Viva Home ialah pusat beli-belah terletak di Jalan Loke Yew di bandar Kuala Lumpur, Malaysia.[1][2] Pertama kali dibuka pada tahun 1996 sebagai Plaza UE3, ia mengalami tempoh penurunan dan kemudian diubahsuai sebagai Viva Home.

Viva Home
LokasiJalan Loke Yew, Kuala Lumpur, Malaysia
Tarikh pembukaan15 April 2011
PemajuKha Seng Group
PengurusanViva Venture PLT
PemilikKha Seng Group
Bil. tingkat6 termasuk tempat letak kereta
Laman webhttp://www.vivahome.com.my/

Sebagai Plaza UE3 sunting

Plaza UE3 atau Plaza Uncang Emas, dibina pada tahun 1995 dan dibuka pada sekitar Januari 1996. Ia mempunyai Xtra Supercenter sebagai penyewa utama. Plaza UE3 menampilkan lif aci yang di atasnya menara jam. Xtra Supercenter tiba-tiba digulung pada awal tahun 2000, dan menandakan permulaan tempoh penurunan kompleks. Banyak kedai telah ditutup. Hanya segelintir yang berjaya bertahan.

Pada akhir tahun 2003, kompleks itu diperoleh oleh Danaharta dan Hai-O Group. Kompleks ini diperbaharui sebagai MCC City (Malaysia-China Commerce). Kemasukan kedai menjual Chinesegoods i.e. barang-barang antik, buku, alat tulis, perabot dan perubatan tradisional China menghidupkan kompleks, tetapi tidak lama. Pasar raya yang dikenali sebagai D-Choice Supermarket dibuka di bekas premis yang ditinggalkan oleh Xtra Supercenter. Pasar raya ditutup pada awal tahun 2007. Kedai Cina juga mula menutup satu demi satu. Sehingga tahun 2009, kompleks itu dianggap pada dasarnya 'mati'.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "A first of its kind". The Star. 5 December 2009. Dicapai pada 15 June 2011.
  2. ^ "Wholesale fashion city up soon". New Straits Times. 31 January 2011. Dicapai pada 15 June 2011.

Pautan luar sunting