Ub Iwerks, A.S.C. (24 Mac 1901 – 7 Julai 1971) ialah seorang juruanimasi, kartunis dan juruteknik kesan khas yang terkenal kerana bekerja dengan Walt Disney. Beliau lahir dengan nama Ubbe Ert Iwwerks di Kansas City, Missouri.

Ub Iwerks
Fail:Ub-iwerks.jpg
Gambar foto publisiti (c. 1929) Ub Iwerks bersama lukisan Mickey Mouse.
Kelahiran
Ubbe Ert Iwwerks

(1901-03-24)24 Mac 1901
Meninggal duniaJulai 7, 1971(1971-07-07) (umur 70)
PekerjaanJuruanimasi
Kartunis
Penerbit filem
Juruteknik kesan khas
Tahun aktif1920–1965

Iwerks adalah berketurunan Frisia. Pada tahun 1869, bapanya, Eert Ubbe Iwwerks, berhijrah ke Amerika Syarikat dari kampung Uttum di Frisia Timur (di Jerman barat laut, kini sebahagian perbandaran Krummhörn). Nama asal Ub boleh dilihat pada filem pendek Alice Comedies yang ditandatanganinya. Beberapa tahun kemudian, beliau mempermudahkan namanya kepada “Ub Iwerks” (disebut /ˈʌb ˈаɪwɜrks/).

Kerjaya sunting

Iwerks dianggap ramai sebagai sahabat paling akrab kepada Walt Disney, dan menghabiskan kebanyakan kerjayanya bersama Disney. Mereka berdua mula berkenalan pada tahun 1919 ketika bekerja di Studio Seni Pesman Art di Bandaraya Kansas,[1] lalu memulakan perniagaan seni komersil bersama-sama.[2] Kemudian, Disney dan Iwerks bekerja sebagai pengilustrasi untuk Kansas City Slide Newspaper Company[3] (kemudian dinamakan The Kansas City Film Ad Company).[4] Ketika bertugas di Kansas City Film Ad Company, Disney memutuskan untuk beralih ke bidang animasi,[5] lalu disertai oleh Iwerks.

Iwerks bertanggungjawab atas gaya tersendiri yang kelihatan pada kartun animasi Disney yang terawal, termasuk rekaan Mickey Mouse. Pada tahun 1922, apabila Walt memulakan siri kartun Laugh-O-Gram, Iwerks menyertainya sebagai ketua juruanimasi. Malangnya, studio Laugh-O-Gram muflis, tetapi pada tahun 1923, Iwerks setia menyertai perpindahan Disney ke Los Angeles untuk mengusahakan siri kartun baru yang dikenali sebagai Alice Comedies. Selepas siri Alice berakhir, Disney meminta Iwerks untuk mereka watak baru. Kartun sulung Oswald the Lucky Rabbit dianimasi sepenuhnya oleh Ub Iwerks. Selepas kartun pertama itu, Oswald direka semula atas desakan Universal, yang akhirnya bersetuju untuk mengedarkan siri kartun baru berkenaan pada tahun 1927.

Pada musim bunga tahun 1928, Disney kehilangan hak milik watak Oswald, lebih-lebih lagi kehilangan ramai pekerjanya; tidak lama kemudian Disney berpisah dari Universal.[6] Disney meminta Iwerks yang masih setia bersamanya untuk melukis idea watak baru. Iwerks mencuba lakaran katak, anjing dan kucing, tetapi semua ini gagal memikat hati Disney. Antara watak-watak yang ditolak itu termasuk lembu betina dan kuda jantan; lama-kelamaan watak-watak tersebut diambil semula sebagai Clarabelle Cow dan Horace Horsecollar.[7] Akhirnya, Ub Iwerks mendapatkan ilham dari gambar lama. Pada tahun 1925, Hugh Harman melukis beberapa lakaran tikus di keliling sehelai gambar foto Walt Disney. Inilah ilham kepada Ub Iwerks untuk mencipta watak tikus baru untuk Disney, iaitu Mickey Mouse.[8]

Kartun-kartun terawal Mickey Mouse dan Silly Symphonies dianimasi hampir sepenuhnya oleh Iwerks. Bagaimanapun, semakin banyak kartun yang dilukis oleh Iwerks setiap hari, semakin sukar untuk dirinya memenuhi tuntutan Disney yang makin payah;[9] apatah lagi, Iwerks merasa dirinya tidak dihargai atas sumbangannya dalam menjayakan kartun Walt Disney.[10] Lama-kelamaan, persahabatan Iwerks dan Disney semakin tegang dan akhirnya terputus apabila Iwerks menerima kontrak dari seorang pesaing Disney, iaitu Pat Powers untuk meninggalkan Disney dan membuka studio animasi baru yang membawa namanya. (Powers dan Disney sebelum ini berselisih kerana Disney menggunakan sistem pembunyian filem Powers Cinephone—yang sebenarnya ditiru oleh Powers dari DeForest Phonofilm tanpa penghargaan—untuk kartun-kartun terawal Disney.)

