Dalam Yunani kuno, simposium (Yunani: συμπόσιον symposion atau symposio, daripada συμπίνειν sympinein, "minum bersama") ialah sebahagian daripada jamuan yang diadakan selepas makan, apabila minum untuk keseronokan diiringi dengan muzik, tarian, bacaan atau perbualan. [1] Karya sastera yang menerangkan atau mengambil tempat di simposium termasuk dua dialog Socratic, Simposium Plato dan Simposium Xenophon, serta beberapa puisi Yunani seperti elegi Theognis of Megara. Simposium digambarkan dalam seni Yunani dan Etruscan yang menunjukkan adegan yang serupa. [1]

Pemandangan simposium pada lukisan dinding di Makam Penyelam dari koloni Yunani Paestum di Itali, 480-470 SM
Seorang pemain aulos wanita menghiburkan lelaki di simposium pada loceng loceng merah Attic ini, c. 420 SM

Dalam penggunaan moden, ia telah membawa maksud persidangan akademik atau mesyuarat seperti persidangan ilmiah. Simposium Yunani dalam masyarakat Rom setara dengan konvivium Latin. [1]

Latar tempat dan majlis sosial sunting

 
Simposium Plato, digambarkan oleh Anselm Feuerbach
 
Pemandangan jamuan dari Kuil Athena (relief abad ke-6 SM) .

Simposium Yunani adalah institusi sosial Hellenic yang penting. Ia adalah forum untuk lelaki dari keluarga yang dihormati untuk berdebat, merancang, bermegah, atau sekadar bersuka ria dengan orang lain. Ianya sering diadakan untuk meraikan pengenalan lelaki muda ke dalam masyarakat bangsawan. Simposium juga diadakan oleh golongan bangsawan untuk meraikan majlis-majlis khas lain, seperti kemenangan dalam pertandingan olahraga dan puisi. Ia adalah sumber kebanggaan bagi mereka.

Simposium biasanya diadakan di andōn (ἀνδρών), rumah lelaki dalam isi rumah. Para peserta akan bersandar di sofa berbantal yang disusun pada tiga dinding bilik dari pintu. Disebabkan oleh keterbatasan ruang, sofa akan berjumlah antara tujuh dan sembilan, mengehadkan jumlah peserta antara empat belas hingga dua puluh tujuh. [2] (Oswyn Murray memberikan angka antara tujuh dan lima belas sofa dan mengira empat belas hingga tiga puluh peserta sebagai "saiz standard untuk kumpulan minum".) [3] Jika ada orang muda yang mengambil bahagian, mereka tidak berbaring tetapi duduk. [4] Walau bagaimanapun, dalam simposium Macedonia, tumpuan bukan sahaja pada minum tetapi memburu, dan lelaki muda dibenarkan berbaring hanya selepas mereka membunuh babi hutan pertama mereka.

 
Pietro Testa (1611–1650): The Drunken Alcibiades Mengganggu Simposium (1648).

Makanan dan wain dihidangkan. Hiburan disediakan, dan bergantung pada majlis itu boleh termasuk permainan, lagu, anak perempuan atau lelaki seruling, hamba yang melakukan pelbagai aksi dan hiburan upahan.

Simposium sering diadakan untuk majlis-majlis tertentu. Simposium yang paling terkenal yang diterangkan dalam dialog Plato telah dihoskan oleh penyair Agathon sempena kemenangan pertamanya di pertandingan teater Dionysia 416 SM. Menurut catatan Plato, perayaan itu telah disempurnakan dengan ketibaan orang terkenal bandar yang tidak dijangka, Alcibiades, mabuk dan hampir berbogel, baru sahaja meninggalkan simposium lain.

Lelaki di simposium itu akan membincangkan pelbagai topik—selalunya berfalsafah, seperti cinta dan perbezaan antara jantina.

Minum sunting

 
Seorang hamba menghadiri simposium muntah.

Simposium akan diselia oleh "symposiarch" yang akan memutuskan sejauh mana kekuatan wain untuk malam itu, bergantung pada sama ada perbincangan yang serius atau kepuasan sensual akan datang. Orang Yunani dan Rom lazimnya menghidangkan wain mereka yang dicampur dengan air, kerana meminum wain tulen dianggap sebagai kebiasaan orang yang tidak bertamadun. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan besar antara simposium Rom dan Yunani. Simposium Rom ( convivium ) menghidangkan wain sebelum, dengan dan selepas makanan, dan wanita dibenarkan menyertainya. Dalam simposium Yunani, wain hanya diminum selepas makan malam, dan wanita tidak dibenarkan hadir. [5]

 
Seorang pemuda mencapai ke dalam sebuah krater untuk mengisi kylixnya dengan wain (kira-kira 490–480 SM)

