The Dark Knight (filem)

(Dilencongkan dari The Dark Knight)

The Dark Knight ialah filem superhero tahun 2008 diarahkan, diterbit, dan ditulis bersama Christopher Nolan. Berdasarkan watak DC Comics, Batman. Filem ini merupakan bahagian kedua dalam siri filem Batman Christopher Nolan dan susulan kepada Batman Begins 2005. Christian Bale mengekalkan peranannya sebagai Bruce Wayne/Batman, dengan pelakon yang kembali seperti Michael Caine sebagai Alfred Pennyworth, Gary Oldman sebagai James Gordon dan Morgan Freeman sebagai Lucius Fox. Filem ini memperkenalkan watak Harvey Dent (Aaron Eckhart), Pendakwa Raya Gotham yang baru dilantik dan kawan Bruce Wayne masa zaman kanak-kanaknya Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal), yang menyertai Batman dan polis melawan ancaman baru penjenayah iaitu yang menggelarkan dirinya The Joker (Heath Ledger).

The Dark Knight
PengarahChristopher Nolan
Lakon layar
Cerita oleh
BerdasarkanBatman oleh
Bob Kane
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiWally Pfister
Disunting olehLee Smith
Muzik oleh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 14 Julai 2008 (2008-07-14) (Bandar Raya New York)
  • 18 Julai 2008 (2008-07-18) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
152 minit[2]
Negara
  • Amerika Syarikat
  • United Kingdom[1]
BahasaInggeris
Bajet$185 juta[3]
Pecah panggung$1,004,558,444[3]

Plot sunting

Segerombolan penjenayah merompak sebuah bank di Gotham City, membunuh antara satu sama lain sehingga hanya dalang utamanya, Joker yang berjaya melarikan diri dengan wang rompakan itu dengan sebuah bas sekolah.

Batman, Peguam Daerah Harvey Dent dan Leftenan Jim Gordon membentuk satu pasukan untuk menyelamatkan Gotham dari jenayah terroris. Bruce Wayne percaya bahawa, dengan Dent sebagai para penduduk menganggap mereka adalah pelindung kepada Gotham, dia juga dapat bersara daripada menjadi Batman dan menjalani kehidupan normal bersama Rachel Dawes - walaupun dia sedar bahawa mereka berdua merupakan pasangan kekasih.

Sementara itu, Mob Maroni, Gambol, dan Chechen mengadakan sidang rakaman video bersama akauntan mereka yang korup iaitu Lau, yang telah mencuri dana dan melarikan diri ke Hong Kong. Di kesempatan itu, Joker mengganggu dan memberi amaran kepada mereka bahawa Batman tidak mempunyai bidang kuasa dan tidak terhalang oleh undang-undang Gotham, yang menawarkan untuk membunuh dia sebagai ganti setengah dari wang mereka. Selepas Gambol meletakkan karung di kepalanya, Joker membunuh Gambol dan mengambil alih gengnya. Manakala Mob pula terpakasa untuk menuruti arahan Joker dan mengambilnya sebagai ketua gengster yang baharu untuk operasinya di Gotham.

Batman mendapati Lau kini berada di Hong Kong dan memastikan akan memberkasnya kembali ke Gotham untuk memberi keterangan, membenarkan Dent untuk melumpuhkan seluruh jenayah kumpulan gengster tersebut. Joker mengancam untuk membunuh orang kecuali Batman mendedahkan identitinya. Namun Batman mengendahkan arahannya. Siri pembunuhannya bermula dengan membunuh Pesuruhjaya Polis Gillian B. Loeb dan hakim yang mengetuai perbicaraan tersebut. Kali ini, Joker dan pasukannya menyamar sebagai askar bersenjata yang akan membuat persembahan di khalayak umum. Disitu dia berjaya melepaskan tembakan ke atas Datuk Bandar Anthony Garcia, tetapi Gordon mengorbankan dirinya untuk menghentikan pembunuhan itu. Dent mengetahui bahawa Rachel adalah sasaran seterusnya.

