehi itu lesen untuk menggunakan Ben E. King 's "Stand by Me", di mana mereka mempunyai berdasarkan itu lagu "Dildaara".Album ini mempunyai lima belas trek, termasuk tujuh lagu asal, empat remik, tiga Instrumental dan 1 versi antarabangsa "Chammak Challo" yang dinyanyikan oleh Akon. Selepas itu, yang Tamil dan Telugu versi itu, latar bunyi Ra.One telah dikeluarkan pada 10 Oktober 2011 yang menampilkan enam trek masing-masing. Di samping itu, lagu Chammak Challo serta Criminal telah dinyayikan oleh Akon telah menjadi hangat di pasaran.

 
Pelancaran audio Ra.One


Pasaran sunting

Rupa watak tituler filem, Ra.One, yang dimainkan oleh Rampal, dikawal ketat dan disimpan di bawah keselamatan yang ketat, dengan unit penggambaran keseluruhan yang diwajibkan untuk menjauhkan telefon bimbit dari lokasi pengambaran, dan menandatangani perjanjian bukan-pendedahan.Melihat watak pada mulanya dijadualkan akan diturunkan pada malam Dussehra. Menurut pengeluar, masa yang telah dipilih untuk menunjukkan perlambangan antara Ra.One dan penjahat mitologi Ravana (Ramayana), kedua-duanya adalah kononnya "sama-sama buruk". Oleh kerana masalah teknikal yang tertentu, kemudian yang didedahkan dalam treler akhir teater filem itu kepada tanggapan positif. Mengulas mengenai tindak balas yang melihat beliau dalam filem itu, Rampal menyatakan:. "sambutan telah menjadi luar biasa Orang yang telah suka melihat saya, saya gembira kerana saya telah tidak mengecewakan sesiapa.. kerana ada jangkaan yang begitu banyak untuk filem. saya pada mulanya, tertanya-tanya jika melihat saya akan dihargai dan diterima. Tetapi ia telah bernilai menunggu. "

Permainan Video sunting

Pada bulan Julai, Red Chilli Entertainment mengisytiharkan kerjasama dengan Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) Dikeluarkan pada 5 Oktober pada majlis di Mumbai, "Ra.One - untuk membina permainan kitaran penuh filem pada PlayStation.permainan "menawarkan lebih daripada 20 persekitaran permainan, ciri-ciri suara-overs asal daripada para pelakon dan boleh didapati di PlayStation 2 dan PlayStation 3 bekas yang disediakan untuk pasaran India dan yang kedua untuk pasaran antarabangsa. Khan menawarkan diri untuk menulis skrip permainan, yang kaku untuk permainan, dan juga menyelia keseluruhan pembangunan teknikal. Projek ini mempunyai satu siri pertama: kitaran penuh pertama PlayStation 3 blu-ray cakera permainan yang dibangunkan dengan pemaju India; Konsol permainan pertama yang digelar oleh seorang pelakon Bollywood yang terkemuka dan juga tajuk Bollywood pertama untuk muncul dalam video kitaran penuh permainan.

Rujukan sunting

  1. ^ "RA.ONE (12A) - British Board of Film Classification". 26 Oktober 2011. Dicapai pada 8 Mei 2013.

Pautan luar sunting