Vantaa (Sebutan bahasa Finland: [ˈʋɑntɑː]; Svensk: Vanda, sebutan Sweden: [ˈvɑnːdɑ]) adalah sebuah bandar dan perbandaran di Finland. Ia adalah sebahagian daripada Greater Helsinki, Wilayah Ibu Kota Finland, bersama-sama dengan Helsinki, Espoo, dan Kaunianen. Vantaa ialah bandar keempat paling ramai penduduk di Finland selepas Helsinki, Espoo dan Tampere. Pusat pentadbirannya ialah daerah Vantaa bersempadan dengan Helsinki di selatan; Espoo ke barat daya; Nurmijärvi ke barat laut; Kerava dan Tusula di utara; dan Sipoo ke timur.

Vantaa
VantaaVanda
Bandar
Vantaan kaupunki
Vanda stad
City of Vantaa
Mengikut arah jam dari kiri atas: Kielotorni di Tikkurila, Lapangan Terbang Helsinki, Pusat beli-belah Sotunki, Flamingo dan Jumbo, Gereja St. Lawrence, pusat beli-belah Ostari di Martinlaakso, dan Gereja Vaarala.
Mengikut arah jam dari kiri atas: Kielotorni di Tikkurila, Lapangan Terbang Helsinki, Pusat beli-belah Sotunki, Flamingo dan Jumbo, Gereja St. Lawrence, pusat beli-belah Ostari di Martinlaakso, dan Gereja Vaarala.
Bendera Vantaa
Jata Vantaa
Lokasi Vantaa di Finland
Lokasi Vantaa di Finland
Negara Finland
Wilayah Uusimaa
Sub-wilayahGreater Helsinki
Piagam1351
Köping1972
City1974
PusatTikkurila
Pentadbiran
 • Datuk BandarRitva Viljanen[1]
 • Timbalan Datuk BandarMartti Lipponen, Jukka T. Salminen, Juha-Veikko Nikulainen, Elina Lehto-Häggroth[1]
 • Pengarah sektorHeidi Nygren, Juha-Veikko Nikulainen[1]
Zon waktuUTC+02:00 (EET)
 • Musim panas (DST)UTC+03:00 (EEST)
Pengangguran7.8%
IklimDfb
Laman sesawangVantaa.fi

Tarikan penting Vantaa termasuk Sungai Vantaa (Vantaanjoki), yang mengalir melalui bandar dan mengalir ke Teluk Finland. lapangan terbang terbesar di Finland, dan lapangan terbang utama serta hab syarikat penerbangan Greater Helsinki, Lapangan Terbang Helsinki, terletak di Vantaa. Syarikat yang mempunyai ibu pejabat di Vantaa termasuk Finnair, Finavia,[2] R-kioski, Tikkurila Oyj, Veikkaus Oy , dan Metsähallitus. Bandar ini juga menjadi tuan rumah pusat sains, Heureka.

Bandar Vantaa adalah dwibahasa, kedua-dua Finland dan Sweden sebagai bahasa rasmi. 78.7% daripada populasi adalah penutur bahasa Finland, manakala 2.4% berbahasa Sweden sebagai bahasa pertama mereka. 18.9% penduduk bercakap bahasa ibunda selain bahasa Finland atau Sweden.[3]

Hubungan antarabangsa sunting

Bandar kembar dan bandar saudara sunting

Vantaa ialah kembar dengan:[4]

Galeri sunting

Pemandangan panoramik Pusat Beli-belah Jumbo di Aviapolis, Vantaa. Dering III berjalan melalui latar depan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "City of Vantaa - City Management". Vantaa.fi. 14 April 2011. Dicapai pada 16 Februari 2015.
  2. ^ [1] Diarkibkan 2010-02-17 di Wayback Machine
  3. ^ "Väestö ja ennuste".
  4. ^ Rönn, Sirpa, penyunting (2013). Vantaa taskussa (PDF) (dalam bahasa Finland). Vantaa. m/s. 2. ISBN 978-952-443-429-4.

Pautan luar sunting