Bruce memutuskan untuk mendedahkan identiti rahsianya mengikut arahan dari Joker. Dia mengarahkan Dent untuk adakan sidang media tergempar dengan mengisytiharkan penahanan Batman secara langsung agar Joker tidak membuat keganasan lagi. Namun, Dent mengumumkan bahawa dia adalah Batman. Dia sengaja berbuat demikian untuk menjadikan Joker sebagai umpan kelak. Dent diberkas oleh pihak polis dan akan dihantar ke pusat penahanan, ketika itulah, Joker dan konco-konconya muncul dan menyerang konvoi tersebut. Ramai nyawa pihak polis terkorban dek angkara Joker. Dia sedar ini semua adalah tipu helah Dent dan mengharapkan Batman akan muncul menyelamatkan rakannya itu. Tekaan itu tepat, Batman datang ke untuk menyelamatkan konvoi Dent. Namun, Joker telah diperangkap oleh Gordon, yang sengaja memalsukan kematiannya dan menyelianap masuk sebagai ahli geng Joker. Ketika Joker ingin membelasah Batman, Gordon mula acukan pistol kepadanya. Dengan penangkapan itu, dia dinaikkan pangkat kepada Pesuruhjaya Polis Gotham. Rachel dan Dent dikawal oleh seorang detektif perempuan yang korup (kini dibawah seliaan Joker) tanpa disedari oleh pihak polis Gotham. Manakala Joker dibawa ke pusat tahanan MCU. Gordon menerima arahan bahawa Dent tidak dihantar pulang ke rumah sebaliknya telah diculik. Dia dan Batman ini adalah angkara dari konco-konco Joker. Batman mula menyoal siasat Joker, dan dia mendedahkan bahawa Rachel dan Dent telah diculik dan dikurung di dua buah lokasi berasingan yang dicampur dengan bahan peledak dan letupan. Batman segera ke lokasi untuk menyelamatkan Rachel, sementara Gordon pula ke lokasi untuk menyelamatkan Dent. Batman tiba di bangunan itu, tetapi dia menyedari bahawa Joker menghantarnya ke lokasi Dent. Kedua-dua bangunan itu meletup, lalu membunuh Rachel dan mencacatkan separuh wajah Dent. Sementara itu di MCU, Joker melarikan diri dengan Lau, yang kemudiannya dibunuh bersama dengan Chechen di gudangnya.

Coleman Reese, seorang akauntan di Wayne Enterprises, mendakwa bahawa Bruce adalah Batman dan cuba untuk mempublikasikan maklumat tersebut. Tidak mahu Reese mengganggu rancangannya, Joker mengancam untuk memusnahkan General Hospital Gotham kecuali seseorang yang boleh membunuh Reese dalam satu jam. Gordon memerintahkan pemindahan semua hospital di Gotham dan pergi untuk mendapatkan Reese, namun Reese telah dibunuh oleh Joker. Joker juga memberikan Dent sepucuk pistol dan meyakinkan dia untuk membalas dendam atas kematian Rachel, kemudian dia memusnahkan hospital tersebut dan melarikan diri dengan sebuah bas sekolah. Dent / Two Face pergi membunuh seorang detektif perempuan yang bertanggungjawab atas kematian Rachel dengan membalik duit syiling bertuahnya.

Setelah mengumumkan Gotham akan tertakluk kepada perintah berkurung, Joker membawa dua buah feri pengangkut yang sarat dengan bahan peledak. Feri tersebut mengandungi orang awam dan tahanan penjara. Beliau berkata bahawa dia akan melancarkan letupan tepat jam 12 tengah malam, tetapi membiarkan seorang penumpangnya (yang telah dibekalkan mengaktifkan bahan peledakan ke feri yang lain). Batman berjaya memberkas Joker dengan menggunakan alat sonar yang telah diubahsuai sebagai bahan intipan di seluruh bandar, dengan bantuan Lucius Fox. Kedua-dua orang awam dan tahanan menolak untuk membunuh satu sama lain, menyebabkan rancangan Joker gagal. Joker terpaksa meletupkannya sendiri, dikesempatan itulah Batman berjaya menjatuhkan Joker dari bangunan tinggi akan tetapi dia tidak mahu membunuh Joker selepas perjuangannya gagal. Dia mahu Joker dipenjarakan. Sebelum pihak polis tiba untuk memberkas Joker. Kali ini, Joker mengarapkan Dent meneruskan legasinya untuk menunjukkan kepada penduduk Gotham yang perjuangannya masih belum menemui jalan penamat.