 
Sinbad the Sailor - 1935

Studio Iwerks Studio dibuka pada tahun 1930. Pihak penyokong kewangan pimpinan Pat Powers merasai bahawa Iwerks bertanggungjawab atas kebanyakan kejayaan awal Disney. Walaupun perniagaan animasi Disney terkena tempias dari pemergian Iwerks, namun akhirnya pulih sebaik Disney membawa masuk bakat juruanimasi baru.

Walaupun berkontrak dengan MGM untuk mengedarkan karya kartunnya, serta pengenalan watak baru iaitu Flip the Frog dan Willie Whopper, studio Iwerks tidak pernah mencapai kejayaan besar dan gagal menyaingi Disney atau Fleischer Studios. Dari tahun 1933 hingga 1936, Iwerks menghasilkan sesiri filem pendek (edaran bebas, bukan dalam urusan MGM) melalui teknologi Cinecolor, berjudul ComiColor Cartoons. Siri ComiColor merangkumi kartun Little Black Sambo, sebuah karya berbaur stereotaip perkauman yang akhirnya diharamkan di Amerika Syarikat. Pada tahun 1936, studio Iwerks akhirnya kehilangan sokongan kewangan, lalu terus menggulung tikarnya.

Pada tahun 1937, Leon Schlesinger Productions mengkontrakkan Iwerks untuk menerbitkan empat filem pendek Looney Tunes yang dibintangi Porky Pig dan Gabby Goat. Iwerks mengarah dua filem pertamanya, manakala bekas juruanimasi Schlesinger iaitu Robert Clampett dianikkan pangkat menjadi pengarah untuk menyelia dua filem yang selebihnya sebelum dia bersama unitnya kembali ke lot utama Schlesinger. Iwerks kemudian melakukan kerja kontrak untuk Screen Gems (bahagian kartun Columbia Pictures ketika itu) sebelum kembali ke pangkuan Disney pada tahun 1940. (Kartun-kartun ciptaan studio Iwerks sendiri tidak dapat dipertontonkan selama berpuluh-puluh tahun, sehinggalah menikmati keluaran DVD oleh beberapa syarikat.)

Sekembalinya ke studio Disney, Iwerks banyak memikul tugas membangunkan kesan visual khas. Beliau dihargai kerana membangunkan proses menggabungkan lakonan hidup dan animasi yang digunakan dalam filem Song of the South (1946), dan jufa proses xerografi yang digunakan dalam animasi sel. Beliau juga bekerja di WED Enterprises, kini Walt Disney Imagineering, di mana beliau membantu membangunkan kebanyakan tarikan taman tema Disney pada 1960-an. Iwerks juga melakukan kerja kesan khas di luar studio, termasuklah mendapatkan pencalonan Anugerah Akademi kerana pencapaian dalam filem 'The Birds (1963) arahan Alfred Hitchcock.

Selain penciptaan dan animasi Mickey Mouse, karya Ub Iwerks yang paling terkemuka ialah Flip the Frog yang dicipta dalam studio sendiri. Iwerks juga dikenali kerana melukis dan menganimasi dengan tangkas serta pandai berjenaka. Chuck Jones, seorang juruanimasi yang bekerja di studio Iwerks sewaktu muda, berkata “Iwerks ialah Screwy (gila-gila) dieja terbalik.” Pada tahun 1971, riwayat Ub Iwerks berakhir pada usia 70 tahun dengan serangan jantung di Burbank, California.

Filem dokumentari The Hand Behind the Mouse: The Ub Iwerks Story dikeluarkan pada tahun 1999, diikuti adaptasi dokuemntari itu dalam bentuk buku karangan Leslie Iwerks dan John Kenworthy pada tahun 2001. Dokumentari ciptaan cucu Iwerks, iaitu Leslie Iwerks, dikeluarkan sebagai sebahagian siri Walt Disney Treasures: Wave Seven.

Rujukan sunting

  1. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 46.
  2. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 47-50.
  3. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 50.
  4. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 56.
  5. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 58.
  6. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 109.
  7. ^ Kenworthy, John; The Hand Behind the Mouse, Disney Editions: New York, 2001. ms. 53.
  8. ^ Kenworthy, John; The Hand Behind the Mouse, Disney Editions: New York, 2001. ms. 54.
  9. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 143.
  10. ^ Neal Gabler, "Walt Disney:The Triumph of the American Imagination" (2006), ms. 144.

Bacaan lanjut sunting

  • Leslie Iwerks dan John Kenworthy, The Hand Behind the Mouse (Disney Editions, 2001) dan dokumentari yang sama nama (DVD, 1999)
  • Leonard Maltin, Of Mice and Magic: A History of American Animated Cartoons (Penguin Books, 1987)
  • Jeff Lenburg, The Great Cartoon Directors (Da Capo Press, 1993)

Pautan luar sunting