Torso atau batang badan ialah istilah anatomi bagi bahagian tengah, atau teras badan dalam banyak haiwan (termasuk manusia), dari mana kepala, leher, anggota badan, ekor dan anggota pelengkap lain terbit. Batang badan tetrapod, termasuk tubuh manusia, biasanya dibahagikan kepada segmen toraks (juga dikenali sebagai torso atas, di mana kaki depan memanjang), segmen abdomen (juga dikenali sebagai "bahagian tengah"), dan segmen pelvis dan perineum (kadang-kadang dikenali bersama-sama dengan perut sebagai bahagian torso bawah, di mana anggota belakang memanjang).[1]

Torso
Torso manusia lelaki
Butiran
Pengenalpastian
nama bahasa Latintruncus
MeSHD060726
TAA01.1.00.013
A14.1.09.244
A14.2.03.003
FMAFMA:7181
Terminologi anatomi

Anatomi sunting

Organ utama sunting

 
Unjuran permukaan organ utama torso, menggunakan lajur vertebra dan sangkar rusuk sebagai sumber rujukan utama.

Pada manusia, kebanyakan organ kritikal, kecuali otak, terletak di dalam torso. Di bahagian atas dada, jantung dan peparu dilindungi oleh sangkar rusuk, dan bahagian abdomen mengandungi kebanyakan organ yang bertanggungjawab dalam penghadaman: perut yang memecahkan makanan yang dicerna sebahagiannya melalui asid gastrik; hati yang menghasilkan hempedu yang diperlukan untuk penghadaman; usus besar dan kecil yang mengekstrak nutrien daripada makanan; dubur, dari mana sisa najis dikeluarkan; rektum, yang menyimpan najis; pundi hempedu, yang menyimpan dan menumpukan hempedu; buah pinggang, yang menghasilkan air kencing; ureter yang menghantarnya ke pundi kencing untuk disimpan; dan uretra, yang mengeluarkan air kencing, dan bagi lelaki, menghantar sperma melalui vesikel semen. Akhir sekali, kawasan pelvis menempatkan kedua-dua organ pembiakan lelaki dan wanita.

Kumpulan otot utama sunting

Batang tubuh juga mempunyai banyak kumpulan otot utama dalam badan tetrapod, termasuk:

Bekalan saraf sunting

Organ, otot dan kandungan lain badan dibekalkan oleh saraf, yang kebanyakannya berasal sebagai akar saraf dari bahagian toraks dan lumbar saraf tunjang. Sesetengah organ juga menerima bekalan saraf daripada saraf vagus. Sensasi pada kulit disediakan oleh:

  • Cabang kulit sisi
  • Cabang kulit dorsal

Rujukan sunting