Gordon dan pasukan elitnya tiba di bangunan di mana Rachel dibunuh. Disitu juga, dia telah menculik isteri dan anak lelaki Gordon untuk dijadikan tebusan. Dent menembak Gordon terlebih dahulu kemudian mengugutnya untuk membunuh anak lelakinya. Gordon merayu dan tiba tiba Batman muncul untuk menyelamatkan keadaan. Dia merayu agar yang dia bertanggungjawab atas kematian Rachel dan mengarahkan Dent menembaknya menggunakan syiling bertuah. Dent menembak Batman lalu melambungkan lagi syilingnya untuk membunuh Gordon tetapi dia telah dijatuhkan dari bangunan oleh Batman. Dent akhirnya terbunuh. Batman menyesal atas kematian rakan-rakannya termasuk Dent dan Rachel. Dia mengarahkan agar Gordon mengishyistiharkan kepada umum bahawa Batman perlu dipertanggungjawab atas amukan Joker di bandar Gotham kerana dia sahaja yang mengenali Joker sejak dari dulu lagi. Dia tidak mengendahkan arahan Joker sehingga dia melakukan jenayah kejam tersebut. Batman sedia dikutuk, dicaci agar Gotham kembali seperti aman semula. Dia juga perlu bersembunyi dan tidak lagi dipengaruhi oleh pihak polis untuk menjaga keamanan Gotham walaupun secara bersendirian. Selepas pengumuman tersebut untuk memburu Batman, dua orang kananya, Lucius Fox menghapuskan peralatan isyarat sonar Batman dan Alfred Pennyworth membakar surat dari Rachel mengatakan dia merancang hasrat untuk berkahwin dengan Dent.

Pelakon sunting

Anugerah sunting

Senarai anugerah dan pencalonan dari filem The Dark Knight
 

Persembahan Heath Ledger untuk watak Joker menerima pujian yang meluas, mendapatkan Anugerah Akademi untuk Pelakon Pembantu Terbaik

