Tajuk Subjek Perubatan

Tajuk Subjek Perubatan (Inggeris: Medical Subject Headings; kependekannya: MeSH) merupakan perbendaharaan kata terkawal untuk tujuan mengindekskan rencana jurnal dan buku dalam sains hayat serta berfungsi sebagai sebuah tesaurus yang memudahkan pencarian. Dicipta dan dikemas kini oleh Perpustakaan Perubatan Negara Amerika Syarikat (NLM), ia menggunakan pangkalan data rencana MEDLINE/PubMed dan juga katalog pegangan buku NLM.

Tajuk Subjek Perubatan
Medical Subject Headings
Kandungan
PerihalanTajuk subjek bagi perubatan
Jenis data
diperoleh
Perubatan Edit the value on Wikidata
Perhubungan
Pusat penyelidikanPerpustakaan Perubatan Negara Amerika Syarikat
Pusat Maklumat Bioteknologi Kebangsaan
MakmalPerpustakaan Perubatan Negara Amerika Syarikat
PenulisF B Rogers
Kutipan utamaPMID 13982385[1]
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
Capaian
Tapak webhttps://www.nlm.nih.gov/mesh/meshhome.html Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

MeSH diperkenalkan pada 1963 di mana versi cetakan tahunannya telah dihentikan sejak 2007 dan ia kini diperoleh melalui dalam talian sahaja. Ia boleh dilayari dan dimuat turun secara percuma melalui PubMed. Pada asalnya MesH adalah dalam bahasa Inggeris dan ia telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa lain dan membenarkan dapatan semula dokumen daripada bahasa yang berbeza.

Rujukan sunting

  1. ^ Rogers, F B (Jan 1963). "Medical subject headings". Bull Med Libr Assoc (dalam bahasa Inggeris). 51: 114–6. ISSN 0025-7338. PMC 197951. PMID 13982385. Cite has empty unknown parameters: |laydate=, |laysummary=, dan |laysource= (bantuan)

Pautan luar sunting