Sarjana Sains (Latin: Magisterii Scientiae; dipendekkan MS, MS, MSc, M.Sc., SM, SM, ScM atau Sc.M.) ialah ijazah akademik dalam bidang sains yang dianugerahkan oleh universiti di banyak negara atau seseorang yang memegang ijazah sedemikian.[1] Berbeza dengan ijazah Sarjana Sastera, ijazah Sarjana Sains biasanya diberikan untuk pengajian dalam bidang sains, kejuruteraan dan perubatan dan biasanya untuk program yang lebih tertumpu kepada subjek saintifik dan matematik; bagaimanapun, universiti yang berbeza mempunyai konvensyen yang berbeza dan mungkin juga menawarkan ijazah untuk bidang yang biasanya dipertimbangkan dalam kemanusiaan dan sains sosial. Walaupun akhirnya bergantung pada program tertentu, memperoleh ijazah Sarjana Sains biasanya termasuk menulis tesis.

Ijazah Sarjana Sains mula diperkenalkan di Universiti Michigan pada tahun 1858.[2] Salah seorang penerima ijazah pertama ialah De Volson Wood, yang telah dianugerahkan ijazah Sarjana Sains di Universiti Michigan pada tahun 1859.[3][2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Master of Science". Oxford Living Dictionaries. Oxford University Press.
  2. ^ a b The University of Michigan, an encyclopedic survey ... Wilfred B. Shaw, editor. University of Michigan Digital Content and Collections. University of Michigan. 2000.
  3. ^ Matz, F. P. (1895). "Biography: De Volson Wood". Mathematical Association of America. The American Mathematical Monthly. 2 (9/10): 253–256. JSTOR 2969269.