Ukiyo-e (Jepun: 浮世絵) ialah gelaran untuk teknik cukil kayu yang berkembang di Jepun pada zaman Edo yang digunakan untuk menggandakan lukisan pemandangan, keadaan alam dan kehidupan seharian di dalam masyarakat. Dalam bahasa Jepun, ukiyo bermaksud "dunia timbul," manakala e bermaksud gambar atau lukisan.

"Fuji Merah" daripada buku 36 Pemandangan Gunung Fuji

Istilah berubah sekarang adalah semata-mata digunakan untuk lukisan yang berwarna-warni (nishiki-e) dihasilkan teknik tera kayu (woodprinting), tetapi sebenarnya pada zaman dahulu istilah berubah juga digunakan untuk asal lukisan yang tertarik dengan menggunakan berus.

Sejarah sunting

Pada awalnya, ukiyo-e ialah lukisan tentang "ukiyo" (keadaan zaman) seperti kehidupan sehari-hari, gaya busana, dan sebagainya.

Pelukis ukiyo-e dibagi menjadi dua aliran utama, yakni aliran Kanō dan aliran Tosa. Aliran Kanō sebenarnya sudah bermula sejak zaman Muromachi, manakala aliran Tosa berakar pada aliran Kasuga yang sudah bermula sejak zaman Heian. Pelukis yang diusir dari aliran Kanō kemudian banyak yang bergabung dengan aliran Tosa.

Tempoh awal sunting

Tempoh awal ukiyo-e berlangsung sejak Kebakaran besar zaman Meireki hingga zaman Hōreki. Bentuk awal ukiyo-e ialah lukisan asli yang dilukis dengan menggunakan kuas serta lukisan hasil pembiakan teknik cukil kayu dengan dakwat satu warna (hitam).

Di pertengahan sehingga akhir abad ke-17, seniman yang melukis lukisan asli untuk teknik tera kayu disebut Hanshita-eshi (Jepun: 版下絵師, pelukis sketsa). Hishikawa Moronobu ialah salah seorang pelukis sketsa terkenal zaman itu yang membuat buku bergambar dan ilustrasi untuk buku Ukiyo-zōshi. Salah satu karya Hishikawa Moronobu yang sangat terkenal berjudul Mikaeri Bijin-zu (Jepun: 見返り美人図, Wanita Cantik Menoleh ke Belakang).

Istilah "ukiyo-e" pertama kali disebut dalam buku Kōshoku Ichidai Otoko (terbitan tahun 1682) yang ditulis Ihara Saikaku. Di dalam cerita dikisahkan tentang kipas lipat bertulang dua belas yang berhiaskan ukiyo-e.

Ukiyo-e yang mulanya merupakan lukisan hitam-putih menjadi berwarna-warni berkat ciptaan pelukis ukiyo-e asal Osaka bernama Torii Kiyonobu. Warna yang dipakai umumnya ialah dakwat merah dalam pelbagai nuansa. Lukisan yang menggunakan warna merah-oren seperti warna bangunan Torii disebut Tan-e. Lukisan dengan dakwat merah tua disebut Beni-e, manakala Beni-e dengan tambahan 2 atau 3 warna lain disebut Benizuri-e.

Tempoh pertengahan sunting

 
"Edo no hana" wanita pemain Jōruri karya Kitagawa Utamaro
 
Lukisan potret Ichikawa Omezō karya Tōshūsai Sharaku

Tempoh pertengahan bertandakan kelahiran Nishiki-e sekitar tahun 2 zaman Meiwa sehingga tahun 3 zaman Bunka.

Pada tahun 1765, kalendar bergambar yang disebut e-goyomi popular di kalangan penyair haiku di Edo, sampai-sampai sempat diadakan mesyuarat untuk tukar menukar kalendar bergambar. Pelukis ukiyo-e Suzuki Harunobu menjangka minat masyarakat dengan membuat ukiyo-e menggunakan dakwat beraneka warna. Seni ukiyo-e mencapai zaman keemasan berkat teknik cetak warna ukiyoe secara warna penuh.

Percetakan multi warna dibolehkan kerana ditemuinya cara membuat sempadan (kento) pada objek lukisan yang memudahkan pewarnaan lukisan secara berulang kali dan tersedianya kertas washi berkualiti tinggi yang tahan melepasi proses pewarnaan yang tumpang tindih. Ukiyo-e banyak menggunakan kertas washi bertanda dari provinsi Echizen dan Iyo yang menggunakan bahan baku dari tanaman perdu yang disebut kōzo (Broussonetia kazinoki). Sejajar dengan perkembangan zaman, pembuatan ukiyo-e juga mula melibatkan beberapa orang seniman dengan bidang yang sangat terkhusus seperti pelukis yang hanya melukis sketsa, seniman ukir kayu, dan seniman yang memberi warna pada lukisan.

Di usia Anei, karyanya-e yang menggambarkan wanita yang lebih realistik (Bijinga) oleh Kitao Shigemasa menjadi sangat popular. Katsukawa Shunshō melukis lukisan potret terkenal aktor kabuki (Yakusha-e) sehingga sangat mirip yang asli.

Pelukis ukiyo-e yang bernama Kitagawa Utamaro melahirkan banyak sekali karya-karya berupa Bijinga dan Ōkubi-e (lukisan potret setengah badan pelakon dan wanita cantik) yang terkenal sangat mendetil dan dilukis dengan elegan.

Pada tahun 2 zaman Kansei kerajaan mengeluarkan peraturan tentang bahan cetak yang menyekat peredaran bahan-bahan cetak di kalangan masyarakat.

