Transmisi boleh laras berterusan

Jenis transmisi
Manual

Tidak segerak
Automatik

Separa automatik

Boleh laras berterusan
Gear basikal

Transmisi boleh laras berterusan (CVT) adalah sejenis sistem transmisi yang boleh menukar tanpa langkah melalui suatu bilangan nisbah gear berkesan yang tak terhingga antara nilai maksimum dan nilai minimum. Ia bertentangan dengan transmisi mekanikal lain yang hanya membenarkan beberapa bilangan nisbah gear tertentu untuk dipilih. Keanjalan CVT membolehkan aci pacuan untuk mengekalkan kelajuan sudut yang malar melalui satu banjaran kelajuan keluaran. Ia mampu menghasilkan penggunaan bahan api yang lebih baik daripada sistem transmisi lain dengan membenarkan enjin berjalan pada putaran seminitnya (RPM) yang paling cekap pada satu banjaran kelajuan kenderaan.

The Evans friction cone
 
The Evans friction cone

Penggunaan sunting

 
A belt-driven CVT

Kebanyakan traktor kecil bagi kegunaan rumah dan taman menggunakan sistem CVT hidrostatik atau tali sawat getah yang mudah. Contohnya, barisan kenderaan utiliti kecil John Deere Gator menggunakan sistem tali sawat dengan takal kon. Ia mampu menghamburkan banyak kuasa serta mampu mencecah 16-24 km/j tanpa memerlukan penggunaan klac ataupun menukar gear. Kebanyakan kenderaan salji serta skuter menggunakan CVT. Lazimnya hampir kesemua sistem CVT pada kenderaan salji serta skuter adalah jenis tali sawat getah/takal boleh laras.

Sesetengah pembajak gabungan mempunyai CVT. CVT tersebut membenarkan kelajuan mara bagi pembajak untuk diubah secara bebas daripada kelajuan enjin. Ini membolehkan pengendali untuk memperlahankan atau melajukan pembajak apabila diperlukan untuk menampung variasi ketebalan hasil tanaman.

CVT telah digunakan di dalam sistem penjanaan elektrik kapal terbang sejak tahun 1950an dan pada kereta lumba SCCA Formula 500 sejak awal 1970an. Terbaru, sistem CVT dibangunkan untuk go-kart dan ia terbukti meningkatkan prestasi serta jangka hayat enjin.

Kebaikan dan kelemahan sunting

Kebaikan sunting

  • CVT boleh memampas untuk mengubah kelajuan kenderaan, membenarkan kelajuan enjin dikekalkan pada tahap kecekapan mekanikal kemuncaknya. Ini menambah baik penjimatan bahan api, dan seterusnya, pelepasan asap.
  • CVT beroperasi dengan lancar kerana tiada penukaran gear yang boleh menyebabkan kejutan gear.
  • Terdapat kurang bahagian bergerak pada kotak gear CVT.
  • Kos pembinaan kotak gear CVT adalah lebih murah.
  • Kotak gear CVT tidak memerlukan penukaran bendalir transmisi automatik sebagaimana transmisi automatik konvensional, kecuali pada kereta.

Kelemahan sunting

  • Kebanyakan kereta CVT terawal mempunyai prestasi mengecewakan. Model Ford Fiesta 1.1 CTX asal misalnya, menggunakan 8.2 peratus lebih petrol daripada versi transmisi manual dalam pemanduan bandar.[1]
  • CVT beroperasi dengan lancar, menyebabkan muncul persepsi kononnya kenderaan CVT kurang berkuasa, kerana ramai pemandu yang menjangkakan berlaku kejutan gear semasa mula bergerak. Walau bagaimanapun, "kejutan gear" boleh ditiru oleh perisian kawalan CVT pada sesetengah kereta CVT yang lebih canggih.
  • Oleh kerana CVT mengekalkan kelajuan enjin malar pada satu banjaran kelajuan kenderaan, menekan injak pemecut memang melajukan kenderaan tetapi tidak banyak mengubah bunyi enjin. Sekali lagi, ia mengakibatkan tanggapan kekurangan kuasa pada kenderaan CVT kerana berlaku kekeliruan pada sesetengah pemandu.
  • Keupayaan CVT untuk mengendalikan kilasan dihadkan oleh kekuatan bahan medium transmisi (biasanya tali sawat atau rantai), serta keupayaannya untuk menampung kehausan akibat geseran di antara sumber kilasan dengan medium transmisi (dalam CVT pacuan geseran). CVT keluaran sebelum tahun 2005 yang rata-ratanya jenis pacuan rantai atau tali sawat hanya terhad kepada skuter, kereta berkuasa rendah serta mesin-mesin berkuasa rendah yang lain. Unit yang menggunakan pelincir lebih maju, walau bagaimanapun, terbukti mampu menampung apa jua jumlah kilasan pada kenderaan pengeluaran, termasuklah bas, lori dan jentera berat.
  • Sebagai mana jenis transmisi automatik yang lain, ia mungkin ditolak di sesetengah kawasan, berikutan kos atau tradisi, terutamanya melibatkan pasaran kereta kecil di Eropah (terutamanya di Itali). Sebaliknya, kereta transmisi automatik mendominasi pasaran kenderaan di AS dan Jepun dalam semua kelas dan saiz.

Jenis sunting

Terdapat beberapa jenis sistem CVT, antaranya:-

  • Takal diameter boleh laras (VDP)
  • Toroidal (berasaskan penggelek)
  • Transmisi boleh laras tak terhingga
  • CVT gear sala
  • CVT hidrostatik
  • Transmisi roda bergigi boleh laras
  • CVT kon
  • CVT penggelek jejari

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Poulton, M.L. (1997). Fuel Efficient Car Technology. Computational Mechanics Publications. m/s. 69. ISBN 1853124478.