Senarai anugerah dan pencalonanan
Jumlah anugerah dan pencalonan
Jumlah 103 178
References
Award Hari Kategori Pencalon Keputusan Rujukan
Academy Awards February 22, 2009 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [4]
Best Art Direction Nathan Crowley and Peter Lando Tercalon
Best Cinematography Wally Pfister Tercalon
Best Film Editing Lee Smith Tercalon
Best Makeup John Caglione Jr. and Conor O'Sullivan Tercalon
Best Sound Editing Richard King Menang
Best Sound Mixing Lora Hirschberg, Gary Rizzo and Ed Novick Tercalon
Best Visual Effects Nick Davis, Chris Corbould, Tim Webber and Paul Franklin Tercalon
African-American Film Critics Association Awards December 19, 2008 Best Picture The Dark Knight Menang [5]
Best Supporting Actor Heath Ledger Menang
Alliance of Women Film Journalists EDA Awards Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [6]
Special Mention Award The Dark Knight – Joker's first scene Menang
American Cinema Editors Eddie Awards February 15, 2009 Best Edited Feature Film – Dramatic Lee Smith Tercalon [7]
American Film Institute Awards N/A Movies of the Year The Dark Knight Menang [8]
American Society of Cinematographers Awards February 15, 2009 Outstanding Achievement Award – Theatrical Release Wally Pfister Tercalon [9]
Art Directors Guild Awards February 14, 2009 Excellence in Production Design – Fantasy Films Nathan Crowley Menang [10]
Austin Film Critics Association Awards December 16, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [11]
Best Picture The Dark Knight Menang
Best Director Christopher Nolan Menang
Best Adapted Screenplay Christopher Nolan and Jonathan Nolan Menang
Best Original Score James Newton Howard and Hans Zimmer Menang
Australian Film Critics Association Commendation for Best Overseas Film The Dark Knight Menang
Australian Film Institute Awards December 5–6, 2008 International Award for Best Actor Heath Ledger Menang [12]
British Academy Film Awards February 8, 2009 Best Actor in a Supporting Role Heath Ledger Menang [13]
Best Cinematography Wally Pfister Tercalon
Best Costume Design Linda Hemming Tercalon
Best Editing Lee Smith Tercalon
Best Film Music Hans Zimmer and James Newton Howard Tercalon
Best Makeup and Hair Peter Robb-King Tercalon
Best Production Design Nathan Crowley and Peter Lando Tercalon
Best Sound Lora Hirschberg, Richard King, Ed Novick and Gary Rizzo Tercalon
Best Special Visual Effects Chris Corbould, Nick Davis, Paul Franklin and Tim Webber Tercalon
Boston Society of Film Critics December 14, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [14]
Central Ohio Film Critics Association Awards January 8, 2009 Top 10 Film of the Year (#4) The Dark Knight Menang [15]
Best Supporting Actor Heath Ledger Menang
Best Acting Ensemble Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Gary Oldman, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, and Morgan Freeman Menang
Best Cinematography Wally Pfister Menang
Chicago Film Critics Association Awards December 18, 2008 Best Picture The Dark Knight Tercalon [16]
Best Supporting Actor Heath Ledger Menang
Best Director Christopher Nolan Tercalon
Best Original Score James Newton Howard and Hans Zimmer Tercalon
Best Cinematography Wally Pfister Menang
Best Adapted Screenplay Jonathan Nolan and Christopher Nolan Tercalon
Cinema Audio Society Awards February 14, 2009 Outstanding Achievement in Sound Mixing Ed Novick, Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo Tercalon [17]
Costume Designers Guild Awards February 17, 2009 Excellence in Fantasy Film Lindy Hemming Menang [18]
Critics' Choice Awards January 8, 2009 Best Picture The Dark Knight Tercalon [19]
[20]
Best Director Christopher Nolan Tercalon
Best Supporting Actor Heath Ledger Menang
Best Acting Ensemble The Dark Knight cast Tercalon
Best Action Movie The Dark Knight Menang
Best Composer Hans Zimmer and James Newton Howard Tercalon
Dallas–Fort Worth Film Critics Association Awards December 17, 2008 Top 10 Film of the Year (#3) The Dark Knight Menang [21]
[22]
Best Supporting Actor Heath Ledger Menang
Best Cinematography Wally Pfister Menang
Best Director Christopher Nolan Runner-up
Directors Guild of America Awards January 31, 2009 Outstanding Directorial Achievement in Feature Film Christopher Nolan Tercalon [23]
[24]
Empire Awards March 29, 2009 Best Film The Dark Knight Menang [25]
[26]
Best Director Christopher Nolan Menang
Best Actor Christian Bale Menang
Best Sci-Fi/Superhero The Dark Knight Tercalon
Florida Film Critics Circle Awards December 18, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [27]
Best Cinematography Wally Pfister Menang