Wain itu diambil dari krater, balang besar yang direka untuk dibawa oleh dua lelaki, dan dihidangkan dari kendi (oenochoe). Ditentukan oleh Juruacara, wain telah dicairkan kepada kekuatan tertentu dan kemudian dicampur. Hamba lelaki akan menguruskan krater, dan memindahkan wain ke dalam kendi. Mereka kemudian pergi ke setiap lelaki dalam simposium dengan kendi dan mengisi cawan mereka dengan wain. [6] Beberapa formaliti diperhatikan, yang paling penting di antaranya ialah penyembelihan, menuangkan sedikit wain untuk menghormati pelbagai dewa atau orang mati yang berkabung. Dalam serpihan daripada c. 375 SM memainkan Semele atau Dionysus, Eubulus mempunyai dewa wain Dionysos menggambarkan minuman yang wajar dan tidak wajar:

Untuk lelaki yang berakal, saya hanya menyediakan tiga krater: satu untuk kesihatan (yang mereka minum dahulu), yang kedua untuk cinta dan keseronokan, dan yang ketiga untuk tidur. Selepas yang ketiga habis, orang bijak pulang ke rumah. Krater keempat bukan milik saya lagi - ia tergolong dalam kelakuan buruk; yang kelima adalah untuk menjerit; yang keenam adalah untuk kekasaran dan penghinaan; yang ketujuh adalah untuk pergaduhan; yang kelapan adalah untuk memecahkan perabot; yang kesembilan adalah untuk kemurungan; yang kesepuluh adalah untuk kegilaan dan tidak sedarkan diri.

Selaras dengan sifat kesederhanaan Yunani, simposium sepatutnya menghalang perayaan daripada terlepas, tetapi kesusasteraan dan seni Yunani sering menunjukkan bahawa had krater ketiga tidak dipatuhi. [7]

Tembikar sunting

Simposium sering dipaparkan pada tembikar Attic dan Richard Neer telah berhujah bahawa fungsi utama tembikar Attic adalah untuk digunakan dalam simposium. Amfora digunakan sebagai jag untuk menyimpan wain dan biasanya satu cawan diberikan kepada lelaki. [8] Cawan yang digunakan di simposium tidaklah begitu rumit seperti amphora. Tembikar yang digunakan di simposium sering memaparkan adegan lukisan dewa Dionysus, satir, dan adegan mitos lain yang berkaitan dengan minuman dan perayaan. [9]

Hiburan sunting

 
Pemain Kottabos melemparkan ampas wain (Attic red-figure kylix, c. 510 BC).

Puisi dan muzik adalah teras kepada keseronokan simposium. Walaupun wanita berstatus bebas tidak menghadiri simposium, pelacur wanita kelas tinggi (hetairai) dan penghibur telah diupah untuk membuat persembahan, bergaul dan berbual dengan tetamu. Antara alat muzik yang mungkin dimainkan wanita ialah aulos, alat tiupan kayu Yunani kadangkala dibandingkan dengan oboe. Apabila alat muzik bertali dimainkan, barbiton adalah alat tradisionalnya. [10] Hamba dan budak lelaki juga menyediakan perkhidmatan dan hiburan.

Para tetamu juga mengambil bahagian secara aktif dalam hiburan yang kompetitif. Permainan yang kadangkala dimainkan di simposium ialah kottabos, di mana pemain memusingkan hampas wain mereka dalam kylix, bekas minuman bertangkai seperti pinggan, dan melemparkannya ke sasaran. Satu lagi ciri simposium itu ialah skolia, meminum lagu yang bersifat patriotik atau menjijikkan, dipersembahkan secara kompetitif dengan seorang simposium membacakan bahagian pertama lagu dan seorang lagi dijangka menambah baik penghujungnya. Simposium juga mungkin bersaing dalam pertandingan retorik, oleh sebab itu perkataan "symposium" telah merujuk dalam bahasa Inggeris kepada mana-mana acara di mana pelbagai ucapan dibuat.

Pesta minum Etruscan dan Rom sunting

 
Adegan jamuan dari Makam Leopards Etruscan.

Seni Etruscan menunjukkan adegan jamuan yang mengingatkan aspek simposium Yunani; walau bagaimanapun, satu perbezaan utama ialah wanita berstatus mengambil bahagian dengan lebih sepenuhnya dalam hal ini seperti dalam alam masyarakat Etruscan yang lain. Wanita dibenarkan minum arak dan bersandar dengan lelaki di pesta. Sesetengah wanita Etruscan bahkan dianggap sebagai "peminum pakar". [11] Selain itu, wanita Etruscan sering dikebumikan dengan peralatan minum dan pesta, menunjukkan bahawa mereka mengambil bahagian dalam aktiviti ini. [12] Perbezaan yang paling jelas antara pesta minum Yunani dan Etruscan muncul dalam seni Etruscan. Lukisan Etruscan menunjukkan lelaki dan wanita minum wain bersama-sama dan bersandar di atas kusyen yang sama. [12] The Sarcophagus of the Spouses, [13] yang ditemui di rantau Etruscan yang bertarikh 520–530 SM, menggambarkan seorang lelaki dan wanita sedang bersantai bersama dalam konteks jamuan, [14] yang merupakan kontras yang ketara dengan pesta minum Yunani yang berjantina.