Pada tahun 7 zaman Kansei, selepas seluruh harta benda yang dimiliki disita kerajaan, penerbit ukiyo-e bernama Tsutaya Jūzaburō berusaha bangkit kembali. Tsutaya Jūzaburō menghimpun wang dengan cara menjual lukisan ukiyo-e karya Tōshūsai Sharaku. Lukisan karya Tōshūsai Sharaku menjadi sangat terkenal berkat pose pelakon kabuki yang sentiasa dilukis berlebih-lebihan walaupun lukisannya sendiri kurang laku. Kumpulan lukisan pelakon kabuki karya Utagawa Toyokuni yang dikenali sebagai Yakusha Butai Sugata-e (Jepun: 役者舞台姿絵, lukisan potret aktor di atas panggung) justeru lebih laku. Murid-murid Utagawa Toyokuni kemudian menubuhkan aliran Utagawa yang merupakan aliran terbesar dalam seni ukiyo-e.

Tempoh lanjut sunting

 
Salji di Kambara, karya Hiroshige

Tempoh lanjut ukiyo-e melantik pada masa sekitar tahun 4 zaman Bunka sehingga tahun 5 zaman Ansei. Selepas Kitagawa Utamaro tutup usia, lukisan wanita cantik (Bijinga) makin dilukis secara lebih erotik seperti yang terlihat dalam karya-karya Keisai Eisen.

Anak didik Katsukawa Shunshō yang bernama Katsushika Hokusai membuat kumpulan lukisan yang dikenal sebagai 36 Pemandangan Gunung Fuji. Kumpulan lukisan Hokusai dibuat untuk mengikuti tren orang Jepun yang mula senang mengembara di dalam negeri. Utagawa Hiroshige mengikuti kejayaan Hokusai dengan kumpulan lukisan yang dikenal sebagai Tōkaidō gojūsan-tsugi (Jepun: 東海道五十三次, 53 Pemberhentian di Tōkaidō). Karya Hokusai dan Hiroshige dikenal sebagai genre Meisho-e (lukisan tempat terkenal) atau Fūkeiga (lukisan pemandangan).

Lukisan potret pelakon kabuki yang tergolong dalam genre Yakusha-e tetap diteruskan Utagawa Kunisada yang merupakan murid Utagawa Toyokuni. Karya Utagawa Kunisada justeru makin mempertegas ciri khas genre Yakusha-e berupa garis-garis keras dan dinamik yang dirintis sang guru.

Bersamaan dengan kepopularan Kusazōshi (buku bergambar dengan cerita memakai aksara hiragana) lahir karya-karya ukiyo-e genre Musha-e yang menggambarkan tokoh-tokoh samurai, seperti terlihat dalam lukisan karya Utagawa Kuniyoshi. Ilustrasi tokoh-tokoh kisah Had Air yang dilukis Utagawa Kuniyoshi menjadi sangat popular, malah hingga membuat orang Jepun keranjingan cerita Had Air.

Tempoh akhir sunting

 
Ahli gusti sumo Onogawa Kisaburo, karya Tsukioka Yoshitoshi

Tempoh akhir ukiyo-e adalah pada masa sekitar tahun 6 zaman Ansei hingga tahun 45 zaman Meiji.

Lukisan ukiyo-e yang popular pada masa ini ialah genre lukisan orang asing yang disebut Yokohama-e, kerana orang Jepun menaruh minat pada budaya asing yang dibawa oleh Kapal Hitam.

Akibat kekacauan yang ditimbulkan Restorasi Meiji, lukisan ukiyo-e mula banyak yang mengetengahkan tema-tema lukisan kabuki yang mengumbar brutalisme dan lukisan makhluk "aneh tetapi nyata." Tsukioka Yoshitoshi yang merupakan murid Utagawa Kuniyoshi dan Ochiai Yoshiiku membuat kumpulan lukisan berjudul 28 Pembunuhan Terkenal dan Prosa (Jepun: 英名二十八衆句, Eimei nijūhachi shūku). Kumpulan lukisan bertema sadis berlumuran darah seperti ini digolongkan ke dalam genre Muzan-e.

Kawanabe Kyōsai dari aliran Kanō juga banyak melahirkan karya-karya legenda pada masa ini.

Genre baru ukiyo-e yang disebut Kōsenga dimulakan oleh Kobayashi Kiyochika dengan ciri khas objek lukisan yang dilukis tanpa garis tepi (outline).

Lukisan ukiyo-e untuk kanak-kanak seperti yang dibuat Utagawa Yoshifuji digolongkan ke dalam genre Omocha-e. Gambar hasil penggandaan boleh digunakan kanak-kanak untuk bermain, seperti lembaran permainan yang sekarang sering menjadi bonus majalah kanak-kanak. Utagawa Yoshifuji begitu mengkhususkan diri pada genre Omocha-e, sehingga mendapat jolokan "Omocha Yoshifuji" (Yoshifuji ahli mainan).

Kepopularan ukiyo-e akhirnya merosot akibat berkembangnya fotografi dan teknik percetakan. Pelukis ukiyo-e berusaha dengan pelbagai cara untuk bertahan dek kemajuan teknologi tetapi gagal.

Tsukioka Yoshitoshi dikenal sebagai mahaguru terakhir ukiyo-e. Karya-karyanya sangat bergaya Barat dan bersentuhan halus. Dari tangannya lahir karya-karya seperti surat khabar ukiyo-e (nishiki-e shimbun), lukisan bertemakan sejarah (rekishiga), dan lukisan bertemakan erotis (fūzokuga). Prihatin dengan kemunduran ukiyo-e, anak-anak didiknya disuruh untuk belajar perkara lain selain ukiyo-e. Salah seorang murid Yoshitoshi yang bernama Kaburaki Kiyokata berjaya menjadi pelukis Jepun yang sangat terkenal.

Pautan luar sunting