Golden Globe Awards January 11, 2009 Best Supporting Actor – Motion Picture Heath Ledger Menang [28]
Golden Trailer Awards Best in Show The Dark Knight Menang [29]
Best Action Trailer The Dark Knight Menang
"Batman Teaser" Poster The Dark Knight Tercalon
Best Summer 2008 Blockbuster Poster (teaser) The Dark Knight Menang
Best Motion Title/Graphics The Dark Knight Tercalon
Grammy Awards February 8, 2009 Best Score Soundtrack Album James Newton Howard and Hans Zimmer Menang [30]
Houston Film Critics Society Awards December 17, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [31]
International Film Music Critics Association Awards Film Score of the Year James Newton Howard and Hans Zimmer Tercalon [32]
Best Original Score for an Action/Adventure Film James Newton Howard and Hans Zimmer Tercalon
Iowa Film Critics Awards January 12, 2009 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [33]
Japan Academy Prize February 20, 2009 Outstanding Foreign Language Film The Dark Knight Menang
Kansas City Film Critics Circle Awards Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [34]
Best Fantasy or Horror Film The Dark Knight Menang
Las Vegas Film Critics Society Sierra Awards December 18, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang
London Film Critics' Circle Awards February 4, 2009 Actor of the Year Heath Ledger Tercalon [35]
[36]
British Director of the Year Christopher Nolan Tercalon
Los Angeles Film Critics Association Awards December 9, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [37]
Best Film The Dark Knight Runner-up
Best Director Christopher Nolan Runner-up
Best Production Design Nathan Crowley Runner-up
Motion Picture Sound Editors Golden Reel Awards February 21, 2009 Best Sound Editing: Music in a Feature Film Alex Gibson and Daniel Pinder Menang [38]
Best Sound Editing: Dialogue and ADR in a Feature Film Richard King, Hugo Weng, Linda Folk, and Michael Magill Tercalon
Best Sound Editing: Sound Effects and Foley in a Feature Film Richard King, Christopher Flick, John Roesch, Alyson Dee Moore, Michael W. Mitchell, Hamilton Sterling and Michael Babcock Menang
MTV Movie Awards May 31, 2009 Best Movie The Dark Knight Tercalon [39]
Best Male Performance Christian Bale Tercalon
Best Villain Heath Ledger Menang
Best Fight Christian Bale vs. Heath Ledger Tercalon
National Board of Review Awards January 14, 2009 Top 10 Films of the Year The Dark Knight Menang [40]
National Movie Awards September 8, 2008 Best Superhero Film The Dark Knight Menang [41]
[42]
Best Performance – Male Christian Bale Tercalon
National Society of Film Critics Awards January 3, 2009 Best Supporting Actor Heath Ledger Runner-up [43]
New York Film Critics Online Awards December 15, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [44]
Nickelodeon Kids' Choice Awards March 28, 2009 Favorite Movie The Dark Knight Tercalon [45]
[46]
Oklahoma Film Critics Circle Awards December 23, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [47]
Top Ten Film of the Year The Dark Knight Menang
Online Film Critics Society Awards January 19, 2009 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [48]
Best Director Christopher Nolan Menang
Best Cinematography Wally Pfister Menang
Best Picture The Dark Knight Tercalon
Best Original Score James Newton Howard and Hans Zimmer Menang
Best Adapted Screenplay Jonathan Nolan and Christopher Nolan Tercalon
Best Editing Lee Smith Tercalon
People's Choice Awards January 7, 2009 Favorite Movie The Dark Knight Menang
Favorite Action Movie The Dark Knight Menang
Favorite Cast Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal, and Morgan Freeman Menang
Favorite Male Action Star Christian Bale Tercalon
Favorite Leading Man Christian Bale Tercalon
Favorite On-Screen Match Up Christian Bale and Heath Ledger Menang
Favorite Superhero Christian Bale as Batman Menang
Producers Guild of America Awards January 24, 2009 Outstanding Producer of Theatrical Motion Pictures Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas Tercalon [49]
Project Fanboy Awards March 1, 2009 Best Comic Book to Movie Adaptation Batman: The Dark Knight Menang [50]
Best Comic Book to Movie Adaptation: Actor Heath Ledger Menang
San Diego Film Critics Society Awards December 15, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [51]
[52]
Best Film The Dark Knight Runner-up
San Francisco Film Critics Circle Awards December 15, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [53]
Best Cinematography Wally Pfister Menang
Satellite Awards December 14, 2008 Best Sound (Editing and Mixing) Richard King, Lora Hirschberg, and Gary Rizzo Menang [54]
Best Director Christopher Nolan Tercalon
