Sorapong Chatree

Pelakon Thailand

Sorapong Chatree (Bahasa Thai: สรพงษ์ ชาตรี, lahir 8 Disember 1950 di Wilayah Ayutthaya) ialah seorang pelakon filem Thailand. Dia sering membintangi filem-filem Putera Chatrichalerm Yukol, serta dalam percintaan klasik Cherd Songsri, Plae Kao.

Sorapong Chatree
Sorapong Chatree pada pembukaan Cherd Songsri Retrospektif pada September 2007 di Bangkok.
Kelahiran
Pittaya Tiamswate

(1950-12-08) 8 Disember 1950 (umur 73)
PekerjaanFilm actor
PasanganPimchan Jaiwong (Divorced)
Duangduaen Jithaisong
Anak-anak4

Sorapong menjadi salah satu daripada bintang lelaki teratas pada pertengahan 1970-an, akhirnya menggantikan Sombat Metanee yang lebih tua dari kedudukan utama. Semasa dia berusia, dia mengekalkan popularitinya dan terkenal pada masa ini sebagai pelakon utama sokongan.

Beliau dinamakan Artis Negara Thailand pada tahun 2009.

Partial filmography sunting

Drama sunting

  • Phariya (2020)

Penampilan di filem Hong Kong sunting

Pada tahun 1980-an dan awal 1990-an, hak antarabangsa untuk banyak filem yang memaparkan Sorapong diperolehi oleh syarikat-syarikat pengeluaran Hong Kong IFD dan Filmark. Filem-filem itu kemudian diedit dan rakaman baru ditembak (sering memaparkan ninja yang diarahkan oleh Godfrey Ho) untuk menghasilkan filem yang lebih mudah dipasarkan ke pasaran Barat. Pada umumnya, IFD menghasilkan kredit Sorapong dan tidak ada pelakon Thai lain, sementara kredit Filmark hanya pelakon barat, walaupun lebih daripada dua pertiga dari filem ini berasal dari Thailand.

Lihat juka sunting

External links sunting