Shoba Purushothaman

Shoba Purushothaman ialah seorang usahawan kelahiran Malaysia yang telah mengasaskan bersama beberapa syarikat: Bulletin International, The NewsMarket, Training Ventures. Beliau adalah pengasas bersama dan ketua pegawai eksekutif The NewsMarket, platform video berita digital.

Purushothaman berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden The NewsMarket sehingga Mac 2009. Sebelum itu, beliau merupakan rakan kongsi dan pengarah Bulletin International, sebuah perundingan PR penyiaran antarabangsa yang dijual pada tahun 2001 kepada Cordiant Communications Group, kini sebahagian daripada WPP, sebuah komunikasi pemasaran perkhidmatan.

Kehidupan Awal dan Pendidikan sunting

Shoba Purushothaman dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Lumpur, Malaysia. Dia menghadiri Sekolah Perempuan Methodist. Beliau mempunyai Ijazah Sarjana Muda Kesusasteraan Inggeris dan bahasa Jepun dari Universiti Monash (Melbourne, Australia), dan Ijazah Sarjana dalam Komunikasi Ekonomi dari Universiti Amerika (Washington D.C., Amerika Syarikat).

Pada tahun 1986, beliau telah dianugerahkan Fellowship Kewartawanan oleh Yayasan Asia di Amerika Syarikat. Pada tahun 2000, beliau menamatkan program Pengurusan Pemilik-Presiden di Harvard Business School.

Karier sunting

Purushothaman memulakan kerjayanya sebagai wartawan dengan Malaysian Business, sebuah majalah perniagaan yang berpangkalan di Kuala Lumpur. Selepas menamatkan ijazah Sarjananya, dia mula bekerja untuk Dow Jones & Co.; pertama untuk Wall Street Journal dan kemudian wayar berita berkaitan Dow Jones Capital Markets Wire dan AP-Dow Jones News Service di Washington D.C., New York dan London.

Pada tahun 1994, selepas sembilan tahun sebagai wartawan,beliau menyertai Anthony Hayward di Bulletin International di London sebagai rakan kongsi. Antara 1995 dan 1998, beliau menubuhkan operasi Asia Buletin di Singapura, dan mengembangkan operasi serantau di Kuala Lumpur, Melbourne dan Hong Kong. Purushothaman berpindah ke New York pada tahun 1998 untuk menubuhkan Buletin di A.S. Syarikat itu telah dijual pada awal tahun 2001 kepada Cordiant Communications PLC, sebuah kumpulan perkhidmatan pemasaran tersenarai awam yang kemudiannya diambil alih oleh WPP Group.

Pada tahun 2000, dengan modal permulaan $100,000 daripada pelabur malaikat, Purushothaman dan bekas rakan kongsi perniagaan Buletinnya Anthony Hayward mengasaskan The NewsMarket pada tahun 2000.Purushothaman berkhidmat sebagai ketua pegawai eksekutif dan Hayward sebagai pengerusi lembaga. NewsMarket menyediakan klip video dan maklumat melalui Internet kepada penyiar berita. Platform teknologinya menyediakan penghantaran fail video lebar jalur tinggi berasaskan web dalam format yang boleh dimuat turun dan diedit oleh penyiar dengan serta-merta. Ini mengubah cara industri pemasaran menyampaikan kandungan kepada media, yang sebelum ini melalui satelit atau penghantaran pita. Pada tahun 2005, The NewsMarket menyediakan klip video secara digital kepada lebih 3000 bilik berita.

Semasa Purushothaman adalah Ketua Pegawai Eksekutif, NewsMarket menubuhkan operasi di London, Mumbai, Munich, Ahmedabad, Beijing dan San Francisco. Pelabur termasuk Apax Partners (Alan Patricof), Battery Ventures, Hearst Interactive Media dan Softbank Capital. Melalui The NewsMarket, jenama utama termasuk Google, Intel, IOC, adidas, BMW dan Samsung membuat pengumuman dan menyediakan klip video dan maklumat tentang produk baharu kepada media berita. NewsMarket juga memberi perkhidmatan kepada pelanggan bukan untung termasuk UNICEF, Greenpeace dan Yayasan Gates serta agensi kerajaan termasuk - NATO, Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa, Institut Kanser Kebangsaan, Jabatan Negara Amerika Syarikat, dan Yayasan Sains Kebangsaan. Purushothaman meninggalkan pasukan operasi The NewsMarket di New York pada September 2009 selepas selesai pengambilalihan Medialink tersenarai NASDAQ. Syarikat itu kemudiannya dijenamakan semula sebagai Synaptic Digital dan telah diambil alih pada 2012. Purushothaman berkhidmat dalam Lembaga Pengarahnya sehingga pemerolehannya pada 2012.

