Tim Tam ialah jenama biskut coklat yang dibuat oleh syarikat biskut Australia Arnott's. Biskut ini terdiri dari dua biskut malt yang dipisahkan dengan isian krim coklat muda dan dilapisi dengan lapisan coklat bertekstur.[1]

Tim Tam
Sepiring Tim Tam
Jenis produkMakanan ringan
PemilikArnott's Biscuits
Negara asalAustralia
Laman sesawangwww.arnotts.com.au/products/tim-tam/

Sejarah sunting

Biskuit ini dibuat oleh Ian Norris, yang merupakan pengarah teknologi makanan di Arnott's. Sepanjang 1958, beliau melakukan perjalanan seluruh dunia mencari inspirasi untuk produk baru. Sewaktu berada di England, beliau menemui biskuit Penguin dan memutuskan untuk mencuba "membuat yang lebih baik".[2]

Tim Tam mula dipasarkan pada tahun 1964.[3][4] Mereka diberi nama oleh Ross Arnott, yang menghadirkan Kentucky Derby 1958 dan memutuskan bahawa nama kuda pemenang, Tim Tam, sesuai dengan jenama biskut baru yang diperkenalkan.[5]

Terlepas dari biskut Penguin, produk yang serupa dengan Tim Tam termasuk "Temptins dari Dick Smith Foods, "Chit Chats" dari New Zealand,[2] produk "Choccy Slam" dari Woolworth Australia, jenama biskut "Chocolate Surrenders" dari Coles Supermarkets, dan pelbagai produk "jenama terkenal" serupa yang dipasarkan oleh pasar raya United Kingdom.

Rujukan sunting

  1. ^ Gomes, Luke Henriques (1 February 2017). "Australia's favourite choc bikkie, Tim Tams, takes on America". The New Daily.
  2. ^ a b Needham, Kristy (18 April 2003). "Branding rivals will never take the biscuit, says Mr Tim Tam". The Sydney Morning Herald. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 May 2014. Dicapai pada 5 October 2013.
  3. ^ Pulley, Roz (24 September 2005). "Welcome to Cairns... Tim Tam capital of OZ". The Cairns Post. News Corporation. m/s. 3.
  4. ^ "Tim Tam biscuits turn 50". Herald Sun. News Corp Australia. AAP. 16 February 2014. Dicapai pada 16 February 2014.
  5. ^ "Arnott's Product Range – Tim Tam". Arnott's Biscuits Limited. 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 October 2006. Dicapai pada 20 October 2006.

Pautan luar sunting