Salmiakki adalah sejenis likuoris khusus didapati di negara-negara Nordik, Benelux, dan bahagian utara Jerman dengan rasa "kemasinan" tersendiri setelah ditambah ramuan "garam salmiak " (ammonium klorida).[1] Garam salmiak memberikan akar manis masin,[2] rasa masin yang astringen (dengan itu namanya); rasa itu boleh dianggap sama dengan tanin—ciri-ciri wain merah, yang menambah kedua kepahitan dan astringensi untuk rasa. Menggunakan akar manis salmiak boleh merangsang samar-samar atau tindak balas yang gurih atau tidak menyenangkan. Minyak jintan manis juga boleh menjadi bahan utama tambahan dalam akar manis masin. Akar manis masin tambahan juga disalut dengan garam salmiak atau serbuk salmiak, atau kadang-kadang garam meja.

Salmiakki
Pelbagai jenis gula-gula akar manis dari Sweden
Nama alternatifsalmiak
Jeniskonfeksioneri
Tempat asalFinland Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaekstrak cair, garam salmiak (sal amoniak, ammonium klorida), gula, sirap glukosa, kanji yang diubah suai, sirap gula perang, maltodekstrin, kadang-kadang anise minyak
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Gula-gula akar manis masin dan pastil hampir selalu berwarna hitam atau sangat gelap dan boleh terdiri daripada gula-gula lembut hingga pelbagai pes keras, dan kadang-kadang keras rapuh. Warna lain yang digunakan adalah putih dan variasi kelabu. Minuman manis atau salmiak juga digunakan sebagai perasa dalam produk lain, seperti ais krim, sirap, gula-gula getah dan minuman beralkohol.

Rujukan sunting

  1. ^ Binelli, Mark (24 October 2018). "The Candy Issue: Salty Tooth". The New York Times Magazine. ISSN 0362-4331.
  2. ^ "Salammoniac: Salammoniac mineral information and data". Mindat.org. Hudson Institute of Mineralogy.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting