Solifugae ialah order Araknida, dikenali sebagai labah-labah unta (camel spiders), kala jengking angin (wind scorpions) atau labah-labah matahari (sun spiders), mengandungi lebih daripada 1,000 spesies dikenalpasti dalam kira-kira 153 genus. Ia mungkin membesar sehingga panjang 19 cm (7.5 in), dan mempunyai badan mengandungi opisthosoma (abdomen) dan prosoma (kepala) dengan chelicerae menonjol yang besar, juga digunakan untuk penggesekan. Kebanyakan spesies hidup di gurun dan makan secara oportunistik artropod yang hidup di atas tanah dan haiwan lain. Beberapa legenda urban memperbesarkan saiz dan kelajuan Solifugae, dan potensi bahayanya kepada manusia.

Solifugae
Julat zaman: Carboniferous Akhir - Sekarang
Galeodes jantan (from R. A. Lydekker, 1879)
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Subkelas:
Order:
Solifugae

Sundevall, 1833
Famili

lihat teks

Pengelasan sunting

Solifugae bukanlah labah-labah sebenar, dan daripada order berlainan, Araneae. Seperti kala jengking dan penuai, ia tergolong dalam order araknid berlainan. Terdapat kira-kira 1065 spesies solifuges dikenali, diasingkan kepada kira-kira 153 genus dan 12 famili tergolong dalam order Solifugae:[1]:213

Famili Protosolpugidae hanya dikenali dari satu spesies fosil dari Pennsylvanian.

 
Solifugid tidak dikenali, Arizona

Rujukan sunting

  1. ^ Levin, Simon A. (2001). Encyclopedia of biodiversity, Volume 1. 2001: Academic Press. m/s. 943. ISBN 9780122268663.CS1 maint: location (link)

Pautan luar sunting