Subdaerah Ramle, Palestin Bermandat

Subdaerah Ramle merupakan salah satu subdaerah di Palestin Bermandat. Ia adalah sebahagian daripada Daerah Lydda dari Palestin Bermandat. Bandar utama subdaerah kecil itu ialah Ramle. Jumlah penduduknya pada tahun 1944 dianggarkan seramai 123,490 orang, iaitu 88,560 daripadanya beragama Islam; 29,420 orang Yahudi; dan 5,500 orang beragama Kristian.[1] Sejumlah perkampungan Arab Palestin di subdaerah itu telah dinyahpenduduk semasa Perang Palestin 1948, kedua-duanya oleh tentera Yahudi sebelum dan selepas pengisytiharan kemerdekaan Israel oleh tentera Israel. Selepas perang, kawasan yang membentuk Subdaerah Ramla menjadi sebahagian daripada Daerah Tengah Israel, yang kebanyakannya dibahagikan antara Subdaerah Ramla yang baru diwujudkan dan Subdaerah Rehovot.

Subdaerah dikumpulkan mengikut daerah pada tahun 1945. Subdaerah Ramle sebagai sebahagian daripada Daerah Lydda berwarna biru.

Pekan dan kampung yang dinyahpenduduk sunting

 
Statistik penduduk rasmi bagi subdaerah, daripada Perangkaan Kampung, 1945.
 
Kampung-kampung dinyahpenduduk di subdaerah.

Rujukan sunting

  1. ^ A Survey of Palestine: Prepared in December 1945 and January 1946 for the Information of the Anglo-American Committee of Inquiry, Volume I, Table 8c, p. 152, J. V. W. Shaw (Editor)