The Life and Death of 9413: a Hollywood Extra

The Life and Death of 9413: a Hollywood Extra ialah filem pendek eksperimen senyap Amerika Syarikat 1928 yang ditulis bersama dan arahan bersama oleh Robert Florey dan Slavko Vorkapić. Dianggap sebagai mercu tanda pawagam avant-garde Amerika, ia mengisahkan seorang lelaki (Jules Raucourt) yang datang ke Hollywood dengan impian untuk menjadi bintang; dia gagal dan menjadi tidak berperikemanusiaan, dengan eksekutif studio mengurangkannya kepada peranan tambahan dan menulis nombor "9413" di dahinya.

The Life and Death of 9413:
a Hollywood Extra
Kad tajuk filem
Pengarah
Penulis
  • Robert Florey
  • Slavko Vorkapić
Dihasilkan oleh
Dibintangi
  • Jules Raucourt
  • Voya George
  • Adriane Marsh
Sinematografi
Muzik olehGeorge Gershwin
Diedarkan olehFBO Pictures Corporation
Tarikh tayangan
1928
Masa tayangan
11 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaSenyap (antaratajuk Inggeris)
BajetAS$97

Tidak seperti kebanyakan filem eksperimen, ia menerima tayangan meluas oleh FBO Pictures Corporation di lebih 700 teater di Amerika Utara dan Eropah. Filem ini telah diterima baik oleh pengkritik kontemporari dan masa kini; menurut ahli sejarah filem Brian Taves, "Lebih daripada mana-mana filem Amerika lain, ia memulakan avant-garde di negara ini".[1] Pada tahun 1997, ia telah dipilih untuk dipelihara oleh Pejabat Pendaftaran Filem Kebangsaan.[2][3] Florey menulis dan mengarahkan bersama Hollywood Boulevard (1936), versi filem yang lebih ringan.

Rujukan sunting

Nota kaki sunting

  1. ^ Taves 1998
  2. ^ "Complete National Film Registry Listing". Library of Congress. Dicapai pada May 4, 2020.
  3. ^ "New to the National Film Registry". www.loc.gov – Library of Congress Information Bulletin. December 1997. Dicapai pada July 22, 2020.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting