Tesseract (kugiran)

Tesseract (sering digayakan sebagai TesseracT) ialah sebuah kugiran metal progresif British dari Milton Keynes.[1] Kugiran yang dibentukkan pada tahun 2003 ini terdiri daripada Daniel Tompkins (vokal utama), Alec "Acle" Kahney (gitar utama dan penerbit), James Monteith (gitar irama), Amos Williams (bes, vokal latar) dan Jay Postones (dram, perkusi). Mereka kini menandatangani kontrak dengan Kscope.[2] Mereka dikreditkan sebagai salah satu kumpulan yang mempelopori gerakan djent dalam metal progresif.[3] Sehingga 2023, Tesseract telah mengeluarkan lima album studio: One, Altered State, Polaris, Sonder dan War of Being, serta dua album langsung, Odyssey/Scala dan Portals, dan extended play Concealing Fate, Perspective, Errai dan Regrowth.

Tesseract
Tesseract berlangsung di With Full Force 2019
Latar belakang
Berasal dariMilton Keynes, England
Genre
Tahun aktif2003–kini
Syarikat rakaman
Laman sesawang
www.tesseractband.co.uk
AhliAcle Kahney
Jay Postones
James Monteith
Amos Williams
Daniel Tompkins
Bekas ahliJulien Perier
Abisola Obasanya
Elliot Coleman
Ashe O'Hara

Gaya muzik sunting

Tesseract memainkan gaya metal progresif berkhusus yang menampilkan tala terbuka pada gitar mereka, riff poliritma, tandatangan masa ganjil dan beberapa lapisan atmosfera. Mereka telah menyatakan bahawa mereka tidak mengarang muzik mereka dengan poliritma tertentu dalam fikiran, tetapi memainkan apa yang mereka rasa sesuai dengan alur. Mereka juga menyuntik nada gitar terherot jarak pertengahan dan petikan melodi bersih, banyak dipengaruhi oleh muzik ambien.[4][5][6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Tesseract have a big surprise". Milton Keynes Citizen. 16 August 2011. Dicapai pada 21 April 2019.
  2. ^ "Century Media Records - TesseracT". Centurymedia.com. Dicapai pada 2014-07-12.
  3. ^ Serrato, Diego. "The Sound of Tesseract". Tri-Color Times. Dicapai pada 2019-02-22.
  4. ^ GuitarWorld Staff Member (16 March 2011). "Tesseract Unveil New Video". Guitar World. Dicapai pada 17 October 2011.
  5. ^ Rivadavia, Eduardo. "One review". AllMusic. Dicapai pada 17 October 2011.
  6. ^ Rivadavia, Eduardo. "Concealing Fate review". AllMusic. Dicapai pada 17 October 2011.

Pautan luar sunting