Seperti banyak adat Yunani yang lain, kerangka estetik simposium telah diterima pakai oleh orang Rom di bawah nama commissatio. Majlis-majlis ini juga melibatkan minum wain dalam kuantiti yang ditetapkan, dan pengawasan seorang penghulu upacara yang dilantik untuk majlis itu daripada kalangan tetamu. Satu lagi versi Rom simposium ialah konvivium. Peranan wanita juga berbeza dalam simposium Rom. Wanita Rom secara sah dilarang meminum arak kerana moral awam. [12] Lelaki boleh mengawal penggunaan wain mereka sendiri, tetapi wanita tidak diberi kuasa ini.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Peter Garnsey, Food and Society in Classical Antiquity (Cambridge University Press, 1999), p. 136 online; Sara Elise Phang, Roman Military Service: Ideologies of Discipline in the Late Republic and Early Principate (Cambridge University Press, 2008), pp. 263–264.
  2. ^ Literature in the Greek World By Oliver Taplin; p 47
  3. ^ The Oxford Companion to Classical Civilization (ed. Hornblower & Spawforth), pp. 696–7
  4. ^ Xenophon, "Symposium" 1.8
  5. ^ Gately, Iain (2008). Drink: A Cultural History Of Alcohol. New York: Penguin Group. m/s. 32. ISBN 978-1-592-40464-3.
  6. ^ "The Symposium in Ancient Greece". New York: The Metropolitan Museum of Art. Department of Greek and Roman Art. Dicapai pada 28 September 2017.
  7. ^ "Our 9,000-Year Love Affair With Booze". 2017-01-17. Dicapai pada 2017-07-14.
  8. ^ Osborne. Gay Abandon. m/s. 134–135.
  9. ^ Osborne, Robin (1998). Archaic and Classical Greek Art (ed. 1st). New York: Oxford University Press. m/s. 149. ISBN 9780192842022.
  10. ^ "Bryn Mawr Classical Review 2004.09.16 of Alessandro Iannucci, La Parola e l'Azione: I Frammenti Simposiali di Crizia. Bologna: Edizioni Nautilus, 2002". Ccat.sas.upenn.edu. Dicapai pada 2012-08-19.
  11. ^ Izzet, Vedia (2012). "Etruscan Women". A Companion to Women in the Ancient World. m/s. 66–77. doi:10.1002/9781444355024.ch5. ISBN 978-1-4051-9284-2.
  12. ^ a b c Russell, Brigette Ford (April 2003). "Wine, Women, and the Polis : Gender and the Formation of the City-State in Archaic Rome". Greece and Rome. 50 (1): 77–84. doi:10.1093/gr/50.1.77. JSTOR 3567821. ProQuest 200023705. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "jstor3567821" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  13. ^ Marie-Bénédicte, Astier. "The Sarcophagus of the Spouses". The Louvre Museum.
  14. ^ Salazar, Sara H. Etruscan Women's Lives: Re-envisioning the Role of Women in Myths, Mirrors, and Other Funerary Artifacts (Tesis). California Institute of Integral Studies.

Bacaan lanjut sunting

  • Burkert, Walter. 1991. Simposium Oriental: Kontras dan Persamaan. Dalam Makan Dalam Konteks Klasik. Disunting oleh William J. Slater, 7–24. Ann Arbor: Univ. daripada Michigan Press.
  • Davidson, James N. 1997. Courtesans and Fishcakes: The Consuming Passion of Classical Athens. London: HarperCollins.
  • Hobden, Fiona. 2013. Simposium dalam Masyarakat dan Pemikiran Yunani Kuno. Cambridge, UK: Cambridge Univ. Tekan.
  • Lissarrague, François. 1990. Estetika Jamuan Yunani: Imej Wain dan Ritual. Princeton, NJ: Princeton Univ. Tekan.
  • Morgan, Janett. 2011. "Lelaki Mabuk dan Mitos Moden: Menonton Semula andrôn Klasik." Dalam Sociable Man: Essays on Ancient Greek Social Behavior for Nick Fisher. Disunting oleh Stephen D. Lambert, 267–290. Swansea: Classical Press of Wales.
  • Murray, Oswyn. 2009. "Budaya Simposium." Dalam A Companion to Archaic Greece. Disunting oleh Kurt A. Raaflaub dan Hans van Wees, 508–523. Chichester, UK, dan Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Nielsen, Inge, dan Hanne Sigismund Nielsen, eds. 1998. Makanan dalam Konteks Sosial: Aspek Jamuan Komunal di Dunia Hellenistik dan Rom. Aarhus, Denmark: Aarhus Univ. Tekan.
  • Osborne, R. (1 January 2014). "Intoxication and Sociality: The Symposium in the Ancient Greek World". Past & Present. 222 (suppl 9): 34–60.
  • Rosen, Ralph M. (December 1989). "Euboulus' Ankylion and the Game of Kottabos". The Classical Quarterly. 39 (2): 335–359.
  • Puncak, Kathryn. 2012. Imejan Simposium Athens. Cambridge, UK: Cambridge Univ. Tekan.

Pautan luar sunting