Return to Nostalgia

Return to Nostalgia (Melayu: Kembali ke Nostalgia) merupakan sebuah filem dokumentari sejarah Malaysia 2015 arahan Woo Ming Jin terbitan Greenlight Pictures. Filem ini ditayangkan pada 4 Oktober 2015.[1]

Return to Nostalgia
PengarahWoo Ming Jin
Lakon layarWoo Ming Jin
Dihasilkan oleh
  • Ying Xian Lim
  • Wey Yinn Teo
  • Woo Ming Jin
Dibintangi
Sinematografi
  • Lesly Leon Lee
  • Teck Zee Tan
Disunting oleh
  • Wey Yinn Teo
  • Woo Ming Jin
Muzik olehWoan Foong Wong
Syarikat
penerbitan
Greenlight Pictures
Tarikh tayangan
4 Oktober 2015
Masa tayangan
50 minit
NegaraMalaysia
BahasaInggeris

Plot sunting

1942: Malaya dan Singapura telah diambil alih oleh tentera Jepun. Filem Seruan Merdeka bermula di tengah-tengah kekacauan ini, yang menggambarkan perpaduan kaum dalam menghadapi kekejaman Jepun.

2015. Seruan Merdeka hilang, Lee Kuan Yew telah berlalu dan ketegangan kaum di Malaysia mencapai tahap yang baru. Mengejar filem lama yang hilang membuatkan pembikin filem dan krunya dalam perjalanan yang melampaui sempadan fizikal dan masa. Memasuki sejarah masa lalu dan sinematik negara, idea tentang apa yang dikebumikan dan apa yang tidak lagi wujud diperiksa semula. Kenangan sejarah yang tidak terucapkan, teater terbengkalai dan filem terlupa membuka konfrontasi lirikal antara sinema dan realiti.

Pelakon sunting

Penerbitan sunting

Woo dan krunya mengembara merentasi Semenanjung Malaysia dan Singapura untuk mencari filem yang hilang "Seruan Merdeka" (1947). Seruan Merdeka ialah filem pasca Perang Dunia II pertama yang dibuat di Tanah Melayu. Ia juga merupakan filem pertama dalam sejarah pawagam Malaysia yang memperlihatkan pelakon dua bangsa Melayu dan Cina. Ia mengungkap maklumat mengenai filem yang hilang itu, pintu masuk ke salah satu masa yang paling gelora di Tanah Melayu - pendudukan Jepun di Tanah Melayu.

Keluaran dan sambutan sunting

Pada 2015, beliau diberi kepercayaan oleh Festival Filem Antarabangsa Busan dan KBS Studios untuk menerbitkan filem dokumentari mengenai sejarah pawagam Malaysia. Filem yang dihasilkan Return To Nostalgia,[2] dipertontonkan di festival itu, dan merupakan filem pembukaan bagi siri “Power of Asian Cinema”.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Return to Nostalgia". The Daily Seni. 6 Oktober 2015. Dicapai pada 18 Oktober 2018.
  2. ^ "Woo Ming Jin shows off Malaysia at Busan - Star2.com". Star2.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2016-01-07.
  3. ^ "WWW.BIFF.KRㅣ6-15 October, 2016". www.biff.kr. Dicapai pada 2016-01-07.

Pautan luar sunting