Syariah di Filipina

Undang-undang syariah atau Islam dilaksanakan separuh dalam sistem undang-undang Filipina dan hanya dapat dikenakan kepada orang Islam. Mahkamah syariah di negara tersebut di bawah penyeliaan Mahkamah Agung Filipina.

Mahkamah syariah di Filipina mempunyai kuasa ke atas Bangsamoro yang majoritinya orang Islam serta bahagian lain Mindanao di luar wilayah autonomi tersebut.

Latar belakang sunting

Sistem mahkamah syariah di Filipina ialah hasal daripada Dekri Presiden 1083 yang dikeluarkan oleh Presiden pada masa itu Ferdinand Marcos pada 7 Februari 1977, yang dikenali sebagai Kod Undang-undang Peribadi Orang Islam atas nasihat Suruhanjaya Penyepaduan Kebangsaan yang kini dibubar.[1] Mahkamah syariah di bawah penyeliaan pentadbiran Mahkamah Agung Filipina.[2] Syariah di negara tersebut hanya menangani dengan hukum adat dan peribadi orang Islam[3] dan tidak memasukkan undang-undang jenayah.

Akta Republik 6734, yang merupakan Undang-undang Organik Wilayah Autonomi Islam Mindanao mengiktiraf dua mahkamah daerah di bawah wilayah autonomi yang kini dibubar dan juga menyediakan untuk penubuhan sebuah Mahkamah Rayuan Syariah,[4] walau bagaimanpun mahkamah tersebut tidak pernah didirikan.

Undang-undang Organik yang berkhidmat sebagai asas Wilayah Autonomi Bangsamoro Islam Mindanao menyediakan pembentukan Mahkamah Tinggi Syariah bagi wilayah tersebut.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Maulana, Nash. "Sharia equality pushed". Manila Standard. Dicapai pada 29 April 2019.
  2. ^ "Courts for Muslims: A Primer on Philippine Shari'a Courts" (PDF). Asian Institute of Journalism and Communication. Dicapai pada 29 April 2019.
  3. ^ Banagudos, Rey-Luis (25 November 2018). "Shariah courts render 'quick action' on Muslims' disputes". Philippine News Agency. Dicapai pada 29 April 2019.
  4. ^ San Juan, Joel. "Sharia courts: Then and now". BusinessMirror. Dicapai pada 29 April 2019.
  5. ^ Cepeda, Maria (12 July 2018). "Bicam approves creation of Shari'ah High Court in Bangsamoro". Rappler. Dicapai pada 29 April 2019.