Chloeia flava, juga dikenali sebagai ulat bulu laut, adalah sejenis cacing annelida polikaet yang dimiliki keluarga Amphinomidae.

Ulat Bulu Laut
Pengelasan saintifik
Alam: Animalia
Filum: Annelida
Subfilum: Polychaeta
Kelas: Errantia
Order: Amphinomida
Keluarga: Amphinomidae
Genus: Chloeia
Spesies: C. flava
Nama binomial
Chloeia flava
(Pallas, 1766)

Penerangan sunting

Ulat bulu laut mempunyai badan yang memanjang, saiznya antara 7-10 cm panjang, dan 1.8-2.5 cm lebar, tidak termasuk bulu. Ia berwarna merah-coklat atau coklat muda dengan satu jalur warna terang di tengah-tengah badan. Tubuh terdiri daripada 37 segmen yang ketara, setiap satu mempunyai oselus yang tersendiri, yang berwarna ungu atau warna gelap dengan garis putih dan diletakkan di tengah-tengah bahagian atas.[1] Insang-insang kecil, antara warna putih dan coklat, berada pada kedua-dua bahagian luar di belakang bulu dan hampir semua segmen. Tubuh dilitupi dengan duri berkapur iaitu seta, dan mempunyai rambut putih yang halus, tajam dan berbisa.

Taburan dan habitat sunting

Taburan Chloeia flava adalah secara meluas, di kawasan Indo-Pasifik dari pantai timur Afrika, termasuk Laut Merah, ke pulau-pulau Lautan Pasifik kecuali Hawaii dan Polinesia. Ia dijumpai di kawasan berpasir hingga ke kawasan gersik berlodak yang berdekatan dengan terumbu karang.[2]

Biologi sunting

Cacing ini adalah sejenis karnivor aktif, terutamanya pada waktu subuh dan senja. Dietnya terdiri daripada polip karang, bunga karang, buran laut, hidroid dan tunicates.

Rujukan sunting

  1. ^ Minoru Imajima, Polychaetous Annelids from Sagami Bay and Sagami Sea Collected by the Emperor Showa of Japan, National Science Museum, Tokyo, http://ci.nii.ac.jp/els/110004708004.pdf?id=ART0007449955&type=pdf&lang=en&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1409987663&cp=
  2. ^ Neville Coleman, Marine life of the Maldives, Atoll Editions, Victoria, Australia,2000, ISBN 1876410361

Pautan luar sunting

  • WoRMS (2014). "Chloeia flava (Pallas, 1766)". World Register of Marine Species.