Star Wars Resistance

Star Wars Resistance ialah sebuah siri animasi CGI 3D televisyen Amerika Syarikat yang diterbitkan oleh Lucasfilm Animation. Siri ini diilhamkan oleh anime Jepun dan menggunakan penampilan cel shading. Siri ini mengikuti Kazuda Xiono, seorang juruterang New Republic yang direkrut oleh Resistance untuk merisik terhadap ancaman membangun daripada First Order.[2] Siri ini bermula enam bulan sebelum The Force Awakens dan bersilang dengannya di penghujung musim pertama.[3]

Star Wars Resistance
Fail:Star Wars Resistance.jpg
Logo rasmi
Genre
  • Action
  • Science fiction
Berdasarkan daripada
Star Wars oleh
PenciptaDave Filoni
Pelakon suara
PenggubahMichael Tavera
(Berdasarkan lagu tema oleh John Williams)
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim2
Bilangan episod23 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Dave Filoni
  • Athena Portillo
  • Justin Ridge
  • Brandon Auman
Syarikat penerbitan
Lucasfilm Animation
Polygon Pictures[1]
Syarikat pengedaran
Walt Disney Television
Penyiaran
Saluran asalDisney Channel
Disney XD
Format gambarHDTV 720p
Format audioDolby Digital 5.1
Siaran asal7 Oktober 2018 (2018-10-07) – sekarang (sekarang)
Pautan luar
Tapak sesawang rasmi
Tapak sesawang penerbitan Lucasfilm Animation
Polygon Pictures[1]

Star Wars Resistance ditayangkan pertama kali di Disney Channel pada 7 Oktober 2018 dan kemudian mula ditayangkan di Disney XD di Amerika Syarikat dan di seluruh dunia. Dua belas buah tayangan singkat mula ditayangkan di saluran YouTube Disney Channel pada Disember 2018.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Milligan, Mercedes (1 Ogos 2018). "Polygon Pictures Producing New Star Wars Resistance Series". Animation Magazine (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Ogos 2018.
  2. ^ Liptak, Andrew (26 April 2018). "Star Wars: Resistance will be the next animated Star Wars show". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 10 Mei 2018.
  3. ^ Young, Bryan (2 Oktober 2018). "Star Wars Resistance harbors crazy deep cuts and will cross over with The Force Awakens". Syfy (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 Oktober 2018.
  4. ^ Keane, Sean. "Star Wars Resistance shorts tide fans over during midseason break". CNET (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive Inc. Dicapai pada 17 Disember 2018.

Pautan luar sunting