Semibrif

durasi not musikal

Semibrif atau not penuh dalam notasi muzik ialah satu not yang bersamaan atau berkekalan selama dua not separuh atau empat not suku.

Tanda semibrif dan rehat semibrif.

Huraian sunting

Semibrif mempunyai not kepala dalam bentuk bujur berongga—seperti separuh not (atau minim)— tetapi tanpa nota batang (lihat rajah). Oleh kerana ia bersamaan dengan empat not suku, ia menduduki keseluruhan panjang ukuran dalam masa 4
4
.

Nota lain ialah gandaan atau pecahan daripada semibrif. Sebagai contoh, not penuh berganda (brif) bertahan dua kali tempoh keseluruhan nota, not separuh bertahan setengah tempoh dan krocet ("not suku") bertahan satu perempat tempoh.

Simbol berkaitan ialah rehat penuh yang menandakan rehat untuk tempoh keseluruhan not. Seluruh rehat dilukis sebagai segi empat tepat yang diisi biasanya tergantung di bawah baris kedua dari bahagian atas staf muzik, walaupun kadang-kadang boleh diletakkan di bawah baris yang berbeza (atau garis lejar) dalam rangkap polifonik, atau apabila dua instrumen atau vokalis ditulis pada satu staf.

Keseluruhan nota juga boleh digunakan untuk menandakan keseluruhan ukuran dalam muzik irama bebas, seperti lagu Anglican, tanpa mengira masa ukuran.

Sejarah sunting

Seluruh simbol not pertama kali ditemui dalam notasi muzik dari akhir abad ke-13 (Morehen and Rastall 2001). Ia berasal daripada not bulat tanpa batang semibrevis daripada notasi mensural, oleh itu, asal nama Inggeris (semibrif).

Rujukan sunting

  • Morehen, John, dan Richard Rastall. 2001. "Semibreve". The New Grove Dictionary of Music and Musicians, edisi kedua, disunting oleh Stanley Sadie dan John Tyrrell. London: Penerbit Macmillan.