Best Supporting Actor Heath Ledger Tercalon
Best Visual Effects Nick Davis, Chris Corbould, Tim Webber, Paul Franklin Tercalon
Best Film Editing Lee Smith Tercalon
Saturn Awards June 25, 2009 Best Action, Adventure, or Thriller Film The Dark Knight Menang [55]
[56]
Best Director Christopher Nolan Tercalon
Best Writing Jonathan Nolan and Christopher Nolan Menang
Best Actor Christian Bale Tercalon
Best Actress Maggie Gyllenhaal Tercalon
Best Supporting Actor Aaron Eckhart Tercalon
Heath Ledger Menang
Best Music James Newton Howard and Hans Zimmer Menang
Best Costume Lindy Hemming Tercalon
Best Make-Up John Caglione, Jr. and Conor O’Sullian Tercalon
Best Special Effects Nick Davis, Chis Corbould, Tim Webber, Paul Franklin Menang
Scream Awards October 18, 2008 The Ultimate Scream The Dark Knight Menang [57]
[58]
Best Director Christopher Nolan Menang
Best Screenplay Christopher Nolan and Jonathan Nolan Menang
Best Sequel The Dark Knight Menang
Best F/X The Dark Knight Menang
Best Comic Book Movie The Dark Knight Menang
Best Fantasy Actor Heath Ledger Menang
Best Superhero Christian Bale Menang
Best Villain Heath Ledger Menang
Best Supporting Actor Gary Oldman Menang
The Holy Sh!t Scene of the Year Big Rig Flips over Menang
Best Line Heath Ledger – "I believe that whatever doesn't kill you simply makes you... stranger!" Menang
Best Fantasy Movie The Dark Knight Tercalon
Best Fantasy Actor Christian Bale Tercalon
Best Fantasy Actress Maggie Gyllenhaal Tercalon
Best Villain Aaron Eckhart Tercalon
Best Supporting Actor Michael Caine Tercalon
Best Line Heath Ledger – "Why So Serious?" Tercalon
Heath Ledger – "I'm gonna make this pencil disappear!" Tercalon
The Holy Sh!t Scene of the Year The Batmobile/Batpod Chase Tercalon
Screen Actors Guild Awards January 25, 2009 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [59]
Best Stunt Ensemble The Dark Knight Menang
Southeastern Film Critics Association Awards December 15, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [60]
Top Ten Film of the Year (#4) The Dark Knight Menang
St. Louis Film Critics Association Awards December 15, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [61]
Best Special Effects Nick Davis, Chris Corbould, Tim Webber, Paul Franklin Menang
Best Music James Newton Howard and Hans Zimmer Tercalon
Best Director Christopher Nolan Tercalon
Best Picture The Dark Knight Tercalon
Best Cinematography Wally Pfister Tercalon
Taurus World Stunt Awards May 12, 2009 Best Stunt Coordinator and/or 2nd Unit Director Paul Jennings, Rick LeFevour, Tom Struthers Menang [62]
Best Fight Rob Cooper, Richard Hansen, Mark Mottram, Andy Pilgrim, Dominic Preece, Marvin Stewart-Campbell, Buster Reeves, Steen Young Menang
Best High Work Mark Harper, Luke Kearney, Tom Lowell, Mark Mottram, Brian A. Peters Menang
Best Specialty Stunt Jim Wilkey Menang
Best Work With a Vehicle Rick Avery, Richard Burden, Gillie,McKenzie, George Cottle, Tobiasz Daszkiewicz, James Fierro, Terry Jackson, Tom Lowell, Rick Mille, Jean-Pierre Goy, Jim Wilkey Menang
Teen Choice Awards August 4, 2008 Choice Movie: Summer – Action The Dark Knight Tercalon [63]
Choice Movie: Rumble Christian Bale vs. Heath Ledger Menang
Choice Movie: Summer Actor Heath Ledger Menang
Christian Bale Tercalon
Choice Movie: Summer Actress Maggie Gyllenhaal Tercalon
Toronto Film Critics Association Awards December 17, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [64]
Utah Film Critics Association Awards Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [65]
Best Director Christopher Nolan Runner-up
Best Picture The Dark Knight Menang
Vancouver Film Critics Circle Awards January 13, 2009 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [66]
Visual Effects Society Awards February 10, 2009 Outstanding Models and Miniatures in a Feature Motion Picture (Garbage Truck Crash Models and Miniature) Ian Hunter, Forest Fischer, Branden Seifert, Adam Gelbart Menang [67]
Outstanding Created Environment in a Feature Motion Picture (IMAX Gotham City Scapes) Peter Bebb, David Vickery, Philippe Leprince, Andrew Lockley Menang
Outstanding Special Effects in a Motion Picture Chris Corbould, Peter Notley, Ian Lowe Menang
Washington D.C. Area Film Critics Association Awards December 8, 2008 Best Supporting Actor Heath Ledger Menang [68]
World Soundtrack Academy Awards October 17, 2009 Soundtrack Composer of the Year Hans Zimmer (also for (Frost/Nixon dan Angels & Demons)) Tercalon
Writers Guild of America Awards February 7, 2009 Best Adapted Screenplay Screenplay by Jonathan Nolan and Christopher Nolan; Story by Christopher Nolan and David S. Goyer Tercalon

