Sebuah teleskop optik adalah teleskop yang mengumpul dan menumpukan cahaya, terutamanya sebahagian daripada spektrum elektromagnet yang dapat dilihat mencipta bagi mencipta imej yang diperbesarkan untuk paparan secara langsung, menghasilkan gambar, atau mengumpul data melalui penderia imej elektronik.

Eight Inch refracting telescope (Chabot Space and Science Center)

Terdapat tiga jenis teleskop optik utama:

  • Pembiasan (Refracting telescope), yang menggunakan kanta (dioptrik)
  • Pantulan , yang menggunakan cermin (katoptrik)
  • Sistem katadioptrik, yang menggabungkan kanta dan cermin

Kuasa penumpuan cahaya teleskop dan keupayaan untuk menyelesaikan perincian seni yang berkait secara langsung dengan garis pusat (atau bukaan) pada objektif (kanta utama atau cermin yang mengumpul dan menumpukan cahaya). Lebih besar objektif, lebih banyak cahaya yang dikumpulkan oleh teleskop dan lebih halus perinci yang dihasilkan.

Teleskop dan teropong digunakan bagi aktiviti-aktiviti seperti pencerapan astronomi, kajian burung , ilmu pelayaran dan peninjauan, dan menonton sukan atau persembahan seni.

Sejarah sunting

Teleskop itu lebih merupakan penemuan pertukangan optik berbanding ciptaan saintis.[1][2] Kanta dan sifat-sifat pembiasan dan pantulan cahaya telah diketahui sejak zaman kuno dan teori mengenai cara ia berfungsi telah dikembangkan oleh ahli-ahli falsafah purba Yunani, dipelihara dan berkembang dalam dunia Islam zaman pertengahan, dan telah mencapai keadaan amat maju pada masa penciptaan teleskop di awal zaman Eropah moden.[3][4] Tetapi langkah yang paling penting yang dipetik dalam penciptaan teleskop ialah pembangunan pembuatan kanta untuk cermin mata,[2][5][6] pada awalnya di Venice dan Florence dalam abad ketiga belas,[7] dan kemudiannya di pusat-pusat membuat cermin mata di Belanda dan Jerman.[8] Ia adalah di Belanda pada tahun 1608 di mana teleskop optik pertama yang tercatat (teleskop pembiasan) muncul. Ciptaan dikreditkan kepada pembuat cermin mata Hans Lippershey dan Zacharias Janssen di Middelburg, dan alat pembuat dan pakar optik Yakub Metius daripada Alkmaar.[9]

Galileo menambah baik reka bentuk ini dengan banyaknya pada tahun berikutnya, dan secara umumnya dikreditkan sebagai orang yang pertama menggunakan teleskop untuk astronomi. Teleskop Galileo menggunakan reka bentuk Hans Lippershey iaitu kanta cembung objek dan kanta mata cekung, dan reka bentuk ini kini dipanggil teleskop Galilea. Johannes Kepler mencadangkan peningkatan kepada rekabentuk [10] yang menggunakan kanta mata cembung, sering dipanggil Teleskop Keplerian .

Langkah besar seterusnya dalam pembangunan pemantulan adalah kemunculan kanta akromatik pada awal abad ke-18, [11] yang telah memperbetulkan penyimpangan kromatik dalam teleskop Keplerian sehingga pada masa tersebut yang membolehkan instrumen lebih pendek dengan objektif lebih besar.

