Sekolah Kebangsaan Punan Ba


Sekolah Kebangsaan Punan Ba atau nama ringkasnya SK Punan Ba, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Belaga.

Sekolah Kebangsaan Punan Ba
Lokasi
 Malaysia D/A Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Belaga, 96900, Belaga,, Sarawak Bumi Kenyalang
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah0132860198
Kod sekolahYBB7213
FaksTIADA

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Punan Ba memiliki 64 pelajar lelaki dan 63 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 127 orang. Ia mempunyai seramai 13 orang guru.2009

Sejarah sunting

Pencapaian sunting

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Punan Ba
D/A Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Belaga
96900, Belaga
Sarawak, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = TIADA

AKSES KE SEKOLAH sunting

terdapat 3 laluan akses ke SK Punan Ba iaitu :

1. Sibu - Kapit - SK Punan Ba ( Jalan Air )

2. Bintulu - Kem Balak - SK Punan BA ( Jalan Balak )

3. Bintulu - Belaga - SK Punan Ba ( Jalan Air + Jalan Darat )

Laluan Sibu - Kapit - SK Punan Ba

Pengguna perlu menaiki ekspres (feri) di jeti@wharf sibu seawal jam 5.45 pagi bagi ekspres terus ke belaga tanpa perlu menukar ekspres di Kapit. Ekspress terus ini disediakan oleh Ekspress Burung Mas @ Ekspress Kawan Mas. Ekspress akan bertolak dari wharf sibu pada jam 5.45 pagi dan kebiasaannya tiba di Kapit pada jam 9.30 pagi. Ekspress akan berhenti selama 30 minit bagi menurun dan mengambil penumpang di wharf Kapit. Seterusnya ekspres akan meneruskan perjalanan ke Huulu Sungai Rajang menuju ke Belaga. Perjalanan dari Kapit ke SK Punan Ba kebiasaannya mengambil masa sekitar 3 jam - 3 jam 30 minit dan kebiasaannya tiba di SK Punan Ba pada jam 12.30 - 1 petang.

Pengguna juga menggunakan alternatif lain seperti menaiki ekspres Sibu - Kapit sebelum jam 7pagi. Setelah sampai di Kapit, pengguna boleh menyambung perjalanan dengan menaiki Ekspress Punan Bah Sayang @ Burung Perakpada jam 11 pagi. Bagi Ekspress Punan Bah Sayang, jualan tiket adalah di wharf yang terletak di hadapan Kapit Town Square*. Bagi Ekspress Burung Perak, tiket boleh didapati setelah menaiki ekspres tersebut. Perlu diingatkan bahawa destinasi terakhir ekspres ini adalah di Kampung Punan Bah dan bukannya Wharf Belaga. Ekspress akan bertolak pada jam 11 pagi dan dijangka tiba pada jam 2 - 2.30 petang.

Laluan Bintulu - Kem Balak - SK Punan Ba

Laluan ini kebiasaanya digunakan oleh penduduk Kg Punan Ba untuk keluar ke bandar Bintulu. kebanyakkan kereta sewa @ hilux yang mengtahui jalan ini adalah penduduk Kg Punan Bah atau pekerja

Pautan luar sunting