Thajuddin, dahulunya dikenali sebagai Raja Tamil Cheraman Perumal (lit. "Tuan Besar Cheras"), memainkan peranan penting dalam sejarah sebagai raja India pertama yang memeluk Islam. Selepas penukaran agamanya, Siddhars memberinya gelaran Makkahvukkupona Perumal (lit. "Maharaja yang pergi ke Makkah").[1][2] Kisah keinsafannya penuh dengan peristiwa yang menarik, dengan detik penting berputar di sekitar pembelahan bulan yang misteri.[3][4]

Pembelahan bulan sunting

 
Muhammad menunjukkan terbelahnya Bulan. Cat air abad ke-16 tanpa nama daripada falnama, sebuah buku nubuat Parsi. Muhammad ialah sosok bertudung di sebelah kanan.

Seperti yang diceritakan, Cheraman Perumal, mungkin dikenali sebagai Baskara Ravi Varma, sedang berjalan malam bersama salah satu permaisuri kesayangannya di taman istana. Semasa mereka menikmati ketenangan itu, dia sendirian menyaksikan fenomena pembelahan bulan yang menakjubkan, satu kejadian yang membingungkan dia. Tanpa berlengah, dia kembali ke ibu kota Kerajaan Chera dan meminta nasihat daripada ahli astronomi Hindu terkemuka, Siddhar, yang terkenal dengan kepakaran mereka dalam urusan langit.

Walaupun sistem matematik Hindu maju, ahli astronomi tidak dapat menentukan masa dan koordinat tepat fenomena bulan ini, menyebabkan Cheraman tertarik. Mengambil masa yang tepat ketika pedagang Arab dari suku Bani Quraisy mengunjungi istananya, dia bertanya tentang peristiwa yang berlaku di langit Timur. Pada abad ke-10, Al-Tabari menulis tentang ini dalam Tarikh al-Tabarinya, dan Ferishta juga membincangkannya dalam Tarikh Ferishta. Mereka berdua bersetuju dengan maklumat yang disampaikan.[5][6]

Perjalanan ke Mekah dan Berjumpa dengan Nabi Muhammad sunting

 
Abu Sa'id al-Khudri meriwayatkan bahawa seorang raja dari India menghadiahkan Nabi Muhammad sebuah tempayan berisi halia. Nabi mengedarkan halia kepada para sahabatnya, memberikan setiap orang sepotong. Abu Sa'id al-Khudri sendiri menerima sekeping dan memakannya. Riwayat ini terdapat dalam Hakim al-Nishaburi "al-Mustadrak 'ala al-Sahihayn".

Pedagang Arab telah tiba di pelabuhan Malabar yang sibuk, yang dikenali sebagai pusat perdagangan global, dan mereka ingin bertemu Raja untuk mendapatkan kebenarannya untuk pergi ke Eelam . Semasa perbualan mereka, para pedagang memberitahu Raja tentang Nabi Muhammad, dan akibatnya, baginda melantik anaknya sebagai pemangku raja di kerajaannya dan menemani pedagang Arab untuk bertemu Nabi secara peribadi. Didorong oleh keinginan untuk ilmu, Cheraman memutuskan untuk memulakan ziarah ke Mekah, di mana dia merancang untuk bersembahyang di kuil Hubal tuhan Bulan Arab dan Kuil berhala Quraisy. Semasa ziarah inilah nasib mempertemukannya dengan nabi Islam yang dihormati, Muhammad.[7]

Di kawasan suci Kaabah, Cheraman menyampaikan hadiah, termasuk jeruk halia, kepada Muhammad dan para sahabatnya.[8] Terlibat dalam perbualan dalam bahasa Arab, Cheraman meminta bimbingan daripada nabi berkenaan peristiwa bulan yang membingungkan yang disaksikannya. Dalam saat yang sangat penting, Bilal, seorang sahabat Muhammad, memainkan peranan penting dalam membimbing Cheraman ke arah jalan Islam.[9]

Penukaran dan pengiktirafan sebagai Thajuddin sunting

Kagum dengan ajaran Islam, Cheraman memeluk iman di tangan Nabi Muhammad, yang mengurniakan kepadanya nama Thajuddin, yang bermaksud "mahkota iman". Peristiwa penting ini menandakan permulaan Islam di benua kecil India, dengan Thajuddin menjadi Muslim India pertama.[10]

Kemangkatan sunting

Setelah beliau mangkat di Oman semasa dalam perjalanan pulang, Thajuddin dikebumikan di Salalah. Setelah upacara pengebumiannya selesai, rakan-rakannya berangkat ke Kerala dengan membawa surat dari Raja. Mereka diterima dengan penuh hormat oleh saudara-mara dan pembantu-pembantu, dan diberi kebenaran untuk menyebarkan ajaran Islam. Usaha mereka membawa kepada penubuhan Islam pada tahun 629 Masihi, yang ditandai dengan pembinaan masjid sulung India di Kodungallur.

Kubur Perumal, yang mengambil nama Thajuddin selepas dia memeluk agama Islam, menjadi tempat ziarah yang disanjungi di Salalah, menarik jumlah pemuja yang penting. Walaupun sederhana dalam pembinaannya, tapak suci ini menampilkan kubur yang besar dihiasi dengan chadars (kain) yang dihias dengan indah. Bersebelahan dengan kubur terletak sebuah masjid kecil, dengan pokok kelapa dan taman yang menghiasi sekelilingnya.

Rujukan sunting

  1. ^ Katz, Nathan (2000-11-18). Who Are the Jews of India? (dalam bahasa Inggeris). University of California Press. ISBN 978-0-520-21323-4.
  2. ^ (Hurvitz et al. 2020)
  3. ^ "صحة حديث إهداء ملك الهند زنجبيلا للرسول صلى الله عليه وسلم - الإسلام سؤال وجواب". islamqa.info (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 2024-01-12.
  4. ^ Prange 2018.
  5. ^ Samad, M. Abdul (1998). Islam in Kerala: Groups and Movements in the 20th Century (dalam bahasa Inggeris). Laurel Publications. m/s. 2. Dicapai pada 21 June 2020.
  6. ^ Kurup, K. K. N.; Ismail, E.; India), Maulana Abul Kalam Azad Institute of Asian Studies (Calcutta (2008). Emergence of Islam in Kerala in 20th century (dalam bahasa Inggeris). Standard Publishers (India). ISBN 9788187471462. Dicapai pada 21 June 2020.
  7. ^ "Cheraman Juma Masjid: Advancing a Millenia-old Legacy of Islam and Community". People's History of South Asia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-12.
  8. ^ din, Mehraj ud (2022-12-27). "Is the Hadith of the Indian King Who Saw the Moon Split and Travelled to Madina to Accept Islam?". SeekersGuidance (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-12.
  9. ^ "The Kerala king who embraced Islam". Arab News (dalam bahasa Inggeris). 2012-02-09. Dicapai pada 2024-01-12.
  10. ^ "ETTUPARAYIL-Kannadi - Kerala History". sites.google.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-12.