SunStroke Project ialah sebuah kumpulan muzik dari Moldova dianggotai Sergei Yalovitsky (sebagai vokalis dan produser) dan Sergey Stepanov (memain saksofon).

SunStroke Project
SunStroke Project at the red carpet ceremony for Eurovision 2017 (Left to right: Sergey Stepanov, Sergei Yalovitsky, Anton Ragoza)
Latar belakang
Berasal dariChișinău, Moldova
GenreElectro house
Tahun aktif2007–
Syarikat rakaman
Sens Music, Warner Music, Ragoza Music
Laman sesawang
http://www.sunstrokeproject.com/
AhliSergei Yalovitsky
Sergey Stepanov
Bekas ahliAnton Ragoza
Pasha Parfeny
Aleksei Myslitski

Kumpulan ini pernah mewakili negara Moldova dalam acara Pertandingan Lagu Eurovision selama dua kali; kali pertama bersama Olia Tira pada tahun 2010 dan kali kedua in 2017 yang memenangkan mereka tempat ketiga.

Sejarah sunting

Eurovision sunting

SunStroke Project bersama Olia Tira mewakili Moldova dalam acara Pertandingan Lagu Eurovision yang berlangsung di Oslo pada 2010 dengan lagu "Run Away". Aksi Stepanov memainkan solo saksofon lagu tersebut secara gila-gila terutamanya mendapat perhatian meluas di Internet sehingga menjadi suatu bahan jenaka tular atau "mimema" di Internet.

Mereka mencuba nasib sekali lagi dalam acara Eurovision 2017 di Kyiv di mana mereka mendapat sambutan hangat sehingga mendapat tempat ketiga secar keseluruhan dalam acara tersebut. Mereka dianugerahkan darjah Order of Honour oleh Presiden Moldova Igor Dodon atas pencapaian tinggi tersebut tidak lama selepas tamatnya acara Eurovision.[1][2][3]

Keanggotaan sunting

Ahli semasa
  • Sergei Yalovitsky - vokalis, 2007—kini
  • Sergey Stepanov - saksofon, 2007—kini
Bekas ahli
  • Anton Ragoza - biola, 2007—2019
  • Pasha Parfeny
  • Aleksei Myslitski

Rujukan sunting

  1. ^ "За достойное выступление на "Евровидении" ребята из Sunstroke Project удостоились наград". golos.md. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Mei 2017. Dicapai pada 2017-05-17.
  2. ^ Игорь Додон наградил членов группы SunStroke Project Орденами Почета (dalam bahasa Rusia). moldova-today.com. 17 Mei 2017. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  3. ^ Музыканты группы SunStroke Project получили Ордена Почета (dalam bahasa Rusia). presedinte.md. Dicapai pada 31 Mei 2017.