Rujukan sunting

  1. ^ "The Dark Knight". British Film Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-21. Dicapai pada July 18, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Roger Ebert (July 16, 2008). "The Dark Knight". Chicago Sun-Times.
  3. ^ a b "The Dark Knight (2008)". Box Office Mojo. Internet Movie Database. Dicapai pada March 19, 2009.
  4. ^ "The 81st Academy Awards (2009) Nominees and Winners". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada October 18, 2014. Dicapai pada November 22, 2011.
  5. ^ "Black Film Critics' Picks for 2008". AALBC. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018.
  6. ^ "2008 EDA Awards Winners". Alliance of Women Film Journalists. Diarkibkan daripada yang asal pada February 12, 2015. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  7. ^ "59th Annual ACE Eddie Awards". American Cinema Editors. Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2009. Dicapai pada February 16, 2018.
  8. ^ "AFI Awards 2008". American Film Institute. 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  9. ^ "The ASC Awards for Outstanding Achievement in Cinematography". American Society of Cinematographers. Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2011. Dicapai pada January 21, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  10. ^ "13th Annual Excellence in Production Design Awards". Art Directors Guild. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-01-23. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  11. ^ Jones, Kimberly (December 16, 2008). "Austin Film Critics Association Announces Year-End Awards". Austin Film Critics Association. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 21, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  12. ^ "Heath Ledger gets posthumous film award". Reuters. December 6, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada February 17, 2018. Dicapai pada February 17, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  13. ^ "62nd British Academy Film Awards". British Academy Film Television Award (BAFTA). November 9, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  14. ^ "Hugh Jackman Oscar Host + Surprising Best Actor & Best Picture Ties + Sally Hawkins Academy Award Fave?". Boston Society of Film Critics. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2018. Dicapai pada January 20, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  15. ^ "Awards 2008 – COFCA". Central Ohio Film Critics Association. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  16. ^ "Chicago Film Critics Awards 2008". Chicago Film Critics Association. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2010. Dicapai pada January 21, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  17. ^ "The Winners and Nominees for the Cinema Audio Society Awards for Outstanding Achievement in Sound Mixing For 2008". Cinema Audio Society Awards. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2011. Dicapai pada January 21, 2018.
  18. ^ "11th Annual Awards 2009". Costume Designers Guild. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  19. ^ "Critics' Choice Awards Got "Milk"". CBS News. December 9, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  20. ^ "Critics' Choice Movie Awards Winners (Archive)". Critics' Choice Awards. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  21. ^ "Oscar 2008: Dallas-Fort Worth Film Critics Honor Slumdog Millionaire". EmanuelLevy.com. December 17, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 21, 2018.
  22. ^ "Dallas-Ft. Worth Film Critics". moviecitynews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2018. Dicapai pada January 21, 2018.
  23. ^ Garrett, Diane (January 8, 2009). "DGA unveils director nominees". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada February 17, 2018. Dicapai pada February 17, 2018.
  24. ^ "All Winners of 2008 DGA Awards and Special Award Recipients". Directors Guild of America. January 31, 1009. Diarkibkan daripada yang asal pada February 17, 2018. Dicapai pada February 17, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  25. ^ Reynolds, Simon (March 30, 2009). "Empire Awards 2009: The Winners". Digital Spy. Hearst Magazines. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2018. Dicapai pada February 16, 2018.
  26. ^ Reynolds, Simon (March 2, 2009). "'Sweeney Todd' leads Empire noms". Digital Spy. Hearst Magazines. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2018. Dicapai pada February 16, 2018.
  27. ^ "2008 FFCC Award Winners". Florida Film Critics Circle. November 16, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada March 18, 2014. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  28. ^ "66th Annual Golden Globe Award Winners". Hollywood Foreign Press Association. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2013. Dicapai pada July 25, 2015.
  29. ^ "Golden Trailer Awards". Golden Trailer Awards. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-28. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  30. ^ "51st Annual Grammy Awards – 2008". grammy.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 21, 2018.
  31. ^ "2008 Official Awards Ballot with winners in bold" (PDF). Houston Film Critics Society. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada July 12, 2011. Dicapai pada January 18, 2018.
  32. ^ "2008 IFMCA Awards". International Film Music Critics Association. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  33. ^ "2008 Iowa Film Critics". Iowa Film Critics. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  34. ^ "KCFCC Award Winners – 2000-09". Kansas City Film Critics Circle. Diarkibkan daripada yang asal pada March 18, 2014. Dicapai pada January 22, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  35. ^ "London Critics' Circle Film Awards nominees". awardsdaily.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018.
