Satah anatomi ialah satah bayangan yang digunakan untuk membahagikan badan dalam menerangkan lokasi struktur atau arah pergerakan. Dalam anatomi manusia dan haiwan, tiga satah utama digunakan:

  • Satah sagital atau satah sisi (longitud, anteroposterior) ialah satah selari dengan sutur sagital. Ia membahagikan badan kepada kiri dan kanan.
  • Satah koronal atau satah hadapan (menegak) membahagikan badan kepada bahagian dorsal dan ventral (belakang dan hadapan, atau posterior dan anterior).
  • Satah melintang atau satah paksi (mendatar) membahagikan badan kepada bahagian tengkorak dan kaudal (kepala dan ekor).
Satah anatomi manusia:
  satah median atau sagital
  satah parasagital
  satah hadapan atau koronal
  satah melintang atau paksi

Terminologi sunting

Sebarang bilangan satah sagital adalah mungkin, tetapi hanya ada satu satah sagital kardinal. Istilah kardinal merujuk kepada satu satah yang membahagikan badan kepada dua segmen tepat separuh badan pada kedua-dua belah satah kardinal. Istilah satah kardinal muncul dalam beberapa teks sebagai satah utama, dan boleh ditukar ganti.[1]

Anatomi manusia sunting

Dalam anatomi manusia, satah anatomi ditakrifkan merujuk kepada model anatomi yang berada dalam orientasi tegak, atau berdiri.

  • Satah melintang (transversal; juga dikenali sebagai satah paksi atau mendatar) adalah selari dengan tanah; ia memisahkan bahagian atasan (superior) daripada bawahan (inferior), atau kepala dengan kaki. Satah melintang yang dikenal pasti dalam Terminologia Anatomica ialah satah transpilorik, satah subkosta, satah transumbilikal (atau umbilikal), satah suprakristal, satah intertuberkular, dan satah interspinus.
  • Satah koronal (juga dikenali sebagai satah hadapan) berserenjang dengan tanah; ia memisahkan bahagian anterior dari posterior, depan dari belakang, dan ventral dari dorsal.
  • Satah sagital (juga dikenali sebagai satah anteroposterior) berserenjang dengan tanah, memisahkan kiri dari kanan. Satah median (atau midsagital) ialah satah sagital yang betul-betul berada di tengah-tengah badan; ia melalui struktur garis tengah seperti pusat dan tulang belakang. Semua satah sagital lain (juga dikenali sebagai satah parasagital) adalah selari dengannya.

Paksi dan satah sagital adalah sama bagi haiwan biped dan kuadruped, tetapi orientasi satah koronal dan melintang pula bertukar. Paksi pada bahagian tertentu mungkin sepadan atau tidak dengan paksi badan, terutamanya kerana badan dan bahagian badan mungkin berada dalam orientasi relatif yang berbeza.

Kegunaan sunting

Gerakan sunting

Apabila menerangkan gerakan anatomi, satah-satah ini menerangkan paksi di mana tindakan dilakukan. Dengan bergerak melalui satah melintang, pergerakan bergerak dari kepala ke kaki. Contohnya, jika seseorang melompat terus ke atas dan kemudian ke bawah, badan mereka akan bergerak melalui satah melintang dalam satah koronal dan sagital.

Pengimejan perubatan sunting

Kadangkala orientasi pesawat tertentu perlu dibezakan, contohnya dalam teknik pengimejan perubatan seperti sonografi, imbasan CT, imbasan MRI atau imbasan PET. Terdapat pelbagai sistem koordinat piawai yang berbeza. Dalam format DICOM, satu badan dibayangkan, dan sistem koordinat XYZ digunakan, dengan paksi-x dari depan ke belakang, paksi-y dari kanan ke kiri, dan paksi-z dari kaki ke kepala. Peraturan tangan kanan terpakai.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Kinetic Anatomy With Web Resource—3rd Edition. Human Kinetics. 2012. m/s. 31–. ISBN 978-1-4504-3391-4.
  2. ^ "How are the different head and MRI coordinate systems defined?". FieldTrip. FieldTrip. 2019-08-26. Dicapai pada 2019-09-24.