Tuan Syed Shaidali (1891-1967) ialah seorang mahasiswa serba luar biasa, yang mahir dalam kriket, hoki, olahraga dan bola sepak. Beliau menjadi guru di Sekolah Anderson, Ipoh, pada bulan Januari 1909, dan kemudian pengetua Sekolah Kerajaan sekolah berbahasa Inggeris di Kuala Kangsar, Parit, Tapah dan Batu Gajah. Beliau ialah seorang percaya sungguh-sungguh dalam bidang pendidikan untuk mengangkat kedudukan ekonomi orang Melayu. Seorang ahli sukan yang tajam, beliau juga bermain polo dengan ahli Royalti Melayu. Beliau juga pernah bermain polo dengan Putera Wales ketika baginda melawat Malaya pada 1922.

Tuan Syed Shaidali

Semasa Perang Dunia II, beliau dilantik sebagai kapten dalam pasukan Inggeris. Beliau berperang melawan Jepun di Singapura. Setelah berperang, beliau dianugerahkan pelbagai anugerah termasuk MBE pada tahun 1952. Selepas perang, beliau lebih dikenali kerana jasanya menentang Jepun.

Setelah bersara sebagai pengetua sekolah di Goverment English School, Batu Gajah, pada tahun 1947, Kapten Syed Shaidali ini kembali digunakan untuk mengajar di Teknik Junior School di Ipoh untuk suatu tempoh. Selepas bersara, beliau masih aktif dalam permainan, khususnya kriket. Beliau juga ahli pasukan polo Sultan Perak.

Beliau telah meninggal dunia di kediamannya pada 30 Oktober 1967.

Maklumat Tambahan sunting

Pernah menjadj pengetua SMK Iskandar Shah, Parit

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

http://viweb.freehosting.net/vir_Shaida.htm