  36. ^ Lodge, Guy (February 4, 2009). "'Wrestler' rules London crix awards". in contention.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2013. Dicapai pada January 23, 2018.
  37. ^ Billington, Alex (December 9, 2008). "Los Angeles Film Critics Association Awards for 2008". firstshowing.net. Diarkibkan daripada yang asal pada February 21, 2013. Dicapai pada January 23, 2018.
  38. ^ "2009 Golden Reel Award Nominees: Feature Films". Motion Picture Sound Editors. Diarkibkan daripada yang asal pada June 30, 2012. Dicapai pada February 17, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  39. ^ Sciretta, Peter (May 31, 2009). "2009 MTV Movie Awards Winners". /Film. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2013. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  40. ^ "2008 Archives – National Board of Review". National Board of Review. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  41. ^ "2008 National Movie Awards winners announced". UK Cinema Association. September 9, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  42. ^ "Mamma Mia! wins best musical at National Movie Awards". The Daily Telegraph. Telegraph Media Group. September 9, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2012. Dicapai pada January 23, 2018.
  43. ^ "'Waltz with Bashir' Tops National Society of Film Critics Awards". Alt Film Guide. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  44. ^ "New York Film Critics Online – Awards Archive". New York Film Critics Online. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2013. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  45. ^ "Nickelodeon Kids' Choice Awards 2009 Press Kit – Nominees". 2009 Kids' Choice Awards. Viacom International. March 28, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2013. Dicapai pada January 23, 2018.
  46. ^ "Nickelodeon Kids' Choice Awards 2009 Press Kit – Winners Release". 2009 Kids' Choice Awards. Viacom International. March 28, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada June 29, 2012. Dicapai pada January 23, 2018.
  47. ^ McDonnell, Brandy (December 23, 2008). "Oklahoma film critics announce top film picks". News OK. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018.
  48. ^ "2008 Awards (12th Annual)". Online Film Critics Society. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  49. ^ "2009 PGA Award Winners – Producers Guild of America". Producers Guild of America. January 24, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2018. Dicapai pada January 20, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  50. ^ "Project Fanboy Award Winners Announced at MegaCon". Project Fanboy. March 3, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  51. ^ "2008 Awards". San Diego Film Critics Society. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  52. ^ "Oscar 2008: San Diego Film Critics Honor Slumdog Millionaire". Emanuel Levy. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  53. ^ "2008 San Francisco Film Critics Circle Awards". San Francisco Film Critics Circle. Diarkibkan daripada yang asal pada March 18, 2014. Dicapai pada January 21, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  54. ^ "2008 – Categories". International Press Academy. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  55. ^ "The 35th Annual Saturn Award Winners!". comingsoon.net. June 25, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018.
  56. ^ Seijas, Casey (March 11, 2009). "'The Dark Knight' and 'Iron Man' Lead 35th Saturn Award Nominations". MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  57. ^ Seijas, Casey (September 15, 2008). "Comics Take Over '2008 Scream Awards' as Nominees Announced". MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  58. ^ Sciretta, Peter (October 20, 2008). "2008 Scream Award Winners". /Film. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  59. ^ "The Annual 15th Screen Actors Guild Awards". Screen Actors Guild. Diarkibkan daripada yang asal pada September 13, 2012. Dicapai pada January 24, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  60. ^ Hanke, Jan (January 7, 2009). "SEFCA Awards for 2008". Mountain Xpress. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 24, 2018.
  61. ^ "St. Louis Film Critics 2008 Awards". MCN Awards Watch. Diarkibkan daripada yang asal pada January 9, 2010. Dicapai pada February 17, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  62. ^ "2009 Taurus World Stunt Awards – Winners & Nominees". Taurus World Stunt Awards. May 12, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2018. Dicapai pada January 20, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  63. ^ "2008 Teen Choice Awards winners and nominees". The Envelope. June 17, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2008. Dicapai pada January 23, 2018.
  64. ^ "Past Award Winners – Toronto Film Critics Association". Toronto Film Critics Association. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2014. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  65. ^ "Utah Film Critics". Movie City News. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2013. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  66. ^ "9th Annual Award Winners". Vancouver Film Critics Circle. January 12, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2018. Dicapai pada January 23, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  67. ^ "7th Annual VES Awards – Visual Effects Society". Visual Effects Society. February 10, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2018. Dicapai pada January 20, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)
  68. ^ "2008 WAFCA Awards – The Washington DC Area Film Critics Association (WAFCA)". Washington D.C. Area Film Critics Association. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2018. Dicapai pada January 20, 2018. Italic or bold markup not allowed in: |website= (bantuan)

Pautan luar sunting