Sistem koordinat Cartes

(Dilencongkan dari Sistem Koordinat Cartesian)

Di dalam matematik,sistem koordinat Cartes ialah satu sistem yang menilai suatu titik secara unik di dalam satu satah menerusi dua nombor, biasanya dikenali sebagai koordinat-x atau absisa dan koordinat-y atau ordinasi suatu titik. Untuk mentakrifkan titik itu. dua garis lurus yang berserenjang (paksi-x dan paksi-y) ditentukan bersama-sama dengan unit panjang yang ditandakan pada kedua-dua paksi (lihat rajah 1). Sistem koordinat Cartesian juga digunakan dalam ruang (yang mana tiga koordinat digunakan) dan di dalam dimensi yang lebih tinggi.

Rajah 1 - Sistem Koordinat Cartesian. Empat titik ditandakan: (2,3) diwarnakan hijau, (-3,1) merah, (-1.5,-2.5) diwarnakan biru dan (0,0), asalan, diwarnakan kuning.
Rajah 2 - Sistem Koordinat Cartesian bulatan dengan berjejari 2 berpusatkan asalan diwarnakan merah. Persamaan bulatan adalah x2 + y2 = 4.

Dengan menggunakan sistem koordinat Cartes, bentuk-bentuk geometri (sebagai contoh lengkungan) digambarkan oleh persamaan algebra, dinamakan persamaan dipuaskan oleh koordinat-koordinat titik yang terletak di atas bentuk berkenaan.Sebagai contoh, bulatan berjejari 2 mungkin boleh digambarkan oleh persamaan x2 + y2 = 4 (sila lihat rajah 2).