Sejak 2012, Purushothaman telah mengusahakan usaha niaga keusahawanan yang berusaha untuk mengganggu sektor latihan korporat dengan pembelajaran berteraskan teknologi yang tertumpu pada pembangunan kemahiran tingkah laku. Purushothaman dan pengasas bersamanya Anthony Hayward menyasarkan fakta bahawa 66% daripada kumpulan buruh dunia hari ini berada dalam pasaran baru muncul. Tenaga kerja 2.1B yang besar ini menyediakan peluang untuk latihan kemahiran yang memanfaatkan teknologi untuk berskala.

Pada 2013, Purushothaman telah dipilih sebagai salah satu daripada 15 felo di seluruh dunia untuk felo "On the Board" sulung oleh Universiti George Washington. Persahabatan itu, yang ditawarkan bersempena dengan Forum Wanita Antarabangsa, melatih wanita untuk berkhidmat dalam lembaga pengarah syarikat-syarikat besar.

Pada 2016, Purushothaman mengasaskan Hardskills bersama Anthony Hayward dan Krish Menon untuk menterjemah visi awal mereka tentang penyelesaian yang diterajui teknologi untuk melatih kemahiran tingkah laku seperti pemikiran kritis, penyelesaian masalah, komunikasi dan membuat keputusan. Hardskills beroperasi di luar hab berkembar Singapura dan Berlin. Pada tahun 2019, Hardskills dan Purushothaman telah dipilih untuk mengambil bahagian dalam pemecut permulaan No Boundaries SAP.io di Berlin yang bertujuan untuk membantu perniagaan-ke-perniagaan memulakan skala. Purushothaman berpangkalan di Berlin.

Purushothaman kerap bercakap di persidangan global mengenai keusahawanan, media digital, pembangunan tenaga kerja dan pemasaran. Beliau telah memberikan syarahan tetamu di Columbia University, University of North Carolina di Chapel Hill, Stern School of Business, New York University, USC Annenberg School for Communication and Journalism, University of California, Berkeley, dan Indian School of Business di Hyderabad. Beliau juga pernah berkhidmat di Lembaga Penasihat program Komunikasi Strategik Universiti Columbia. Beliau adalah penceramah jemputan pada Persidangan One Globe 2013. Beliau juga bercakap di Forum Usahawan Wanita Dell pada 2012 dan 2013.

Anugerah dan penghormatan sunting

Purushothaman telah menerima anugerah dan penghormatan berikut:

  • Fellow On-the-Board (Program perasmian), Universiti George Washington 2013
  • ADVANCE (Australia) 50 Pemimpin Wanita Global 2011
  • Malaysian Indian Global High Achiever (Astro Malaysia) 2010[1]
  • Anugerah Bintang Utara Perusahaan Papan Loncatan (AS) 2008
  • Deloitte Technology Fast 50 (NY) 2007
  • Ernst & Young Entrepreneur of the Year (NY) finalis 2006
  • Asian American Top 50 Business Leader (AS) 2005
  • Majalah Inc., Entrepreneur of the Year Honorable Mention (AS) 2004
  • Jawatankuasa 200 Protégé Pemimpin Perniagaan Baru Muncul (AS) 2004
  • Pusat Wartawan Asing Penerima Ulang Tahun Ke-10 (AS) 1995
  • Persahabatan kewartawanan Yayasan Asia kepada AS (dianugerahkan kepada 5 orang Asia) 1986
  1. ^ "Shoba Purushothaman – GOPIO Malaysia" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.