Untuk teleskop pantulan, yang menggunakan cermin melengkung menggantikan tempat kanta objektif, teori mendahului amalan. Asas bagi teori cermin melengkung berkelakuan serupa dengan kanta kemungkinan ditetapkan oleh Alhazen, yang teorinya telah disebarkan secara meluas dalam terjemahan Latin karyanya. [12] Tidak lama selepas penciptaan teleskop pembiasan Galileo, Giovanni Francesco Sagredo, dan lain-lain, didorong pada faktor-faktor cermin melengkung mempunyai ciri-ciri sama seperti kanta, membincangkan idea untuk membina teleskop menggunakan cermin sebagai imej membentuk objektif.[13] Potensi kelebihan penggunaan cermin parabola (terutamanya pengurangan penyimpangan sfera dengan penghapusan penyimpangan kromatik) membawa kepada beberapa reka bentuk yang dicadangkan bagi teleskop pantulan,[14] yang paling ketara yang telah diterbitkan pada tahun 1663 oleh James Gregory dan kemudiannya dikenali sebagai teleskop Gregorian, ,[15][16] tetapi tiada model kerja telah dibina. Isaac Newton secara umumnya dikreditkan dengan membina pertama teleskop pantulan praktikal, teleskop Newtonian, pada tahun 1668[17] although due to their difficulty of construction and the poor performance of the speculum metal mirrors used it took over 100 years for reflectors to become popular. Many of the advances in reflecting telescopes included the perfection of parabolic mirror fabrication in the 18th century,[18] silver coated glass mirrors in the 19th century, long-lasting aluminum coatings in the 20th century,[19] segmented mirrors to allow larger diameters, and active optics to compensate for gravitational deformation. A mid-20th century innovation was catadioptric telescopes such as the Schmidt camera, which uses both a lens (corrector plate) and mirror as primary optical elements, mainly used for wide field imaging without spherical aberration.

The late 20th century has seen the development of adaptive optics and space telescopes to overcome the problems of astronomical seeing.


Nota sunting

  1. ^ galileo.rice.edu The Galileo Project > Science > The Telescope by Al Van Helden – “the telescope was not the invention of scientists; rather, it was the product of craftsmen.”
  2. ^ a b Fred Watson, Stargazer (page 55)
  3. ^ The History of the Telescope By Henry C. King, Page 25-29
  4. ^ progression is followed through Robert Grosseteste Witelo, Roger Bacon, through Johannes Kepler, D. C. Lindberg, Theories of Vision from al-Kindi to Kepler, (Chicago: Univ. of Chicago Pr., 1976), pp. 94-99
  5. ^ galileo.rice.edu The Galileo Project > Science > The Telescope by Al Van Helden
  6. ^ Renaissance Vision from Spectacles to Telescopes By Vincent Ilardi, page 210
  7. ^ galileo.rice.edu The Galileo Project > Science > The Telescope by Al Van Helden
  8. ^ The History of the Telescope By Henry C. King, Page 27 "(spectacles) invention, an important step in the history of the telescope"
  9. ^ galileo.rice.edu The Galileo Project > Science > The Telescope by Al Van Helden "The Hague discussed the patent applications first of Hans Lipperhey of Middelburg, and then of Jacob Metius of Alkmaar... another citizen of Middelburg, Sacharias Janssen had a telescope at about the same time but was at the Frankfurt Fair where he tried to sell it"
  10. ^ See his books Astronomiae Pars Optica and Dioptrice
  11. ^ Sphaera - Peter Dollond answers Jesse Ramsden - A review of the events of the invention of the achromatic doublet with emphasis on the roles of Hall, Bass, John Dollond and others.
  12. ^ Stargazer - By Fred Watson, Inc NetLibrary, Page 108
  13. ^ Stargazer - By Fred Watson, Inc NetLibrary, Page 109
  14. ^ works by Bonaventura Cavalieri and Marin Mersenne among others have designs for reflecting telescopes
  15. ^ Stargazer - By Fred Watson, Inc NetLibrary, Page 117
  16. ^ The History of the Telescope By Henry C. King, Page 71
  17. ^ Isaac Newton: adventurer in thought, by Alfred Rupert Hall, page 67
  18. ^ Parabolic mirrors were used much earlier, but James Short perfected their construction. See "Reflecting Telescopes (Newtonian Type)". Astronomy Department, University of Michigan. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-31. Dicapai pada 2014-02-08.
  19. ^ Silvering was introduced by Léon Foucault in 1857, see madehow.com - Inventor Biographies - Jean-Bernard-Léon Foucault Biography (1819-1868), and the adoption of long lasting aluminized coatings on reflector mirrors in 1932. Bakich sample pages Chapter 2, Page 3 "John Donavan Strong, a young physicist at the California Institute of Technology, was one of the first to coat a mirror with aluminum. He did it by thermal vacuum evaporation. The first mirror he aluminized, in 1932, is the earliest known example of a telescope mirror coated by this technique."

Pautan luar sunting