The Godfather Part II

The Godfather Part II merupakan sebuah filem drama jenayah Amerika Syarikat tahun 1974 arahan Francis Ford Coppola. Ia merupakan kesinambungan kepada filem The Godfather adaptasi sebahagian besar novel berjudul sama karya Mario Puzo, malah filem ini sendirinya adaptasi novel susulan karya asal bersama sebahagian tersisa novel pertama yang masih belum diadaptasi.

The Godfather Part II
Poster tayangan panggung wayang
PengarahFrancis Ford Coppola
Lakon layar
BerdasarkanThe Godfather oleh
Mario Puzo
Dihasilkan olehFrancis Ford Coppola
Dibintangi
SinematografiGordon Willis
Disunting oleh
Muzik olehNino Rota
Syarikat
penerbitan
Coppola Company
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
  • 12 Disember 1974 (1974-12-12) (B. R. New York)
  • 20 Disember 1974 (1974-12-20) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
200 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
Bahasa
BajetUSD13 juta[2][3]
Pecah panggung$47.5–57.3 juta (Amerika Utara)[2][3]

Susulan filem ini The Godfather Part III, diterbitkan pada tahun 1990.

Sinopsis sunting

Pada tahun 1901, Vito Andolini yang berumur sembilan tahun menjadi yatim piatu dan sebatang kara setelah ibu bapa dan kakaknya terbunuh setelah melecehkan Mafia yang dipimpin Don Ciccio. Vito pun melarikan diri ke New York, Amerika Syarikat dan mendapatkan nama Vito Corleone sebagai tanda akan tempat asalnya.

16 tahun kemudian, tepatnya pada tahun 1917, Vito telah menikah Carmela dan tinggal bersama Sonny. Dia bekerja sebagai pelayan di sebuah kedai di New York. Namun tiba-tiba, Don Fanucci seorang gangster yang terkenal di wilayah kedai iaitu, tempat Vito bekerja datang menagih wang perlindungan serta memaksa pemilik kedia untuk memecat Vito dan menggantinya dengan anak saudara Fanucci. Vito pun dipecat dan mulai bekerja dalam aksi pencurian rumah mewah bersama jirannya, Peter Clemeza.

Tiga tahun kemudian, Vito yang telah membuat pakatan dengan Peter Clemenza dan Sal Tessio, harus menghadapi tekanan dari Don Fanucci, namun hal itu tidak berakhir lama karena Vito pun berhasil membunuh Don Fanucci dan menjadi seseorang yang dipandang di New York. Setelah itu, Vito bersama dengan isterinya dan keempat-empat anaknya (Sonny, Fredo, Michael, Connie) mengunjungi kampung halaman di Corleone, Sisilia, Itali. Vito pun bertemu Don Ciccio dan berhasil membalaskan dendamnya dengan menusuk pisau ke dadanya dan membelah perutnya, Vito pun melarikan diri dan berhasil pergi.

Beberapa tahun setelah The Godfather pertama, tepatnya tahun 1958, Michael telah berhasil memperluas kawasan kekuasaannya hingga sampai ke tanah Nevada. Michael pun mulai melakukan bisnis dengan Hyman Roth yang seorang Gangster Florida Yahudi. Namun tiba waktu dimana Michael dan isterinya, Kay hampir terbunuh akibat tembakan yang diarahkan ke bilik mereka. Akibat ada perasaan takut pada Michael, dia pun segara memberi amanah kepada Tom Hagen untuk menggantikan dan melindungi isteri serta anak-anaknya apabila ia terbunuh. Namun begitu, masalah lain pun tiba-tiba muncul apabila Caporegime Keluarga Corleone baru Frank Pentangelli menganggap bahwa Michael telah mengabaikan kawasan kekuasaan di New York sehingga daerah tersebut terancam oleh keluarga jenayah baru "Rosato Bersaudara".

Michael mulai beranggap bahawa Hyman Roth lah yang ingin membunuh Michael, selain kerana ingin kekuasaan, Roth juga merupakan rakan rapat Moe Greene yang dibunuh oleh Michael. Meskipun begitu, Michael tetap berbisnis dengan Roth dan berpura-pura bertindak sebagai pakatan yang setia.mHal itu membawa mereka ke bisnis yang lebih dalam di Cuba. Di Cuba, Michael bersama kakaknya, Fredo datang di sambutan tahun baru, disana Michael pun mengetahui bahwa Fredo telah melakukan komunikasi dengan tangan kanan Roth, Johnny Ola dan berkemungkinan besar membantu percubaan pembunuhan michael di Nevada. Merasa harus menyingkirkan musuhnya, dimalam yang sama Michael memerintahkan pengawalnya, Bussetta untuk membunuh Ola dan Roth. Walaupun sidah berjaya membunuh Ola, Bussetta tewas akibat terbunuh polis saat ingin membunuh Roth.

Barisan pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "THE GODFATHER II". British Board of Film Classification. Dicapai pada 20 Disember 2014.
  2. ^ a b "The Godfather Part II (1974)". Box Office Mojo. Dicapai pada 26 Mei 2014.
  3. ^ a b "The Godfather: Part II - Box Office Data, DVD and Blu-ray Sales, Movie News, Cast and Crew Information". The Numbers. Dicapai pada 20 Disember 2014.

Pautan luar sunting