Sistem pendaratan alatan

(Dilencongkan dari Sistem pendaratan instrumen)

Sistem pendaratan alatan atau sistem pendaratan instrumen ([instrument landing system, ILS] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) ialah pemancar alur radio yang menyediakan arah untuk pesawat mendekat yang menala penerimanya kepada frekuensi ILS.

Stesen penyetempat untuk landasan terbang 27R di Lapangan Terbang Hannover di Jerman.

ILS merupakan sistem pendekatan alatan bumian yang menyediakan panduan sisian dan mencancang persis kepada pesawat yang mendekat dan mendarat di atas landasan terbang, menggunakan gabungan isyarat radio dan, dalam banyak kes, tatasusunan pencahayaan berkeamatan tinggi untuk membolehkan pendaratan selamat semasa keadaan meteorologi alatan (IMC), seperti tinggi maksimum rendah atau kebolehlihatan berkurang kerana kabut, hujan, atau salji bertiupan.

Carta tatacara pendekatan alatan (atau 'plat pendekatan') diterbitkan untuk setiap pendekatan ILS untuk menyediakan maklumat yang diperlukan untuk terbang dengan pendekatan ILS semasa pengendalian peraturan penerbangan alatan (IFR). Carta yang menyertakan frekuensi radio yang digunakan oleh komponen ILS atau bantuan pandu arah dan keperluan kebolehlihatan minimum tertentu.

Bantuan pandu arah radio mesti menyediakan kejituan tertentu (ditetapkan oleh piawaian antarabangsan CAST/ICAO); untuk memastikannya demikian, pertubuhan-pertubuhan pemeriksaan penerbangan secara berkala menyemak parameter genting dengan pesawat yang berkelengkapan dengan betul untuk menentukur dan memperakui kepersisan ILS.

Lihat juga sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting