Tunjuk perasaan Mahsa Amini

Tunjuk perasaan Mahsa Amini ialah siri protes dan pergolakan awam yang berterusan terhadap kerajaan Iran yang bermula di Tehran pada 16 September 2022. Protes bermula sebagai reaksi terhadap insiden kematian Mahsa Amini (Parsi: مهسا امینی), seorang wanita Iran berusia 22 tahun yang meninggal dunia dalam tahanan polis. Menurut saksi mata, dia dipukul oleh Peronda Bimbingan, pengawal selia akhlak Iran, dan dituduh melanggar undang-undang hijab wajib Iran, dengan hukuman kerana memakai tudung secara "tidak wajar".[1] Polis Iran menafikan bahawa Amini dipukul semasa dia dalam tahanan. [2]

Protes berkaitan Mahsa Amini bermula beberapa jam selepas kematiannya di Tehran. Bantahan mula-mula bermula di hospital tempat Amini dirawat, dan kemudian cepat merebak ke bandar lain, pertama di wilayah asal Amini di Kurdistan, termasuk di Saqqez, Sanandaj, Divandarreh, Baneh dan Bijar.[3][4]

Setakat 23 September 2022, paling kurang 50 penunjuk perasaan terbunuh dalam campur tangan kerajaan, menjadikan protes ini paling berdarah sejak protes 2019–2020 dengan lebih 1,500 nyawa terkorban.[5] Protes ini juga menerbitkan sekatan Internet besar-besaran oleh kerajaan.[6] Tindak balas kerajaan kebanyakannya ditentang secara global, dengan Jabatan Perbendaharaan Amerika bertindak menyekat pihak Peronda dan pegawai-pegawai tinggi Iran.

Latar belakang sunting

Protes Iran terhadap peraturan kewajipan bertudung bermula pada 2017. Mahsa Amini ialah seorang wanita Iran Kurdi berusia 22 tahun yang telah ditangkap oleh Peronda Panduan pada 14 September 2022 kerana pemakaian "tudung yang tidak betul." Polis dituduh memukulnya hingga cedera parah di kepala;[7] Amini telah disahkan meninggal dunia pada 16 September. Selepas pengebumiannya, protes telah diadakan di beberapa bahagian di Iran. Protes di seluruh negara kemudiannya dipanggil dari wilayah Kurdistan ke Tehran pada 18 September. Parti Kurdistan Iran dan aktivis sivil dan politik dari Kurdistan mengisytiharkan hari Isnin sebagai hari mogok umum.[8][9][10]

Slogan sunting

 
"Wanita, nyawa, kebebasan"; salah satu slogan utama penunjuk perasaan

Penunjuk perasaan telah menggunakan pelbagai slogan dan pelekat dalam protes ini, yang secara langsung mengkritik kerajaan negara dan pemimpinnya, Khamenei. Penunjuk perasaan telah menunjukkan penentangan yang kuat terhadap tindakan pelanggaran hak asasi manusia yang dilakukan oleh Peronda Panduan Iran khususnya.[11] "Wanita, Nyawa, Kebebasan" (Parsi: زن، زندگی، آزادی, rumi: Zan, Zendegī, Āzādī, Bahasa Kurdi: ژن، ژیان، ئازادی) ialah slogan popular protes.[12]

Internet terputus sunting

Untuk menghalang gambar dan video protes daripada disiarkan di Internet serta mencapai agensi berita utama dunia, kerajaan pada mulanya memutuskan rangkaian Internet dan saluran media sosial di bandar Saqqez dan Sanandaj selama beberapa hari. Tatkala protes merebak ke seluruh Iran, kerajaan Republik Islam memutuskan seluruh Internet di seluruh Iran.[13] Di Twitter, platform pemesejan WhatsApp menyatakan bahawa ia sedang berusaha untuk memastikan pengguna Iran sentiasa berhubung dan tidak akan menyekat nombor telefon Iran.[14] Televisyen negara Iran cuba mengawal protes dengan menyiarkan program propaganda menentang protes popular. Juga, penyokong kerajaan Iran, diiringi oleh polis kerajaan Iran, membantah di jalanan dengan slogan menentang penunjuk perasaan Iran, Amerika dan United Kingdom.[15]

Rujukan sunting

  1. ^ Strzyżyńska, Weronika (16 September 2022). "Iranian woman dies 'after being beaten by morality police' over hijab law". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 September 2022.
  2. ^ Motamedi, Maziar. "Iran denies Mahsa Amini, woman who died in custody, was beaten" (dalam bahasa Inggeris). Al Jazeera. Dicapai pada 24 September 2022.
  3. ^ AP, AFP (20 September 2022). "Mahsa Amini: EU concern over woman who died after being stopped by morality police". Euronews.
  4. ^ "Protests flare across Iran in violent unrest over woman's death". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 20 September 2022. Dicapai pada 23 September 2022.
  5. ^ "Eʿterāżāt dar Irān; Afzāyeš-e Āmār-e Koštešodegān be biš az 30 Hamzamān bā Eḫtelāl dar Internet" اعتراضات در ایران؛ افزایش آمار کشته‌شدگان به بیش از ۳۰ نفر همزمان با اختلال در اینترنت [Protests in Iran; The Number of Those Killed has Increased to over 30 People Simultaneously With Internet Blackout]. Iran Human Rights (dalam bahasa Parsi). Dicapai pada 22 September 2022.
  6. ^ "Iran restricts access to WhatsApp and Instagram in response to Mahsa Amini protests". 21 September 2022.
  7. ^ "Head of Iran's morality police reportedly suspended amid protests". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). 19 September 2022. Dicapai pada 25 September 2022.
  8. ^ Protests Spread From Hijab Victim's Hometown To Other cities, Iran International, 2022
  9. ^ Hengaw report No. 2 regarding Saqqez and Sanandaj protests, Hengaw News Agency, 2022
  10. ^ Internet disrupted in Iran amid protests over death of Mahsa, Iran Wire, 2022
  11. ^ "Peyvastan Dānešǧūyān-e Irān be Eʿterāżāt-e Mardomī ʿAlīye Qatl-e Mahsā Amīnī" پیوستن دانشجویان ایران به اعتراضات مردمی علیه قتل مهسا امینی [Iran's University Students are Joining Popular Protests against the Murder of Mahsa Amini]. Al-Arabia Farsi (dalam bahasa Parsi). 20 September 2022. Dicapai pada 23 September 2022.
  12. ^ "Ḫašm-e ʿOmūmī az Ǧānbâḫtan-e Mahsā Amīnī; Moʿtareżān-e Šoʿār "Zan, Zendegī, Āzādī" sar Dādand" خشم عمومی از جان‌باختن مهسا امینی؛ معترضان شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند [Public Outcry over the Death of Mahsa Amini; Protestors Chanted the Slogan "Woman, Life, Freedom"]. Radio Farda (dalam bahasa Parsi). Dicapai pada 23 September 2022.
  13. ^ Iranians see widespread internet blackout amid mass protests, AP News, 21 September 2022
  14. ^ Reuters (22 September 2022). "Iranian protesters torch police stations as unrest over woman's death spreads". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 September 2022.
  15. ^ government reactions to protests; The threat of the universe to "not spare."