Rengginang

Jenis keropok tebal tradisi kaum etnik Jawa yang berasal daripada pulau Jawa

Rengginang atau keropok beras pulut ialah sejenis keropok tebal yang diperbuat dari beras pulut yang dibentuk bulat yang dikeringkan dengan dijemur di bawah panas matahari lalu digoreng panas dalam minyak.[1] Agak berbeza dari jenis keropok lain yang kebanyakannya diperbuat dari adunan bahan yang dikisar halus seperti tepung ubi kayu atau tumbukan biji belinjau, Rengginang tidak dihancurkan sehinggakan bentuk butiran pulutnya masih kelihatan. Biasanya Rengginang dibuat dengan ditambahkan bahan penyedap atau pemanis yang lazimnya diberi belacan dan terdapat juga yang menggunakan kencur, manakala yang manis diperisakan dengan gula kabung atau gula merah, Rengginang juga terdapat yang menggunakan beras pulut hitam. Rengginang biasanya perlu menggunakan beras pulut dan bukan beras biasa atau nasi sisa yang dikeringkan.

Rengginang
رڠݢينڠ
Rengginang
JenisKue, fried food Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianMakanan ringan
Tempat asal Indonesia
Kawasan/rantauPulau Jawa
Dicipta olehOrang Sunda dan Jawa
Suhu penghidanganSuhu bilik
Bahan utamaberas pulut yang telah dimasak dikeringkan dengan dijemur lalu digoreng dalam minyak
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Di Jawa Tengah juga terkenal makanan yang sama yang disebut intip goreng, iaitu kerak nasi sisa menanak yang melekat pada periuk yang kemudian dikeringkan dan digoreng. Perbezaan antara intip goreng dan Rengginang hanyalah pada ukurannya. Intip berukuran lebih besar berbanding Rengginang kerana dicetak dari bawah periuk penanak nasi.[2] Dalam pada itu, di beberapa tempat di Jawa Barat, terkenal pula makanan berbentuk serupa namun dengan bahan ubi yang disebut renggining.

Rengginang dapat digoreng tanpa diberi perencah mahupun rasa, masin atau manis. Terdapat jenis rengginang yang diberi perasa udang, belacan, atau siput buluh.

Rujukan sunting

  1. ^ "Rengginang (Indonesian Glutinous Rice Crispy)". Indonesiaeats.com. February 22, 2011. Dicapai pada 10 June 2012.
  2. ^ "Intip – Panganan Khas Wonogiri. Dulu sisa makanan, kini camilan gurih bernilai ekonomi tinggi". Infowonogiri.com. Friday, 1 July 2011. Dicapai pada 10 June 2012. Check date values in: |date= (bantuan)[pautan mati kekal]

Lihat pula sunting